I vårt område har en markägare styckat av nio tomter som sedan sålts med villkoret att man måste bygga med Hjältevadshus. Hjältevadshus säljföretag i Göteborg har kontaktat en markentreprenör som gör alla markarbeten för samtliga fastigheter. Avtal skrivs vad jag förstått mellan markentreprenör och byggherrar samt Hjältevadshus säljare och byggherrar.

När t.ex. markentreprenören gräver bort 40 m väg på min fastighet (utan att prata med mig) för att om fyra veckor lägga ner rör, vem ska jag då kräva på ansvar. Grävmaskinisten säger att han tar arbetsorder från Hjältevadshus och att de har bett honom att gräva upp vägen. När jag talar med Hjältevadshus hänvisar de bara till byggherrarna. När jag pratar med byggherrarna känner inte de till sådana detaljer om bygget utan tycker de är bättre att jag pratar med Hjätevadshus eftersom de leder bygget. Kan verkligen Hjältevadshus stå och ge arbetsorder till grävmaskinisten och sedan slippa ta ansvar för den handlingen? Byggherren är ju ytterst ansvarig men vilken byggherre är i så fall ansvarig när man gräver på min fastighet? Alla nio? De närmaste?

Liknande problematik har uppstått när grävmaskinisten medvetet sliter ner tele/internet-kablar så vi som bor i området blir utan telefoni/internet/tv i flera månader. Byggherrarna har naturligtvis inte känt till detta utan det har skett på eget bevåg förmodligen för att påskynda bygget. Vem är ansvarig då? Eller när man gång på gång med lastbilar mejar ner våra brevlådor, sopkärl, murar och buskage utan att någon känner att det är deras ansvar. Enligt Hjältevadshus säljföretag i Göteborg är det Hjältevadshus (huvudbolaget) som anlitat transportfirman. När jag pratar med VD:n för Hjältevadshus avsäger han allt ansvar. Deras bolag tillverkar bara husen och säljbolaget i Göteborg är ett separat bolag och de säljer bara husen. Men det är tydligen inte heller enligt honom byggherrens ansvar. Det är tydligen ingens ansvar!
 
Verkar snurrigt. Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra ett arbete. Vanligen är det då byggherren som också är beställare av hela projektet. Byggherren kan vara antingen en enskild eller en juridisk person.

I ditt fall verkar det finnas nio enskilda byggherrar som anlitat Hjältevadshus som totalentreprenör? Det är byggherren som ansvarar för att lagar och förordningar efterlevs. Byggherren får då i nästa steg göra upp med sin entreprenör.

Förutsätter att det finns bygglov för dessa nio villor, i bygglovsansökan som du kan få ut av kommunen anges vem som är byggherre. Det är den enskilda eller juridiska person du ska vända dig till.
 
  • Gilla
davey
  • Laddar…
Som tillägg till ovan så regleras detta i AB 06 Kap 5 § 13. Kortfattat anges här att entreprenören i förhållande till beställaren (byggherren) är ansvarig för skadestånd mot tredje man.

I §14 regleras solidariskt ansvar. Där sägs att om flera enskilda eller juridiska personer har ingått i ett entreprenörsavtal är de solidariskt ansvariga.

Ovan gäller så klart enbart om man ingått ett kontrakt enligt AB 06 och inte gjort ändringar i dessa standard paragrafer.
 
  • Gilla
davey
  • Laddar…
Det låter inte som de 9 nya tomtägarna är byggherre för anläggningarna utanför deras tomter. Det är troligen Hjältevadshus som i sin egenskap som exploatör är byggherre för vägar ledningar etc. Då uppstår en tolkning om det är Hjälevadhus centralt eller deras lokalkontor (som kan vara en helt annan firma) som är byggherrar.

Rimligen borde kommunen kunna reda ut vem som är ansvarig.

När det gäller grävningen för rör, så antar jag att de har ngn. form av servitut för att lägga rören? I så fall är jag faktiskt inte säker på att de gör ngt. formellt fel. Den härskande fastigheten har en absolut rätt att inom ramen för sitt servitut göra den typen av arbeten, jag är osäker på om de har en formell skyldighet att samråda.

Om det inte finns ngn. beställare som vill ta på sig ansvar, så tror jag att du kan gå på entreprenadföretaget. Om grävningen för rör har skett utan rätt via servitut eller liknade rättighet, så tror jag att polisen är rätt instans, den vägen kan man även i extrema fall få ett förbud för ytterligare arbete.
 
  • Gilla
davey och 1 till
  • Laddar…
Jag hade börjat detta ärende med kommunens bygglovshandläggare
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Är ju avhängt av hur arbetsområdet har definierats i AF.

När det gäller skador på brevlådor utanför ett arbetsområde torde det vara fordonets trafikförsäkringen som träder in. Då handlar det om att kontakta aktuell entreprenör/åkare.

Sen när det gäller tele/internet/kablar m.m. finns det rimligen en ägare till dessa som inte är TS eller övriga boende i området. Man kan tycka att denna ägare skulle fört någon talan i den saken?

Är väldigt svårt att ge bra råd när man inte vet mer.
 
  • Gilla
davey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.