Om man sätter ångspärr just bakom gipsskivorna. Hur tätar man runt apparatdosor? Och är det stor risk att man borrar sönder ångspärren när man borrar hål för apparatdosorna? :(
 
Mikael_L
Det bästa och enklaste sättet att få riktigt tätt är att göra ett mindre hål i plasten och sen tvinga plasten över dosan.

Sen mäta noga och ta upp hålen för dosorna innan man sätter upp gipsen.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Men hur täta är sedan alla apparatdosor + rör? Kommer de att fallera hela idén med ångspärr?
 
Klicka skrev:
Om man sätter ångspärr just bakom gipsskivorna. Hur tätar man runt apparatdosor? Och är det stor risk att man borrar sönder ångspärren när man borrar hål för apparatdosorna? :(
Bra fråga där. Mina dosor drar kallt, men tror det beror på att den läcker i genomföringarna.
funderat på trycka ut byggfog i dem. Kanske är fel dosor använda till mina?
 
Nästan alla rör mynnar innanför ångspärren. Dom som går ut tätar man utvändigt.
 
  • Gilla
Tollare1
  • Laddar…
RoBo skrev:
Nästan alla rör mynnar innanför ångspärren. Dom som går ut tätar man utvändigt.
+1 på den. Det vanligaste är väl att man monterar dosor och slang på insidan av plasten? Å tätar noggrant de gånger man går ut med en slang.
 
Ja det normala i nya hus är att man drar sina elrör i installationskiktet mellan skivorna och plasten, då blir det bara enstaka hål i plasten som man tejpar, för man drar nästan aldrig rören på utsidan plasten. Det finns även speciella "tätningsmanschetter" som man drar över dosan och fäster i plasten men dom används inte ofta. Dom är både elastiska och har ett skikt som är självhäftande.
 
  • Gilla
Gregerus
  • Laddar…
Müssli skrev:
+1 på den. Det vanligaste är väl att man monterar dosor och slang på insidan av plasten? Å tätar noggrant de gånger man går ut med en slang.
Men frågan var ju när man har ångspärren direkt bakom gipset. Därav mitt svar. Håller med annars.
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
När började man med installationsskikt i regelverket? Mitt hus från 1965 har inget sådant. Alla rör går på "fel" sida om ångspärren.
 
Mikael_L
Pen skrev:
När började man med installationsskikt i regelverket? Mitt hus från 1965 har inget sådant. Alla rör går på "fel" sida om ångspärren.
Typ från 90-talet och framåt, började det väl bli alltmer vanligt och allmänt förekommande.
Inte ens idag utförs alla byggnader så, men det är väldigt vanligt numera i alla fall.


Men som jag skrev i inlägg #2, så tycker jag att man gärna kan göra.
Först upp med regelverket och sen installera alla dosor och rör, sen isolera och avsluta med plast, innan gipset, och här ta små hål i plasten och tränga plasten över dosorna så det blir tätt helt utan tape.

Alltså, elinstallationen befinner sig utanför plasten, och man tätar överallt där den passerar in mot huset, vilket i praktiken mest är ett antal eldosor.
Sen gör man håltagning i skivorna innan de sätts upp. Mäta noggrannt, så blir det ofta jättebra.


Allra trevligaste är det med ett 45 mm installationsskikt innanför plasten, då behöver man endast täta någon enstaka genomföring till utsidan. Men är det inte ett sådant installationsskikt så är det inte, och då är det bara att göra på ett annat sätt, t.ex. som jag beskrev.
 
Ok, då är jag långt ifrån ensam. Förhållandevis få hus byggda efter 1990 :)

Pen
 
  • Histogram som visar antal småhus och flerbostadshus byggda per årtionde fram till 2010+.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På äldre hus brukar det aldrig vara nått "problem" med hål i plasten. den började väl inte användas förrän någon gång på 70 talet?
 
Plasten är väl till för hus med mekanisk vent.
 
Den fyller större funktion om man inte har någon mekanisk frånluft då den hindrar fuktig varm rumsluft att gå ut i väggarna. Det är ju nått som isolering av mineralull inte "tycker om". Så det är valet av isolering som i första hand avgör om plast är ett "måste".
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
elmont skrev:
På äldre hus brukar det aldrig vara nått "problem" med hål i plasten. den började väl inte användas förrän någon gång på 70 talet?
Jag har diffusionstät papp YAC 400/150 i mina ytterväggar från 1965. Annat material men samma princip alltså.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.