Hej!

Jag har köpt ett gammalt hus. Jag har sett vad jag köpt och har inga problem med det. Men det visade sig att diskmaskinen inte tömmer vattnet eller diskar rent, sen så var ena plattan sönder på spisen och nu senast så slutade tvättmaskin och torktumlaren fungera. Detta pga elbrytaren som limmats upp har lossnat och legat mellan tvättmaskin och torktumlaren och troligtvis har en kabel vibrerat loss. Det utdelades också en stöt när brytaren skulle stängas av. Brytaren har alltså legat där och inte ramlat ner nu. Det är ju inte fackmannamässigt gjort att limma upp en brytare och just elen är jul något som inte får göras amatörmässigt. Allt detta upptäcks/händer första veckan.

Det känns som säljaren har vetat om dessa fel men inte angivit det i handlingarna. Jag bryr mig inte om ifall diskmaskinen och spisen skulle gå sönder efter köp då det är gamla grejor eller om dom sagt det innan hade det inte påverkat vare sig köpet eller priset. Men nu hyr jag ut och bor 40 mil bort så det skapar massa problem! Och det känns som vad som helst kan vara fel om man tycker det är okej att leva med ej fungerande vitvaror, elsystem, vad mer?

Är detta något jag kan få kompensation för? Man testar ju inte om diskmaskinen fungerar utan det förutsätter man om inget annat anges.
 
harry73
Om saker gick sönder mellan kontraktskrivning och tillträde, är det köparen som ska fixa det, men det räcker att byta spisen och diskmaskinen för en lika gammal exemplar.
Dåligt monterade uttag är något som ingår i din undersökningsplikt. Även vitvaror ska du kontrollera då. Och att en platta inte fungerar borde vara så enkelt att upptäcka, att köparens upplysningsplikt inte väger så tyngt.

Låt hyresgästen ordna nya vitvaror och låt hen dra det från hyran.
 
  • Gilla
zniff och 1 till
  • Laddar…
Ja inget av det du räknar upp låter som du skulle kunna få som dolda fel. Och även OM det mot förmodan skulle gå som ett fel som säljaren är ansvarig för så blir ersättningen för en äldre trasig vitvara noll.

Elfelet låter som ett klockrent fall av något som borde upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt.
 
Om jag vore du skulle jag iaf försöka vinna lite medlidande från säljaren och förklara läget och fråga om han kan tänka sig att hjälpa till med något då du bor så långt borta m.m. Kan gå, annars har du försökt.
 
Och om jag vore du skulle jag släppa det.
Bita i det inte jättesura äpplet, inse att du köpt ett gamalt hus och acceptera att du valt att inte bo i det själv utan 40 mil bort.

Men det är jag det...
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inget om omständigheterna här. Men att hyra ut ett hus 40 mil hemifrån, utan att ha tillgång till en lokal hustomte, låter inte så välöverlagt, framförallt inte om det är ett hus i dåligt skick, som det låter som.

Det kommer ju att dyka upp små och stora problem i en strid ström, här riskerar du att få köra 40 mil för att i princip byta en glödlampa (just glödlampsbyte kanske hyresgästen får stå för men...).
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
O
Jonatan79 skrev:
Om jag vore du skulle jag iaf försöka vinna lite medlidande från säljaren och förklara läget och fråga om han kan tänka sig att hjälpa till med något då du bor så långt borta m.m. Kan gå, annars har du försökt.
Själv är jag trött på alla som säger att man ska försöka få medlidande från säljaren.... så fort något är fel...
Men det är bara jag det...

Själv skulle jag bara konstatera att det är ett hus jag köpt. Med det följer massa roliga överraskningar.
Varför ens orka fundera på säljaren när olika överraskningar dyker upp? Le och se glad ut! Du har ett hus, som de flesta vill de gärna ha lite uppmärksamhet då och då. Vissa behöver mer, andra mindre.
 
  • Gilla
Harald Boye och 5 till
  • Laddar…
O
Sen funderar jag på vad som egentligen är problemet? I ena sekunden är du medveten om att vitvarorna är gamla och inte bryr dig sen blir det jobbigt, för att de lägger av efter köpet och du oroar dig för uthyrningen? Men köp nya vitvaror, skulle du inte gjort det oavsett? Framförallt om du ska hyra ut huset?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Kan man ens räkna med att vitvarorna ingår i ett husköp i vanliga fall? Eventuellt spis och kylskåp då, men diskmaskin och tvättmaskin räknas garanterat som säljarens lösöre. Var glad att han lämnat dom på köpet istället.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Nej, de räknas inte som lösöre.
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Du har fel (Finndjävel alltså). Om inte annat avtalats ska du räkna med att alla dessa maskiner ingår.
 
Redigerat:
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Så är det med gamla hus, liksom gamla bilar. Man får vara beredd på att vad som helst kan braka när som helst. Bara en snabb ytlig visuell inspektion brukar ge indikationer på allmäntillståndet och skicklighet & noggrannhet hos föregående ägare. Sedan får man ta ett beslut utifrån det. Men oavsett så behöver man ha en ekonomisk buffert för div.

Så länge det är sådana trivialiteter som nämnts här så är det ju inget att orda om.
Nu är ju ts läge lite besvärligare iom att ts inte själv bor i huset, eller i närheten, men det måste ju ingått i beräkningen vid köpet. Gilla läget, och lös problemen på smidigaste sätt.

Diskmaskin som inte diskar rent beror mkt på användaren, samt vilken vattenkvalitet man har.
Det är skillnad på diskmedel och diskmedel, och förmodligen även sköljmedel. Salt ska doseras i rätt mängd. Maskinen behöver rengöras med avsett rengöringsmedel, (för de inre oåtkomliga utrymmena såsom t ex spolararmar). Det gör också stor skillnad hur smutsig disken är, (hur mkt matrester som finns på det som stoppas in), och hur gamla/intorkade resterna är, samt vad de består av. Plast är svårt.
 
Fairlane
I Sverige ingår alla dessa maskiner om man inte avtalat om annat, men det kan säkert vara annorlunda i Finland. I många länder är det säljarens egendom som denne tar med vid flytt.

Vad gäller det specifika fallet så anser jag nog att man får leva med att gamla vitvaror går sönder och att man inte kan begära att nämna varenda trasig sak i ett gammalt hus.
 
Ok, har för mig att vitvaror inte ingår i Finland.
 
Vitvaror ingår i Sverige.
Det där fixxar du lätt om du inte har tummen mitt i handen.
Kolla så det inte sitter nåt i pumpen genom att lyfta på silen.

Elkopplingen är klåpig men ta dit en elektriker eller läs på o koppla rätt med nya grejjer.

Hade precis samma erfarenhet i vårt hus från 1994 med vitvaror i tvätt från 2009 o kyl/frys från 2014. Kyl frys pajjjade o fick på garanti från tillverkare.

Disk o torktumlare fick jag skruva isär o laga. Dränpumparna på båda var igensatta. Även elen var modell skalad med sax o skarvad med frystejp.

Klart surt och updagades inom en månad efter köp. Men nu har de funkat sen dess. Eller nja nu började tvättmaskinen lukta bränt ;) kass konstruktion o kvalitet på vitvaror nuförtiden
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.