Hur fäster jag den yttre pinnen i staget på ett smart sätt? Den sitter löst och lossnar när man gungar. Lim håller inte.
Pinnen är ju ganska smal, ca 10 mm.
Jag är inte speciellt rädd om stolen - att sätta nån form av järn har jag inget emot.


Närbild på en lös pinne i staget av en gungstol med flagande vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du använt vanligt vit trä lim utan att ta i sär och rensa bort gammalt lim kommer det aldrig att fungera. Kan du inte ta i sär så kan man ta och borra små hål och fylla en spruta med laminerings epoxy. Det är en tunnflytande epoxy. Vanlig epoxy typ araldit kan man inte spruta med tun nål efter som den är så trögflytande.

Är en lös så är dom andra säkerligen på gång eller är lösa men så pass fasta att det inte märks förens det är belastning på pinnarna.

Om du använder någon form av vinkel i järn kommer det att hålla sämre.

Det bästa skulle vara om du fick i sär alla pinar och limmar om hela. Man kan värma med varmluftspistolen eller ånga för att å limmet att släppa. Men då måste man ha konstant drag isär med hjälp av tvingar eller något.
 
Redigerat:
Göra om och göra rätt alltså.

Vad tror du om Timells metod att lägga några varv hyvelspån tillsammans med trälim runt änden på pinnen och sen hamra ner i hålet med våld?
 
Jag är inne på pär h:s metod att ta isär och rensa och sedan limma om. Skulle det vara så att det känns glappt när du provmonterar inför limning kan du sätta någon bit "damstrumpa" emellan kontaktytorna.
 
Jag skulle prova med PU-lim. Typ denna:
Flaska av Casco Trälim PU-lim mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar. Lämnar idén om beslag och försöker med lim.
Tror dock det blir svårt att få isär då de flesta pinnar sitter bra, men jag provar.
 
Lita aldrig på Martin Timell.:)
Om han tog bort alt gammalt lim innan är det ett bra tips för att få mindre glapp. Och det kanske han gjorde vad vet jag.

Damstrumpa tolkar jag som nylon och det funkar utmärkt med epoxy inget annat lim.
 
Pu-lim fyller, men själva fyllningen är inte stark, till skillnad mot epoxi (om man har någon form av ballast). Jag rekommenderar dock vanligt vitlim. Ta isär, ta bort allt gammalt lim. Sen blir passningen förmodligen lite dålig. På runda ytor funkar hyvelspån utmärkt, på flata ytor brukar jag ta spillbitar av faner. Viktigt att du bygger upp så att det blir en bra passform igen.
 
Daniel_N skrev:
Pu-lim fyller, men själva fyllningen är inte stark
Kanske inte men i detta fallet är det ju inte någon större belastning på fogen. Jag har i alla fall mycket god erfarenhet att laga hårt belastade möbeldelar med PU-lim. Epoxi fungerar säkert minst lika bra men är enligt min uppfattning lite krångligare.
 
De tre mittersta pinnarna var de som satt kvar. Vridbelastningen på dessa är mycket mindre än de två+två yttre.
Men efter en del våld fick jag äntligen av överliggaren (heter det så?).
Så nu står den där o pressar.

Stol med avtagen överliggare fastspänd med orange spännband och klämmor som pressverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se i morgon hur det blev.

(Det blev limmet du tipsade om Alfredo)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Oj vilken skillnad!
Nu gungar man ljudlöst. Förut tror jag knarret hördes ut till grannen.

Det rann visst ut lite lim...

Tack för tipsen! Ett beslag hade aldrig funkat inser jag.
 
  • Närbild på en nymålad stol med droppar av överflödigt lim vid benens fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Micke_xyz skrev:
Det rann visst ut lite lim...
Jag borde kanske ha varnat om att det kan "skumma" lite. Hur som helst är jag rätt säker på att de där fogarna kommer att hålla hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.