Byggarätt: tack för tipsen. Kan du utveckla punkt 2 något? När jag leker mer olika placeringar kommer huset hamna ganska långt österut (som jag visar inringat i mitt första inlägg). Detta om jag ska få plats med en uteplats med kvällssol i väster, detta då tomten smalnar av i norra delen vilket gör det svårt att få plats med ett hus på ett vettigt sätt.

Punkt 1 och 3 håller jag med om. Dock vore det intressant att försöka få till någon form av terrassering på tomten, detta blir dock underordnat placeringen av huset.
 
2 Huset så långt mot norr som möjligt innebär att du får tomten i söder. Du borde anlita arkitekt som just vet hur placeringen kan lösa din granne till västers katastrofala husplacering

Din uteplats kan läggas längst ut mot spetsen och runda huset så du sitter med sydöstläge som är vanligast...
Att hoppas på ett bra västerläge med kvällssol på din uteplats med din grannes husläge och svenskt väder är inte smartast...

Att lägga huset österut förstör tomten och flyttar västra grannens dumheter in på din tomt samt utnyttjar inte de bästa väderstrecken i sverige syd öst... När du vant dig kommer du förstå att din tomt inte går att skapa västerläge på utom på spetsen mot västergrannen...ett västerläge i norr är inte illa...

Om huset med geometriska trix läggs max mot norr o väst och Arkitekten löser fönstren mot väst så att de blir ljusinsläpp så kan du få en fin terass upp mot norr och runt huset på lagom höjd ca en meter över västergrannens marknivå...Då hamnar garaget på en meter från tomtgräns och du kan få ett skärmtak hela vägen till din entreedörr så du slipper skotta.

Du kan sedan fylla o schakta tomten eftersom att hantera en sådan stor schakt är en lång process för att få det bra
 
Byggarätt: En bra fördjupning av ditt tidigare svar. Här kommer ytterligare några frågor/motfrågor/tankar.

- Vi har anlitat en arkitekt för att göra en studie på placering av hus och vilket "typ" hus som skulle passa bäst. Förhoppningsvis får vi något konkret i närtid. Denna tråd är viktig för mig för att dels testa mina egna tankar men också för att få in andras förslag. Förhoppningsvis kan jag då vara lite kritisk mot arkitektens förslag och kanske ytterligare förfina vårat husbygge.

- Av allmänt intresse, vad är det som gör att du tycker att grannen i väster har en så katastrofal husplacering? Att huset placerats nära gatan och där med inte få något bra söderläge?

- Du skriver att sydöst läge på uteplats är vanligast (morgonsol antar jag då). Jag har oftast hört att man ska satts på sydväst läge (eftermiddags sol). Möjligen är detta en smaksak?

- Angående västerläge med kvällssol. Enligt mina egna praktiska studier och enligt sketch up ska vi kunna ha kvällssol om huset inte placeras allt för nära grannen i väst. Snarare är det ett gäng träd som skymmer solen ungefär vid 20:30 tiden. Detta gäller under sommar månaderna, Andra tider på året kan det vara så att det västra huset skuggar vårat hus sent på eftermiddagen. Men då solen går ner tidigare och man inte sitter ute så mycket kanske man inte behöver ta hänsyn till detta fullt ut? skulle kanske vara för att få in sol genom fönsterna på seneftermiddagen.

- Kan du utveckla ytterligare?
- "Att lägga huset österut förstör tomten och flyttar västra grannens dumheter in på din tomt samt utnyttjar inte de bästa väderstrecken i sverige syd öst".
Menar du att vi i så fall gör samma misstag som den västra grannen?

- En tanke jag hade då jag föreslog placeringen (öster ut på tomten) som visas i mitt första inlägg är att minimera hur mycket tomten behöver fyllas ut. Desto längre öst/söder ut huset kan placeras desto mindre fyllnadsmassa krävs för att nå lämplig nivå (ca 24,5). Dock har jag så klart insett att det inte blir bra att klämma upp huset allt för nära den högra grannen.

- Efter att ha varit på tomten ett antal gånger är min känsla att tomtgränsen mot den högra grannen och tomtgränsen nordöst borde vara "baksidan" av tomten. Detta för att den högra grannens garage + L-stöd bildar en ca 4-5 meter hög "vägg" och öster ut är det en tall/gran skog. Dessa faktorer + att tomten sluttar gör att min känsla är att husets "framsida" borde vändas mot väst. Möjligen skulle denna känsla kanske avta om marken fylldes upp till ca 24,5 och en placering norr på tomten skulle kännas ok.

Troligtvis kommer det att bli en del kompromisser, frågan är bara vilka....
 
Här kommer lite mer konkreta förslag.
Jag har fastnat för två "typ" hus som är lite "roligare" än ett vanligt rektangulärt hus. Planlösningarna och fönstersättning är endast konceptuella och inte genomarbetade på detaljnivå.
Vilket koncept tycker ni verkar passa bäst in på tomten? Hur verkar placeringen vara? ska man vända husen i något annat väderstreck?
Kan det finnas andra koncept som kan passa?

Koncept 1: "vanligt" 1,5 plans villa med en utbyggnad, utbyggnaden inrymmer vardagsrum och ska ha ryggåstak.

3D-ritning av ett ovanligt format hus med röda tak och ryggåstak på utbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konceptuell planlösning av en 1.5-plansvilla med markerade rum såsom vardagsrum, kök, och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning

Skiss av en ovanlig husdesign med placering på en tomt, inklusive ryggåstak och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placeringsförslag 1

Otydlig översiktsbild av en tomt med skissade föreslagna placeringsalternativ för ett hus med ovanlig form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placeringsförslag 2

Koncept 2: 2 plans hus där entren och den bakre delen är i 1 plan.

3D-modell av en 1,5-plans villa med utbyggnad och rött sadeltak, konceptuell planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konceptuell planritning av en villa med etiketterade rum som vardagsrum, sovrum, kök, och platser för trapp och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning

Illustration av ett huskoncept med planlösning samt placering på en detaljerad tomtritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placeringsförslag
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ja väst tycker många är väderstrecket med kvällssol... Vi lever i Sverige så sitta ute på kvällar är väldigt få...

Tomter i söder är enligt mitt tycke för varma sommartid och stora temperatursvängningar

Sydöst ger härliga mornar

Placeringsförslag 1 ser bra ut beroende på hur din schakt fyllning ser ut?

Jag menar trots din östergrannes fula baksida att den går hantera...
Att ge Västgrannen för mycket av er tomt är inte bra
Så placering 1 kanske något mer åt västergrannen..

Ja västergrannen har missbrukat västerläget och om du gör detsamma blir du i krock med samma fel mot östergrannen min åsikt
 
Jag tycker att du är på rätt väg och det avgörande nu blir din gigantiska fyllning o schakt....
 
Tänk på att känslan på tomten blir totalt annorlunda med schakt o hus och att det är i det du ska vara i inte hur schabloner o tom tomt fungerar...

Ljusinsläpp i ett hus är något helt annat än utsikt...
Västerfönster är ofta värmelampa och moderna familjer kommer hem vardagar när middag och stök är i full fart...
Kök och praktiska ytor är viktigast... Och där vill man ha bra ljus...
 
Då har vi fått arkitektens förslag.
Arkitekten föreslår ett suterränghus men med viss utfyllnad av tomten (se bifogad bild där rödmarkerat område principiellt visar utfyllnaden av tomten).
Det övre planet kommer att hamna på minst samma nivå som grannen till vänster (>24,5) och garaget på ungefär samma nivå som tomtgränsen till vänster.

Efter mötet överväger vi nu kraftigt ett suterräng hus. Förslaget som presenterades är betydligt bättre än vad jag själv lyckades fundera ut.
Tanken är att vardagsrum och matplats vetter mot altanen. Entrén är belägen i den sydliga delen av huset.
(Vi jobbar med några olika alternativ på planlösningar, kan återkomma när vi kommit lite längre där)

Med ett suterränghus kommer tomten på ett betydligt bättre sätt smälta ihop med skogen på baksida. Om vi fyller ut stora delar av tomten kommer vi nog att tappa den naturliga kontakten med skogen.

Tankar kring det?

Arkitektskiss av suterränghus med rödmarkerat område för utfyllnad, höjdkoteringar och intilliggande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att arkitektens förslag verkar bra. Eftersom det påminner om mitt förslag :). Huvudskillnaden är väl arkitekten föreslår uppfyllnad och separat garage och uppfyllnad medans mitt förslag var garage i källarplan.

Planerar arkitekten altanen på övre eller nedre plan?
 
Tomten närmast gatan fram till huset och där garaget är inriktat kommer att fyllas upp till över +24. Det är nästan i nivå med gatan (ca +25). Detta betyder att altanen hamnar ungefär i gatunivå. Baksidan hamnar på ca +22. Där kommer vi att kunna ha en uteplats med morgonsol.
 
Redigerat:
BirgitS
Ser bra och trevligt ut och har bara två frågor angående hur skuggor faller vid olika tidpunkter:
Är det inte risk för att alla träd öster om uteplatsen på baksidan gör att det inte blir någon morgonsol?
Är det inte risk för att garaget skuggar uteplatsen på framsidan vid 8-tiden på kvällen?
 
Svar på dina två frågor:
Grannen till höger har huggit ner rätt mycket träd på sin baksida, så solen kommer igenom på ett bra sätt. I alla fall vår och sommar. Har inte varit på tomten höst/vinter.

Arkitekten menar på att solen kommer fram. Ska dock dubbelkolla detta i sketchup. Alternativt är att flytta garaget i jämnhöjd med grannhuset.
 
earlo skrev:
Då har vi fått arkitektens förslag.
Arkitekten föreslår ett suterränghus men med viss utfyllnad av tomten (se bifogad bild där rödmarkerat område principiellt visar utfyllnaden av tomten).
Det övre planet kommer att hamna på minst samma nivå som grannen till vänster (>24,5) och garaget på ungefär samma nivå som tomtgränsen till vänster.

Efter mötet överväger vi nu kraftigt ett suterräng hus. Förslaget som presenterades är betydligt bättre än vad jag själv lyckades fundera ut.
Tanken är att vardagsrum och matplats vetter mot altanen. Entrén är belägen i den sydliga delen av huset.
(Vi jobbar med några olika alternativ på planlösningar, kan återkomma när vi kommit lite längre där)

Med ett suterränghus kommer tomten på ett betydligt bättre sätt smälta ihop med skogen på baksida. Om vi fyller ut stora delar av tomten kommer vi nog att tappa den naturliga kontakten med skogen.

Tankar kring det?

[bild]
Generellt bra....placering ok ...några reflexioner är att kontakter med skogen blir lite svårt med era grannar...
Jag hade fyllt till västra grannens nivå och tänkt en häck typ överväxt gärsgård...med lövfällande växter..

Husets placering bra med den av många eftertraktade eftermiddagssolen som ju är framme när man är på semester?
Men ok!

Som sagt fyll upp o lägg garageinfarten på gatunivå eller högre +24,5...räkna ut var svallisen kommer så se till att huset har entree uppe och en souterräng med morgonsolen o sovutrymmen...
Vinterväg till bilen i plan och fyrhjulsdriven bil lugnar många nerver...

Ni har kommit långt ....riktigt långt
 
BirgitS
Fint, höst/vinter är nog sannolikheten för att man vill sitta ute på morgonen rätt låg ändå ;)
 
BirgitS skrev:
Fint, höst/vinter är nog sannolikheten för att man vill sitta ute på morgonen rätt låg ändå ;)
ja västerläge är oftast en inomhussport i den svettiga klassen med solen i nyllet ...
Det folk glömmer är att solens olika höjd olika årstider gör att man sällan kommer hem för att njuta när solen o temperaturer är bra ...
Priset för om man planerar för mycket västersol är ett vardagsrum som inte går att se på tv i..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.