Har ett radhus med vidbyggt garage i plan 1 och sovrum i plan 2. Rummen i den ursprungliga byggnaden har någorlunda jämn temperatur och hygglig cirkulation. Sovrummet i tillbyggnaden upplevs ha lite för dålig cirkulation. Det finns bara en passiv väggventil och troligen har man tänkt att övertryck i huset ska ge en lagom genomströmning. Detta verkar inte fungera riktigt. Oklart om det aldrig fungerat eller om andra modifieringar på huset gjort att detta slutat fungera, forcerad ventilation i badrummen exempelvis.

Nu funderar jag på att lägga till en forcerad frånluft i detta sovrum och vet inte hur jag ska göra det bäst. Det naturliga känns ju som att dra ett spiro upp på kallvinden på tillbyggnaden, dra in el, montera fläkt och släppa ut luften genom tak eller väggventil. Men jag har en annan idé som jag vill få granskad. Om jag istället drar ett rör genom golvet ner i garaget så blir installationen mycket enklare pga el redan finns. Jag får ju dessutom lite nytta av den energi som finns i luften genom uppvärmning av garaget istället för att den bara försvinner ut. Nackdelarna är väl att det känns lite konstigt samt att jag någonstans i sovrummet får ha en ventil i golvet, detta bör jag dock kunna dölja bakom garderob eller byrå.

Är det ngt mer negativt jag inte tänkt på?
 
Ett stort problem är just att man inte ska leda fuktig inomhusluft till ett kallare utrymme. Då riskerar man att få fuktskador i garaget.
 
Ja det låter ju inte bra. Det är om jag skulle köra luften genom en passiv värmeväxlare och sedan släppa ut den utanför garaget, men det är nog inte värt. Tack för input!
 
Ni ska ordna bra frånluft i alla badrum och ev tvättstuga. Vilka typer av fläktar sitter där, samt finns det någon fläkt på samma plan som sovrummet.
 
Dusch och bad/tvätt har numer pax passad med grundventilation och evakuering vid hög luftfuktighet. Ena är på samma plan som sovrummet. Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Sovrummet har ingen forcerad ventilation och då varken under eller övertryck verkar råda i någon högre utsräckning passerar för lite luft genom denna.
 
Inga sovrum har frånluft! Det är fel väg att lösa problemet. Hur stor väggventil finns i sovrummet? Har ni glipor under ovan dörren? Är dörren helt stängd på natten ?
 
Glipor under/över badrum/tvättrumsdörrar så luften kan passera ?
 
Alltså det är inte problemet, det är badrumströsklar med rejäl luftspalt men det hör inte riktigt hit. Jag kanske måste förklara lite mer. Uppvärmingen i huset är luftburen. Vi har en värmeväxlare som växlar fjärrvärme (vatten) till varmluft. Denna varmluft trycks sedan ut i alla rum i huset, utom tillbyggnaden. I värmeväxlaren finns ett friskluftsinlopp där utomhusluft (via husets kallvind) tas in i systemet och blandas med cirkulerande varmluft.

Förutom detta finns i de två våtrummen frånluft som via självdrag och övertryck från värmesystemet antar jag (den adderade friskluften) ventilerar bort fuktig luft. Dessa har sedan kompletterats med PAX fläktar för att framförallt öka draget under fuktiga perioder, men jag kör grundventilation också så de skjuter på lite extra i normalläge.

Detta är allt. Det tillbyggda sovrummet har varken till eller frånluft utan bara en ventil. Ventilen sattes i i hopp om att fungera som frånluften i badrummen dvs genom övertryck i huset.

Jag vill inte försöka vända på hela cirkulationen och skapa undertryck i huset och dra in friskluft i sovrummet. Det känns helt bakvänt. Jag vill istället tvinga ut luften genom frånluft eller på annat sätt och på så sätt få in ny luft från huvudbyggnaden. En annan stor fördel med detta är att jag får ut uppvärmd luft i tillbyggnaden istället för att dra in kalluft som jag måste värma med direktverkade el vilket är det som värmer tillbyggnaden.
 
Då ska du ju ha tilluft via ditt system till sovrummet direkt med egen ventil och sätta igen den som sitter i väggen. Jag tror inte du kommer lyckas med dina ideer tyvärr. Samt i sovrum vill man ju ha frisk fräsh luft, kanske aningen kyligare än övriga rum. Lycka till !
 
Det kan jag hålla med om men nuvarande system bygger på kanaler av gips i bjälklaget samt ingjutna kanaler i bottenplattan. Inte så lätt att bygga ut med andra ord. Jag köper att man vill ha in "frisk" luft i sovrummet men om jag tvingar in luft från angränsande tv-rummet utanför så är den ju inte direkt kontaminerad om nätterna. Ingen annan sover i huset så jag skulle säga att luften i rummet utanför är lika frisk som någon annan i huset.

Varför menar du att det inte skulle fungera att ha forcerad frånluft i sovrummet? Om jag vill få så bra luft som möjligt i sovrummet utan att bygga om hela uppvärmningssystemet, hur skulle du göra i mitt fall? Är det ändå forcerad tilluft direkt utifrån?

Jag ska lägga till att dörren till sovrummet står vidöppen om nätterna och ändå är det betydligt sämre luft i sovrummet än övriga huset på morgonen. Jag tycker ju att cirkulation skulle göra det hela mycket bättre även om det inte är "rätt". Nu när jag tänker på det ska jag flytta upp Netatmon som mäter luftkvalitet för att få en jämförelsegraf mot vardagsrummet.

Tack för ditt engagemang :)
 
Redigerat:
Ett ytterligare alternativ vore ju att bara cirkulera luften till och från sovrummet utan frånluft, lite som du är inne på. Det borde kunna ordnas med sk värmeflyttare exempelvis
 
Finns det inget sätt att koppla in er på systemet alls utan att bygga om för mycket invändigt? Är själva fläktsystemet gammalt? Ni kommer förmodligen aldrig få en bra lösning genom att trixa med habrovinklar och det kommer påverka luftflödet genom att göra som du beskriver. Svårt att avgöra om det påverkar mycket eller lite negativt. Jag skulle inte vilja trycka in luft från andra rum i sovrummet då det boir svårt att få ett tillräckligt flöde utan att ge ett lyckat resultat. Alltså, om ni suger ut från sovrummet lär det inte tillföras tillräckligt och syresättas/omsättas på rätt sätt. Kanske bli lite bättre men inte tillräckligt. Det är jättesvårt att komma med smarta råd, kanske bäst att låta någon vent-firma lämna förslag på en lösning så får ni några gratis råd samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.