pacman42 skrev:
Jag är inte ute efter att jävlas med de som är handikappade, men det måste vara bättre att staten betalar för att handikappanpassa de hus där det behövs, istället för att ha gemensamma regler för alla hus som höjer byggkostnaderma för alla. Det fungerar ju för bilar som relativt sett är mycket dyrare att handikappanpassa.
Så funktionshindrade ska bara kunna umgås med andra med funktionshinder, samt bara bygga nytt hus alternativt inte kunna flytta dit de själva vill? ;)
Tänk på att ditt hus kommer vara mer värt vid en försäljning om alla kan ta sig in i huset och använda exempelvis toaletten. Det är ju inte som att staten kräver att du ska ha ett höj och sänkbart kök, utan det handlar om möjligheter till ramper vid nivåskillnader och bredare dörrar.
 
Min bäste vän sitter i rulle, han tar sig fram överallt med mer eller mindre hjälp, höga trappor, branta trappor osv när han ska träna, hälsa på vänner mm. För riktigt gamla och svårt handikappade är det tuffare dock. Men vi kan ju inte anpassa allt och alla efter få. Det blir lätt överdrivet.
 
MissAnpassad skrev:
Så funktionshindrade ska bara kunna umgås med andra med funktionshinder, samt bara bygga nytt hus alternativt inte kunna flytta dit de själva vill? ;)
Tänk på att ditt hus kommer vara mer värt vid en försäljning om alla kan ta sig in i huset och använda exempelvis toaletten. Det är ju inte som att staten kräver att du ska ha ett höj och sänkbart kök, utan det handlar om möjligheter till ramper vid nivåskillnader och bredare dörrar.
Kan inte se att det på något vis skulle göra huset mer värt vid en försäljning, av alla de husvisningar jag var på innan vi byggde nytt, säkert 20st iaf så har jag än så länge inte sett någon handikappad spekulant.

Skulle jag bli handikappad så pass att jag inte kan ta mig in i mitt nuvarande hus så skulle jag nog vara mer oroad över hur jag ska ha råd att behålla huset än att det var en backe upp till dörren.

Hade en polare som hade en riktigt livsfarlig källartrappa i hallen , han ville bygga om entrén för att få till en bättre lösning, men det som fanns att spela på gjorde att det inte blev tillräckligt stor yta för att det skulle vara handikapp anpassat, ingreppet var lite för omfattande för att skippa bygglovet, som entrén var från början så var det ännu värre, men godkänt en gång i tiden, men nu gick inte bygglovet igenom för att den bättre lösningen inte var tillräckligt bra för att uppfylla handikappreglerna det var prickmark längs med panelen på huset ungefär så det var tvärtstopp till utbyggnader och andra lösningar.
Så det var alltså bättre att ha kvar den gamla dåliga lösningen än att göra den bättre.

Toaletten är nog det minst problemet, tror nog de flesta vill ha de där 4 kvadrat eller vad det är som krävs i storlek för att vara "anpassat".

Jag är inte emot att man gör det så anpassat som möjligt, men det tar absurda uttryck i vissa fall, som min trädgård där kommunen ville ha en 18 meter lång ramp med räcken på båda sidor och det skulle finnas 2 viloplan, detta var tvungen att vara längs med hela framsidan på huset vilket de då kunde godkänna att det var på prickmark, det dög inte med att garageuppfarten är asfalterad ända upp till gräsmattenivå och du då har ca 20cm kvar till golvhöjd invändigt.
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Min bäste vän sitter i rulle, han tar sig fram överallt med mer eller mindre hjälp, höga trappor, branta trappor osv när han ska träna, hälsa på vänner mm. För riktigt gamla och svårt handikappade är det tuffare dock. Men vi kan ju inte anpassa allt och alla efter få. Det blir lätt överdrivet.
Hur ska man formulera lagtexten till att inte vara för överdriven?

Vi har en assistanslagstiftning, där funktionshindrade har rätt till assistenter för att kunna få leva normala liv (något vi ska värna om), ska vi då inskränka på deras arbetsmiljö och hävda att de ska dra upp Agda som väger 85 kilo för fyra trappor ( Inte trappsteg) för att Agda ska få rätten ätt fika hos sin son? Sann historia (med detaljändringar så det inte går att räkna ut vem "Agda" är), jag tvärvägrade.

Även assistenter har ryggar som kan gå sönder, assistenter kan även snubbla och tappa rullen (tänk dig att leva med det sedan när brukaren faktiskt dog eller knäckte nacken).

Jag tycker faktiskt att det är väldigt lite begärt att anpassa så att alla kan ta sig fram säkert och att inga övermänskliga krav ställs på vårdgivare.
 
Jag är ingen politiker men troligvis skulle man kunna göra frånsteg från reglerna när nya hus eller ombyggnader av hus vid branta tomter osv får dispens tex. Där det inte påverkar märkbart ekonomiskt skall det självklart vara lagkrav. Har själv jobbat kortare perioder och gör det någon helg per år som PA så jag vet lite om saken.
 
Pumba skrev:
Kan inte se att det på något vis skulle göra huset mer värt vid en försäljning, av alla de husvisningar jag var på innan vi byggde nytt, säkert 20st iaf så har jag än så länge inte sett någon handikappad spekulant.

Toaletten är nog det minst problemet, tror nog de flesta vill ha de där 4 kvadrat eller vad det är som krävs i storlek för att vara "anpassat".

.
Ett: Får jag be dig använda termen funktionshindrad istället för handikappad, då den termen du använde är stigmatiserat? :)

Hur huset blir mer värt? Ju fler spekulanter, desto högre går buden. Vi är bara i början av denna process, förut ställdes ju inga krav på anpassningar av denna "magnituden".

"Skulle jag bli handikappad så pass att jag inte kan ta mig in i mitt nuvarande hus så skulle jag nog vara mer oroad över hur jag ska ha råd att behålla huset än att det var en backe upp till dörren.
"

Livförsäkring.

"Hade en polare som hade en riktigt livsfarlig källartrappa i hallen , han ville bygga om entrén för att få till en bättre lösning, men det som fanns att spela på gjorde att det inte blev tillräckligt stor yta för att det skulle vara handikapp anpassat, ingreppet var lite för omfattande för att skippa bygglovet, som entrén var från början så var det ännu värre, men godkänt en gång i tiden, men nu gick inte bygglovet igenom för att den bättre lösningen inte var tillräckligt bra för att uppfylla handikappreglerna det var prickmark längs med panelen på huset ungefär så det var tvärtstopp till utbyggnader och andra lösningar.
Så det var alltså bättre att ha kvar den gamla dåliga lösningen än att göra den bättre.

Jag är inte emot att man gör det så anpassat som möjligt, men det tar absurda uttryck i vissa fall, som min trädgård där kommunen ville ha en 18 meter lång ramp med räcken på båda sidor och det skulle finnas 2 viloplan, detta var tvungen att vara längs med hela framsidan på huset vilket de då kunde godkänna att det var på prickmark, det dög inte med att garageuppfarten är asfalterad ända upp till gräsmattenivå och du då har ca 20cm kvar till golvhöjd invändigt
"

Både din vän och du skulle kunnat rådgöra med de organisationer för funktionshindrade som faktiskt finns, de går att prata med om hur de kan tipsa er om hur ni kunnat göra ändringar.
 
Redigerat:
MissAnpassad skrev:
Både din vän och du skulle kunnat rådgöra med de organisationer för funktionshindrade som faktiskt finns, de går att prata med om hur de kan tipsa er om hur ni kunnat göra ändringar.
Men det spelar ingen större roll att rådgöra när kommunen har bestämt hur nått ska göras, jag fick tom skissade bilder från kommunen hur det "skulle" göras, det fanns liksom inget att diskutera eller komma med åsikter om, det försökte jag in i det längsta tills personen på kommunen gick i pension och hela hans vision dog ut och jag gjorde som jag ville, det skulle i nuläget kosta mig under 10 000kr att ha hit en firma som la plattor från min asfalterade ramp fram till dörren och jag har då uppnått exakt samma grej, fast att det blir ca 10 meter längre sträcka.

Polarens hus var liksom begränsad av en mängd ytan innanför väggarna på huset, det var ju att riva (om jag inte missminner mig badrummet) för att få rätt storlek, vilket då fick till följd att badrummet inte längre var anpassat, han ville i första hand bygge ut vilket blev tvärt nej på pga prickmark, det är ju liksom inget en organisation för funktionshindrade kan ändra på.
Har för mig att de hängde på 20cm eller liknande på bredden.

Du får allt att låta så himla enkelt, det är bara att slå en pling och så är det löst.

För övrigt så låter det inte så lockande att använda sin livförsäkring för att lösa bostadslån.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Men det spelar ingen större roll att rådgöra när kommunen har bestämt hur nått ska göras, jag fick tom skissade bilder från kommunen hur det "skulle" göras, det fanns liksom inget att diskutera eller komma med åsikter om, det försökte jag in i det längsta tills personen på kommunen gick i pension och hela hans vision dog ut och jag gjorde som jag ville, det skulle i nuläget kosta mig under 10 000kr att ha hit en firma som la plattor från min asfalterade ramp fram till dörren och jag har då uppnått exakt samma grej, fast att det blir ca 10 meter längre sträcka.

Polarens hus var liksom begränsad av en mängd ytan innanför väggarna på huset, det var ju att riva (om jag inte missminner mig badrummet) för att få rätt storlek, vilket då fick till följd att badrummet inte längre var anpassat, han ville i första hand bygge ut vilket blev tvärt nej på pga prickmark, det är ju liksom inget en organisation för funktionshindrade kan ändra på.
Har för mig att de hängde på 20cm eller liknande på bredden.

Du får allt att låta så himla enkelt, det är bara att slå en pling och så är det löst.

För övrigt så låter det inte så lockande att använda sin livförsäkring för att lösa bostadslån.
Faktiskt så gör det enorm skillnad. Kommunens tjänstemän är lekmän i frågan och kan du få skriftliga dokument från folk som kan mer än dom viker sig kommunen. Tro mig, jag har tvingat dom till många anpassningar de försökte undvika.

Vad menar du på att livförsäkringen ska användas till? Enbart lyxresor och "diamanter" eller och inte sådant som faktiskt kan få en att kunna fortsätta det liv man levde? För det är ju egentligen det livförsäkringen är till för, eller hur?
 
[video=youtube;O7otewMk9pc]https://www.youtube.com/watch?v=O7otewMk9pc[/video]

Om man istället för att handikappanpassa hus kunde ge folk en sån här. Det skulle vara mycket bättre för alla. Troligen billigare över tiden, och hela världen blir öppen för rörelsehindrade istället för att de ska behöva röra sig i specialanpassade zoner.
 
MissAnpassad skrev:
...Får jag be dig använda termen funktionshindrad istället för handikappad, då den termen du använde är stigmatiserat? :)
...
Vad spelar det för roll vad man kallar ett problem, om man håller sig inom normalt språkbruk?
Jag är lite handikappad, för jag är vänsterhänt. Lider jag av benämningen? Nej!

När jag var liten pys släpade min mor med mig till Vanföreanstalten i Gbg pga ett litet kroppsligt problem.
Vanför? OK, so what?

Detta snack om stigmatiserande osv om gamla beteckningar är bara PK nonsens!
Nu får man ju inte ens längre säga "funktionshindrad" utan det skall heta "funktionsvariation".
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/funktionsvariation-ett-begrepp-som-passar-oss-26317

Nä, trams säger jag. Eller heter det tramsvariation? :thumbdown:
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Funktionsvariation??! Det måste finnas ett antal människor som har för lite att göra som hittar på dessa byten av benämningar just som merparten av folket lärt sig.

Och appropå PK så har jag en kompis som är mörkhyad, rent ut sagt väldigt mörkhyad. En gång var vi och skulle fika och bäst vi stod vid konditoridisken så säger han högt och mullrande så ingen i hela lokalen missade det "Jag ska ha en negerboll! - Och jag får säga det!" :D

Det är viktigt med självdistans, det är kontraproduktivt att tassa omkring i filttofflor av rädsla för att någon ska bli stött.
 
  • Gilla
Qualan och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Funktionsvariation??! Det måste finnas ett antal människor som har för lite att göra som hittar på dessa byten av benämningar just som merparten av folket lärt sig.

Och apropå PK så har jag en kompis som är mörkhyad, rent ut sagt väldigt mörkhyad...
Jag misstänker att din kompis hade en hudfärgsvariation :)

PS
Jag har, som väl alla förstår, en åldersvariation :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Qualan och 1 till
  • Laddar…
Just det. Det är klart att han har.

Jag har ont i vänster tumme, men jag tar illa upp om någon påpekar det. Det är bara en variation. Så jag kanske ska gå till doktorn och säga att jag har en variation i tummen. Han (ursäkta hen ska det såklart vara), kommer ju förstå precis vad jag menar! Hela debatten är så dum så klockorna stannar.

Själv får jag snart psykbryts-variation av hela debatten.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kompis, eller kanske snarare bekant, som är så in i helvete intelligent.
Även om jag själv tycker att jag är ett slughuvud, så är det inget mot vad den här personen är.

Han lider alltså av en intelligensvariation.
Undrar om han kan få någon slags förtidspensionsvariation :wow:
 
mexitegel skrev:
Funktionsvariation??! Det måste finnas ett antal människor som har för lite att göra som hittar på dessa byten av benämningar just som merparten av folket lärt sig.

Och appropå PK så har jag en kompis som är mörkhyad, rent ut sagt väldigt mörkhyad. En gång var vi och skulle fika och bäst vi stod vid konditoridisken så säger han högt och mullrande så ingen i hela lokalen missade det "Jag ska ha en negerboll! - Och jag får säga det!" :D

Det är viktigt med självdistans, det är kontraproduktivt att tassa omkring i filttofflor av rädsla för att någon ska bli stött.
När jag var på utbildning härom året så bjöds det fika vid rasten. En av de som medverkade sa att han skulle ta en negerboll, men blev tillsagd att det inte är pk; då blev han tyst några sekunder och sa sen "jaha, då tar jag väl en sån afroamerikansk boll istället"
Jag vet inte om det är så mycket mer pk, men jag blir i vilket fall inte kallad rasist när jag återanvänder utrycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.