D09
Dum fråga :)

Jag målade lite i somras och kanske dumt nog så bytte jag färg. ( märke )

Noterade att det verkar fastna skräp etc fan så mycket lättare med den nya färgen jämfört med fasaden som är typ 8 år äldre där typ inget sitter fast.

Är det sådan skillnad på färg eller har man missat att kompensera blankheten?

Vet inte om bilderna speglar verkligheten menvafan 😩


Närbild på en nymålad vit träyta utomhus med skräp och smuts som har fastnat på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ny målad panelvägg med synliga smutsfläckar och skräp som fastnat på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Fortfarande lite OT

Jag kan nog hålla med om att det är lyx men dottern som jobbade med videoredigering uppskattade hastigheten när hon skulle hämta och lämna material till andra sajter. Det är rätt sällan man hittar en site på nätet som kan nyttja bandbredden med undantag av sajter som Microsoft och Sunets FTP servrar där det tar under minuten att hämta ISO avbildningar av CD/DVD installationsmedia eller (rent hypotetiskt i rent test syfte ...) att ladda ner en HD film under minuten om det finns tillräckligt med seeders. Och andra sidan kör de flesta bilar som kan gå fortare än 120 km/h ...

Sen spelade väl priset in med, vi kunde få 100/100 Mbps för 129:-/månad och efter lite diskussioner med leverantören fick vi 1000/1000 Mbps för 129:- per månad. Siffrorna jag postade ovan var precis när installationen var klar, idag när alla 70 fastigheterna är kopplade och kör ligger vi mer åt 700/700 Mbps häradet vilket är inom det lovade 500-1000 Mbps.

Håll koll på enheterna - M för Mega och inte m för milli vilket vore rätt långsamt. Kom att tänka på jämförelsen, det går 10^12 mikrofoner på en Megafon ...
Det var bättre än mina 100/10 för 269kr/mån :/
 
TeroM skrev:
Håll koll på enheterna - M för Mega och inte m för milli vilket vore rätt långsamt. Kom att tänka på jämförelsen, det går 10^12 mikrofoner på en Megafon ...
Haha, den ska jag lägga på minnet att använda till mina mindre nogräknade kollegor.
 
stefancrs skrev:
Bild i halvskugga på samma färger, gör inte valet enklare...

Bild 1

Edit: helsol

Bild 2
Solklart enligt mitt tycke, den mörkare! (y)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Börjat renovering av den öppna spisen. Knackat ner puts som var på väg att släppa, murat igen sprickor och glipor bakom med eldfast bruk.
 
shieldfire skrev:
Börjat renovering av den öppna spisen. Knackat ner puts som var på väg att släppa, murat igen sprickor och glipor bakom med eldfast bruk.
Använder ni den? Vår är i mexitegel pga 70-talsdeluxrenovering men jag har slutat elda i den efter vi mätte vad som händer med temperaturen i huset när vi eldar (det blir kallare).
 
Nej, vi har eldningsförbud till dess vi sett över alltihop.
Vårt hus är från 1700-talet så det borde funka bättre här (hoppas vi).
 
shieldfire skrev:
Nej, vi har eldningsförbud till dess vi sett över alltihop.
Vårt hus är från 1700-talet så det borde funka bättre här (hoppas vi).
Räkna inte med det. Vårt hus är från 30-talet och problemet är alltså att det dras in så mycket kall luft när man eldar.

Jag är sjukt sugen på en murspis :) Borde passa i ert hus och kostar inte ALLT för mycket.
 
Alla vi som gjorde lumpen i Boden lärde sig snabbt att ta med ett extra rör till tältkaminen under vinterövningarna. Detta rör lades från kaminen och ut under tältduken så att kaminen fick tilluft direkt utifrån. På det viset blev det mycket varmare i tältet, inget kalldrag genom tältduken. Det är likadant med hus.
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
Rensat massa ogräs och konstaterat att det är ganska exakt 5 år sen vi köpte huset
Före-och-efter-bilder av ett renoverat hus, med röd tegelbyggnad i dagsljus och vitt hus med belysning på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 15 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Alla vi som gjorde lumpen i Boden lärde sig snabbt att ta med ett extra rör till tältkaminen under vinterövningarna. Detta rör lades från kaminen och ut under tältduken så att kaminen fick tilluft direkt utifrån. På det viset blev det mycket varmare i tältet, inget kalldrag genom tältduken. Det är likadant med hus.
Precis. Omöjligt med öppen spis. Ska den få syre måste kalluft dras in utifrån och in i huset istället för direkt in i elden.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
D09
Målat klart gaveln på huset.. Riktat in ö-kameran och nu är ställningen redo för att rivas.

Kände mig inte nöjd med färgen så jag fick ett ryck och gav mig på garaget som ändå kommer behövas en mer eller mindre total makeover.. Helst rivas och flyttas men tills dess klarar jag inte av den gröna färgen 😁😁😁

Men fan att det tog så många år att göra sig av med det.. Går ju fort när man börjar 🤔

Körde slut på all färg jag hade så nästa år blir det teknos färg igen och inte Colorama.. 😩

Varit och hämtat tätningslisten till diskmaskinen så imorgon är schemat klart 😜


Fyra bilder i kollage visar omålade och nymålade delar av ett garage och husgavel i olika skeden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Igår målade jag första varvet på planket och idag provade jag att sätta dit en överliggare...lite osäker på vilken höjd man ska ha dock...just nu är öppningen 205 hög.

Nymålat vitt plank med överliggare och öppning på 205 cm i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Förlåt D09, men det där var inte en nådig, barmhärtig eller förlåtande grön. JAG är glad att den är borta :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
stefancrs skrev:
Förlåt D09, men det där var inte en nådig, barmhärtig eller förlåtande grön. JAG är glad att den är borta :)
Ha ha tack 😄👍

Funderar vad en sådan färg kommer ifrån 🤔

Militären?

Industrin ?

Aliens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.