Hejsan! Ni som vet allt ;)

Räknar jag rätt eller har jag missat något?

Jag jämför privatleasing av en Volvo V40-T2 med lite tillval, jämfört med förmånsbil en Volvo V40 D2 Momentum med lite tillval.

Bortse tills vidare från skillnader i utrustningsnivå etc.

Vad lönar sig ekonomiskt och var går brytpunkten jämfört lönepåslag. Har jag missat något?
Jag kör ca 1700 mil privat/år och 50 mil i tjänsten. Lön +55 tkr.

Privatleasing: Volvo V40 T2. 4500 mil/år
-----------------------------------------------------------
Årsmil: 1 700
Månadskostnad till Bilia: 3 250 kr
Bränslekostnad/månad: 1 268 kr ((0,7x13x1700)/12)
Övermil till Bilia 200 mil/år a´10kr: 167kr/mån
Biltvätt 24 st a´100kr/st 200kr/mån
Trängselskatt ca 110kr/mån
Spolarvätska mm 500kr/år 42/kr/mån

Summa: 5 037 kr/mån
**********************************************

Fömånsbil: Volvo V40 D2 Momentum + 50tkr
---------------------------------------------------------------------------------
Företaget betalar trängselskatt, bilvård och bränsle.
Bränslekostnad privatmil: 675 kr/mån ((1700x12,54x0,38)/12
Förmånsvärde 3.608 kr
Bruttolönepåslag efter nettolöneavdrag -1000kr = 2.608kr
Skatt 20% av bränsleförmån: 68 kr/mån
Nettolöneavdrag: 1000 kr

Summa: 3.329 kr i minskad nettolön efter ovan 3 poster.
***************************************************************************
Diff mot privatleasing: 1.708kr i skattade pengar.
Motsvarar ett brutto lönepåslag 4.600 kr/mån.

Är det rätt att tänka så? Värderar jag rätt?
Dvs en löneförhöjning på 4.600 kr/mån är "break even"?

Sedan kvarstår skillnader ju, t.ex. med privatleasing har man självrisken vid olycka, och förmånsbilen har högre utrustningsnivå, etc etc.
Men krasst ekonomiskt, är ovan uträkning rätt eller saknas något?
 
Det jag kommer på är väl att du får bränsletillägg för tjänstemil i privat bil. Blir ju inte mycket med 50mil/år i tjänsten.

Sedan är det väl villkoren för skick etc. vid återlämnandet av en privatleasad bil. Dvs att återförsäljaren inte ser normalt slitage som normalt. Det slipper man ju helt med tjänstebil.
 
Räkna även med hur det slår på pensionsinbetalningar. Är beroende på anställningsavtal.
 
Tror du blandar ihop brutto och netto lön på förmånsbilen. Förmånsvärdet läggs på brutto lönen men skatten dras från netto lönen. Så ett förmånsvärde på 3800, 55% skatt ger ca 2090 och sedan ett netto avdrag om 1000kr. Drivmedelförmånen brukar bli ca 6kr/mil, så runt 600kr/mån. Totalt ca 3700kr.
 
@johel572. Tack för svar. Ja milersättningen för tjänsteresor i privat leasade bilen blir ju några kronor men inte så mycket. Gällande återlämnande och normalt/onormalt slitage så kan jag bli ersättningsskyldig även med förmånsbil. Så det gäller att vara varsam oavsett.
Inget annat? Break-even vid 4600 kr verkar ok? Inga stora felräkningar?
 
Hur mycket 1700kr efter skatt motsvarar beror på om det blir värnskatt på dem osv. Ligger man precis på gränsen kan det bli väldigt mycket.

Det som är intressantast idag som tjänstebil är en laddhybrid. Bäst både för förmånstagaren och för företaget.
 
@Rober-san01. Men ett nettolöneavdrag om 1000 kr reducerar väl förmånsvärdet med 1000 kr?
Innan skatten beräknas.
Dvs som i ditt exempel: 3800 minus 1000 = 2800 kr förmånsvärde att betala skatt på.
Sedan 1000 kr nettolöneavdrag på nettolönen (ursprunglig bruttolön minus den nya högre skatten).
Eller har jag fel?
 
@Robert-san01 Tyvärr finns inte laddhybrid på "menyn".
 
Terrafobica99 skrev:
@Rober-san01. Men ett nettolöneavdrag om 1000 kr reducerar väl förmånsvärdet med 1000 kr?
Innan skatten beräknas.
Dvs som i ditt exempel: 3800 minus 1000 = 2800 kr förmånsvärde att betala skatt på.
Sedan 1000 kr nettolöneavdrag på nettolönen (ursprunglig bruttolön minus den nya högre skatten).
Eller har jag fel?
Nej, bruttolöneavdraget är bara något företaget gör för att få tillbaka lite av sina kostnader. Det påverkar inte förmånsvärdet. Enda sättet att reducera förmånsvärdet är supermijlöbil, många mil per år i tjänsten eller specialanpassning för tjänsten som reducerar privat användande.
 
Men vi talar väl inte om bruttolöneavdrag?
Utan om skatt på förmånsvärde och nettolöneavdrag...
 
Terrafobica99 skrev:
Men vi talar väl inte om bruttolöneavdrag?
Utan om skatt på förmånsvärde och nettolöneavdrag...
Sorry, nettolöneavdrag.
 
Din arbetsgivare tycker du skall vara med och betala en del av bilen.
 
Ok😉👍🏼
 
Japp, tappar en femhundring på det.
 
Men hur som helst, jag behöver (enligt min uträkning) få ut (brutto) +4600 kr (1700 netto) för att balansera kostnaden för privatleasing jämfört förmånsbil.
Än så länge - om jag inte glömt något väsentligt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.