Hej där ute!

Nu har jag och sambon lite hastigt köpt en två på 76 m2 i Stockholms innerstad.

Lägenheten är helt urblåst och endast ytskikten har renoverats men det saknas både kök och badrum. I bifogad bild (utan möbler) låg kök direkt in till höger och badrum rakt fram.

För närvarande håller en stor fin balkong på att sättas upp för lägenheten som ligger längst upp i huset och med västerläge.

De saker vi inte vill rucka på är att det ska vara en trea och att rummet med balkong skall ingå i de sociala ytorna.

Bifogar nuläge och två alternativ som vi funderar på, ett där köket läggs i gamla badrummet och där badrummet flyttas (känns dyrt :) och ett där köket läggs i hallen.

Nu till kruxet, när vi köpte så kändes allt kanon och vi såg massor utav lösningar där det skulle gå att göra om till en tre och ändå få till ett bra boende.

Nu ser vi dock problem och begränsningar med nästan varje lösning och skulle behöva lite smarta inspel och om någon har andra föslag så vore det kanon!

Tack för smarta tips och ha en bra dag!
 
  • Ritning av en tom lägenhet på 76 m2 med måttangivelser, avsedd för ombyggnad till en trea med balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en tom lägenhet på 76 m2 med rumsmått, utan kök och badrum, avsedd för renovering och omplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för en lägenhet utan kök och badrum, visar sällskapsyta och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Var inne på alt 2 fast med sovrummet där toan är och toan tv mellan sovrummen. Men insåg att det inte blir fönster i sovrummet såvida man inte fejkar ett. Dock blir övrig yta lite " öppnare "
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Båda alternativen ser bra ut, men jag hade nog behållt toaletten där den är just för kostnaden. Har ni konsulterat styrelsen och fått godkänt av dem för de ändringar ni tänkt jämföra ?
 
Om man utgår från orginalritningen så verkar det enklaste alternativet att flytta den gamla köksväggen och placera den mellan fönstren. Då blir det gamla köket ett sovrum och köket kan vara mot den väggen och kanske en köksö! Då är det nog inte så långt att dra om el och vatten heller!
 
Jag hade nog tagit ert alt 1 men bytt plats på sovrummet och köket. Köket hamnar där det varit tidigare vilket brukar vara enklast och billigast. Det lilla sovrummet får ett fönster mot köket för dagsljuskontakt (frostat).
 
För min del hade det nog blivit något åt detta hållet, men jag håller med om att det blir kompromisser hur man än gör.

Ritning över en lägenhets planlösning med möblering, inklusive positioner för dörrar och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag hade kanske även satt dörren till lilla sovrumet mitt för sängen, och fått in garderober mot väggen till vänster. Då hade nog en garderob öppnat ut i hallen också.
 
  • Gilla
Robert N och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag håller med - flytta badrum blir dyrt hur man än vönder och vrider på det. Ja vi har haft en aktiv dialog med styrelsen men inte ännu skickat in det slutgiltiga alternativet för deras goidkännande.
 
Hej Thomasx - och tack för fint inspel och bild. Din lösning länns kul och spännande. det som ställer till det lite (förutom att flytta badrum) är att det går avluftningsrör genom gamla toaletten som är svåra att bli av med och dra om. den här tål att tänkas på dock -många tack!
 
Nu fick jag tips om ett nytt alternativ som jag faktiskt gillar riktigt mycket och som kommer hålla renoveringskostnaderna till ett minimum och håller samtliga sovrum mot den lugna innergården.

Ritning av en lägenhetsplan med mått och inredningslayout som visar placering av sovrum mot en innergård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robert N skrev:
Nu fick jag tips om ett nytt alternativ som jag faktiskt gillar riktigt mycket och som kommer hålla renoveringskostnaderna till ett minimum och håller samtliga sovrum mot den lugna innergården.

[bild]
Sätt dörren in till lilla sovrumet in från köket, gör rummet lite smalare och sätt sängens huvudända mot kortväggen till vänster, så får du kanske lite bättre entre in till köket och lite mindre trångt kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.