M
Hej kamrater!

Jag har fått problem med mögel och fukt på ena väggen i källaren. Det är en källare som ligger 80% under jord. Någon decimeter och ett källarfönster ligger över jord.

Min källare består av tre rum, de andra rummen är torra och fina tycker jag.
Även i detta rum är 3 av 4 väggar torra, de torra väggarna ger bara ett litet sträck markering på en IoF enklare mätare från Krauta, men i alla fall. Skillnaden är att den fjärde väggen som ligger utåt är angripen av mögen "där nere", tvättat bort, men det kommer tillbaks rätt fort. Med Krauta-mätaren går det inte att mäta, så fort jag trycker in den lite så slår den i taket och börjar blinka. Jämfört med de andra väggarna som är torra.

Jag inser givetvis att en mätare av denna sort inte är ett proffsinstrument. Men den torde väl i alla fall kunna fungera som en indikator. Då de andra väggarna är torra enligt mätaren borde den väl i alla fall säga nått om verkligheten.

Putsen på den yttre väggen låter ihålig och släpper från väggen vid knackning.

Känns knappast som om en avfuktare räcker, vad bör göras, hur undvika mögel. Avseende mätning kan man tolka en Krautamätare på detta sätt. Är den ens värd att vara indikator

Stor tacksamhet för svar.

Källarvägg med synliga mögel- och fuktskador nära golvet och runt rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögel och fuktskador kring ett rör på en källarvägg som visar tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarvägg och golv med synliga tecken på mögel och fukt, inklusive missfärgning och flagnande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fukt och mögelskador på källarvägg med avflagnad puts och en rostig rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en äldre källare, och att det kommer inte lite fukt är inte så konstigt. Kanske är det rörgenomföringen som inte är 100% tät? Eller så är det dags att dränera.

Jag tror att en avfuktare + mögelbehandling kommer att göra skillnad. Mögel kan inte växa om det är torrt.
 
M
Dränering inte gjort sedan huset byggdes.
40talet.
Hur får man väggen torr. annars kommer ju mögel.
 
Ska man ha en källarvägg torr är det normalt avfuktare eller dränering som gäller.

Avfuktare är inte helt fel. Billigt att testa och värmer också upp källaren lite. Dränering förbättrar klimatet i hela källaren och gör den varmare.

Sen kan det finnas andra fel. Stopp i dräneringen, brunn som behöver rensas, takavvattning som går ut på fel ställe, det kan vara rörgenomföringen som inte är tät också. Du borde kunna bila upp kring röret och kolla om det är fuktigt och isåfall anlägga en dräneringsbrunn och gjuta igen ordentligt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.