Ett stort problem, tydligen ska man vara nätverkstekniker.:mad:

Har en verkstad som det bara finns mobilt bredband till. Skulle vilja ha åtkomst till nätverkskameran utifrån. För att kunna se vad som händer när/om t.ex. larmet går.

Finns flera problem här som inte är så enkelt. Dels, fast IP adress men det löser man med dyndns tror jag. Stora problemet är att alla? Åtminstone min operatör har stäng portarna för inkommande trafik.

Har provat att prata med supporten med det ger ingenting eftersom man tydligen inte kan förväntas att få inkommande trafik via sitt mobila bredband. När jag förklara mitt problem så blir oftast motfrågan om jag inte kommer ut på internet…

Har även pratat med lokala datorfirmor här på orten och deras förslag kostar helt fel pengar i månaden om det ens är möjligt.

Skulle helst inte vilja byta bort mitt mobila bredband för det kostar bara 99:- i månaden och har bra hastighet.

Har kollat på: http://vpnstaticip.com/ men förstår inte om det löser problemet med de stängda portarna?

Förutsättningar: Dovado Tiny router, mobilt bredband via Telenor/bredbandsbolaget ,skaplig dator som kan gå dygnet runt för att ev. fungera som server. D-link dcs-5222L nätverkskamera

Hur löser man detta?
 
Jag kör tre's mobila bredband och har en nätverkskamera kopplad via Dovado router till ett Vera Edge hemautomationssystem. Detta accessar jag med min mobil via en app som heter Imperihome, och där kan jag se live bilder från kameran. Det funkar fint.
 
En enkel kamera från D-link löser problemet.

De har en lösning där man loggar in på kameran via en server hos D-link. Jag är övertygad om att andra kamera tillverkare har liknande lösningar. Jag tror att det fungerar så att kameran själv accessar servern med jämna mellanrum, och ser om det finns någon inloggning. Då blir det aldrig någon trafik från utsidan.

Jag har en sådan som övervakar isbildningen på vår luft/vatten värmepump i fritidshuset. Har för mig att kameran kostade 400 på Kjell.
 
Du går lättast in på routerns konfigsida, sedan under LAN finns port forwarding där du anger vilken port som skall vidarebefodras till kameran (Står i manualen till kameran). Routern har stöd för Dyndns så det är inga problem med ip-adressen. VPNStaticip behöver du inte när du öppnat porten som kameran behöver (Port forwarding).
 
NetNut skrev:
Du går lättast in på routerns konfigsida, sedan under LAN finns port forwarding där du anger vilken port som skall vidarebefodras till kameran (Står i manualen till kameran). Routern har stöd för Dyndns så det är inga problem med ip-adressen. VPNStaticip behöver du inte när du öppnat porten som kameran behöver (Port forwarding).
Är det inte så att de flesta mobiloperatörer blockerar all inkommande trafik (som initieras utifrån) / alternativt NATar mobilt bredband?

Tidigare erbjöd telenor ett företags-mobilt bredband med statiskt IP och ingen filtrering av trafik, men det lades ner för något år sedan. :( Vad jag vet erbjuder ingen annan operatör en sådan tjänst heller...

Till TS: Jag skulle personligen sätta upp en SSH/VPN-tunnel från "insidan" av ditt mobila bredband till en dator på utsidan som du har kontroll över. Då berörs du inte av operatörens portfilter eller om du har dynamskt IP. Men jag kan tillägga att se detta i ljuset av att jag inte är ett stort fan av lösningar där man är beroende av att en säkerhetsmässigt undermålig produkt (t.ex de flesta nätverkskameror) tillåts att koppla upp sig mot en server som man inte har koll på (NAT hole-punching).
 
hempularen skrev:
En enkel kamera från D-link löser problemet.

De har en lösning där man loggar in på kameran via en server hos D-link. Jag är övertygad om att andra kamera tillverkare har liknande lösningar. Jag tror att det fungerar så att kameran själv accessar servern med jämna mellanrum, och ser om det finns någon inloggning. Då blir det aldrig någon trafik från utsidan.

Jag har en sådan som övervakar isbildningen på vår luft/vatten värmepump i fritidshuset. Har för mig att kameran kostade 400 på Kjell.
Kör du det med mobilt bredband? Har ju nämligen en kamera från d-link. Provade att ringa d-links "support" för 39:- minuten och det gav noll i resultat.
 
Anders243 skrev:
Är det inte så att de flesta mobiloperatörer blockerar all inkommande trafik (som initieras utifrån) / alternativt NATar mobilt bredband?

Tidigare erbjöd telenor ett företags-mobilt bredband med statiskt IP och ingen filtrering av trafik, men det lades ner för något år sedan. :( Vad jag vet erbjuder ingen annan operatör en sådan tjänst heller...

Till TS: Jag skulle personligen sätta upp en SSH/VPN-tunnel från "insidan" av ditt mobila bredband till en dator på utsidan som du har kontroll över. Då berörs du inte av operatörens portfilter eller om du har dynamskt IP. Men jag kan tillägga att se detta i ljuset av att jag inte är ett stort fan av lösningar där man är beroende av att en säkerhetsmässigt undermålig produkt (t.ex de flesta nätverkskameror) tillåts att koppla upp sig mot en server som man inte har koll på (NAT hole-punching).
Nu börjar det bli lite avancerat, Vad kan hända rent säkerhetsmässigt? Att någon får tillgång till kamera eller datorn?
 
jimmy s skrev:
Kör du det med mobilt bredband? Har ju nämligen en kamera från d-link. Provade att ringa d-links "support" för 39:- minuten och det gav noll i resultat.
Ja vi har Tele2 mobilt bredband till huset. Det är litet tveksam mottagning i området, så jag har satt upp en riktantenn, och en router med inbyggt modem, och anslutning för extern antenn. Det fungerar bra. Till den har jag ett billigt abb. från tele2 med max 0,5 G per månad (om jag minns rätt), när vi är där byter jag och sätter i ett simkort jag använder till min jobbdator.

När vi inte är där kan vi dels monitorera/styra värmepumpen ,dels som sagt hålla ett öga på isbildningen.

Kameran ifråga är inte gjord för utomhusanvändning, jag har monterat den med en liten plasthink över som väderskydd, det har fungerat bra. Men då när jag köpte så kostade motsvarande kamera i utomhusutförande ca 3000 kr, så jag tyckte det var värt att prova med inomhusversionen och väderskydd.
 
jimmy s skrev:
Nu börjar det bli lite avancerat, Vad kan hända rent säkerhetsmässigt? Att någon får tillgång till kamera eller datorn?
Om du har en publik ip så innebär det att allting som du har öppet på din dator kommer att kunna nåt, för att ha en port öppen så krävs det att någon tjänst är aktiv, fildelning, webserver, ftp m.m.
Har du en brandvägg så är du relativt säker.
 
Man måste ha publik ip adress för att nå nätverket och dess kameror utifrån med port forwarding. För Telias del kräver det abonnemang. Det går inte att få publik adress med kontantkort som fylls på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.