Tjenare!

Vi bor i ett 80-talshus med alldeles för litet tvättrum och groventre (vi får knappt plats med våra egna skor och kläder, och när det kommer gäster blir det kaos. Tanken är att nyttja utrymmet mellan hus och garage till en stor groventre och ett annat utrymme som vi efter lite dividerande kom fram till kunde vara ett perfekt tvättrum, då detta idag är väldigt avlångt och svårjobbat och ligger i anslutning till köket, och tar därmed upp värdefull vardagsrumsyta, samt gör att man måste gå ut i hallen för at komma in i vardagsrummet. Har kollat i en annan tråd och det verkar inte omöjligt att flytta, vatten, värme, panna, el till detta nya utrymme, och vi tror att det gör planlösningen bättre. Vad tror ni?

Dessutom kom vi på tanken att förlänga ut köket med några skåp ut i vardagsrummet, så man kan få mer arbetsyta och koppla samman vardagsrum och kök ännu mera. Vi måste ha kvar kertobalken i taket då den är bärande, men hustillverkarna sa att det går bra att ta bort den lilla stumpen vägg där dörren ut till tvättstugan är, och därmed går det bra att fylla ut med bänkskåp.

Vad tror ni om detta, ser det fjolligt ut? Vi behöver mer bänkskåp till förvaring. Någon som har bättre förslag? Jag har försökt sammanfatta det hela i pros och cons

pros:
- en riktig groventre för familjen med klädförvaring
- tvättrummet och värmepumpen flyttas bort från "huset" till ett servicerum där allt brummande inte stör resten av huset.
- Får ett större tvättrum med direkt utgång mot trädgårdens baksida (dörr inte med på modell)
- Vardagsrummet blir större och får nu naturlig kontakt med köket
- mer förvaring och bänkyta
- Vi kan gå direkt ut i groventren från huset utan att behöva passera stängda dörren till tvättrummet först. Dörren är stängd för att värmepumpen väsnas.

cons:
- Det är inte billigt att flytta säkringsskåp, ventilation, värme och vatten.
- Blir knepigt att få golv och tak att se likadant ut som resten av rummet, förmodligen får vi lägga om parketten i hela vardagsrummet. samt måla om tak, då man kommer att bryta upp både golv och tak i gamla tvättrum för att leda om alla ledningar
- Risk att planlösningen ser "amatörmässig" ut, vi eftersträvar ett arkitektmässigt utseende som inte ser ut som ett hemmabygge. Tänker främst på den nya passagen till köket och att vi låter köket "flyta" in i vardagsrummet, hjärtväggen är en vädligt tydlig rumsindelare och nu spränger vi den gränsen genom att bänkskåpen flyter vidare. Bra eller anus?


forslag-1.PNG


Tack på förhand
S
 
Tycker det ser bra ut. Möjligen fundera på att inte ha överskåp i vardagsrumsdelen av köket, alternativt vitrin, och ha "fingrejerna" där. Den gamla entredörren vill du troligen byta mot något snyggare, en innerdörr med en frostad glasruta i ger modernt intryck och kontakt med entré utan att man riskerar att se eventuell röra från vardagsrummet.
 
Personligen har jag svårt att se att det skulle bli riktigt bra att förlänga köket förbi hjärtväggen. MEN jag gillar att ha avgränsade rum för olika syften, så jag är nog lite färgad av det 😊 Planen för groventré och tvättrum ser bra ut!
 
Tack för kommentarerna!

Ja jag var väldigt tveksam själv till att ha överskåp där, och de kommer förmodligen att ryka. Dock behövs bänkytan till fler underskåp och en integrerad vinkyl, då vi båda pysslar en hel del med sånt.

Kan hålla med att helt öppna planlösningar ser riktigt fina ut på tv och i broschyrer, men i verkligheten är det en pina att köra hushållsassistenten, elvispen osv samtidigt som man försöker se på tv eller lösa en bok i vardagsrummet, våran "halvöppna" planlösning tycker jag fungerar mer praktiskt.

Har inte kommit fram till vad man kan ha utrymmet vid altandörren till. Det är för smalt för ett matsalsbord. Frun fick idén att bygga ut en vinkel eller vinterträdgård så kan vi ta bort altandörren helt och skapa en stor passage ut och kan ha fritt i mitten och sen ha matsalsbordet där ute i stället i vinkeldelen. Spontant en intressant idé och huset blir då ganska likt t.ex. Smålandsvillans Nybro. Men det kostar ju en hel del extra ;)

Hum hum, tebaks till datorprogrammet.

/S
 
Eftersom ni (iallafall enligt ritningen har en kamin kan man ju ha bara ett par sköna fåtöljer, ett litet bord till whiskyglaset och ett par fårskinn att ha fötterna på där i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.