Å jag fick världens snilleblixt, apråpå våra dragiga trägolv,spånet lär ha sjunkit hur mycket som helst så man behöver fylla på.

Att lyfta ett spontat golv utan att det går sönder vet jante hur man gör så det tänker jante göra, MEN

Borde det inte gå att borra hål lite här o där och sedan ha någon sorts mackapär som typ sprutar in spånet i hålet o på så vis får man facken fyllda.

Någon som provat detta?
Om man borrar ett fint hål så är det ju bara att stoppa tillbaka biten där sedan och gamla golv har ju sin charm som det är så mig är det inget som stör.

Poängen är också att jag vill ha kvar golven.
Tror ni att detta funkar?Tips o ideer?


/Diana
 
Det tråkiga är att du dessvärre inte kommer bli miljonär för dit innovativa tänkande ;-). Det är redan en väl beprövad metod som fungerar utmärkt. Det finns flera företag som sysslar med just detta. Sök efter sprutisolering.
 
haha nej jag menar inte på det viset,men att man själv ska ha nytta av detta.

De flesta verkar typ spruta in via syll o grejer o det är inte spån dom sprutar.

Menar just om det finns nån hemmapulare som gjort detta med spån och via runda hål.
Typ hur stora hål?Och vilken mackapär mojäng har dom använt till att spruta med?
 
Det finns olika cellulosabaserade isoleringsmaterial som sprutas in. Det är den moderna varianten av spånisolering. Kolla inom byggnadsvård respektive eko-isolering.

Ring och prata med ngn sådan firma i ditt närområde. De kan när/hur/var/vad etc om sprutisolering. Kanske går det att spruta spån också. De bör veta. Just gamla hus med spånisolering som sjunkit ihop lite bör de ha jobbat med tidigare.

Ett alternativ till sprutisolering här är att lyfta den yttersta golvbrädan på långsidorna av huset och stoppa ner isoleringsskivor (små/bitar/remsor) mellan golvbrädor och spån. De ska pressas på plats så att deras inneboende "fjädring" kan ta upp ytterligare lite spånkomprimering och ändå hålla tätt. På det sättet tätas kanterna av facken så att det inte kan dra in kalluft.
Det var tydligen en vanlig åtgärd förr för mullbänkar som sjönk ihop, då man fyllde på mer material för att täta mot golvdrag.
 
  • Gilla
Pål Hammar Rognöy
  • Laddar…
Det är inga problem att lyfta ett spontat undergolv utan att trasa sönder det. Jag har själv lyft samtliga golv i mitt hus med en spikutdragare. Ett par smällar med hammaren så är det bara att dra ur spiken och lyfta upp brädorna. har man ett golv som är tänkt som ytskikt och därmed är spikat i sponten så blir det naturligtvis knivigare men så länge det är av spikat "normalt" är det inga problem. Det tar kanske 30-60 minuter att lossa brädorna i ett rum på 10 kvadratmeter.
 
Tack för svar,men just min poäng ; att jag inte vill ha cellulosa,och nej det är inte så enkelt som det låter att bara lyfta ett golv,du lär ju behöva ta bort lister också och behöva få ut allt det helt och i köket måste du ju tömma hela rummet.
 
Men om du ska borra hål i golvet lite överallt för att fylla på med isolering så lär du ju lägga på ett nytt övergolv för att täcka hålen. Och om du ska lägga ett nytt övergolv så lär du ju ändå plocka bort golvlister samt tömma ur hela rummet ändå. För inte tänkte du väl lägga ett nytt parkettgolv runt soffan och bokhyllan?

Men visst, är det bara några stråk som är kalla så är det ju betydligt snabbare att borra hål och spruta in någon sorts isolering. Men i många hus kan det vara lämpligt att fixa en del andra saker när man ändå har golven öppna. Tex. är det ju många 50- och 60-tals hus som bara har ett vägguttag per rum som ofta känns lite snålt idag, är golvet öppet är det ju enkelt att dra fram lite mer el och kanske även tomrör för nätverk. Man kanske även vill passa på att byta ut vattenledningar och annat också.
 
hsd
Sätt ciirkelsågen i golvet, kapa 40-50cm av golvplanken, bryt upp så kommer man åt resten via håletoch ta ut spånet så Du kan lägga ny vindpapp (den gamla är säkert vittrad), lägg sedan ut/tillbaka spånet packa måttligt ,besök närmasta såg och beställ nya golvplank i Din dimension ,(ta med en bit av den gamla) lägg tillbaka golvet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.