Hej alla!
Är intresserad av bostadsrätt. Ännu ej köpt men önskar era synpunkter.

Om jag vinner budet kommer den att helrenoveras med hantverkare (förutom badrum) innan inflytt. Sannolikt har lägenhet ej renoverats sedan huset byggdes slutet 80-talet.

Lägenheten är på 90 kvm.
Badrummet skall ej renoveras.
VVS i kök vill jag ej helst flytta.(motivera om ni tycker motsatsen)
Kan tänka mig flytta eller dra nu el i kök om det är praktisk försvarbart. (inbyggd mikro/ugn i högskåp)
Ju större kök ju bättre. Vi umgås mycket i köket och gillar matlagning.
Förvaring är prio! Lågenheten har för lite förvaring för storleken. Så det måste vi få in.
Planlösningen skall vara lättstädat (inga konstiga vinklar och vrån).
Vi är 2 vuxna + 1 barn.

1:a bilden är original.
2:a bilden är min ide.

Tacksam för alla synpunkter.
Mvh
Samuel
 
  • Ritning av en lägenhetsplanlösning med två sovrum, kök, vardagsrum, hall och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en tänkt renoverad lägenhet med rymligt kök och förbättrad förvaring enligt Samuels idé.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
AXS
Ser inga problem, lägenheten ser ut att bli bättre med ditt förslag.

Kanske att linneskåpet skulle vara kvar, smidigt vid toan.
 
BirgitS
Vardagsrummet kanske blir lite svårmöblerat med en klädkammare på det sätt du har ritat, i alla fall om det enda som ska vara där är en stor soffgrupp och en teve. Eller har ni tänkt ha en matgrupp där också?

När man är två i köket som jobbar tillsammans tycker jag det är bra om bänken mellan ho och häll är 120 cm, och 100 cm är minimum, så om det inte är det skulle jag rekommendera att flytta spisen längre från hon. Det är ju inte nödvändigt att ha städskåpet i köket utan det kan ju placeras i en klädkammare/garderob.
 
Jag oroar mig för matplatsen i köket.
Du tänker göra den mindre, men blir den inte väldigt trång då?

Och om man är två eller flera som "arbetar" i köket, tycker ofta någon att det är skönt att sitta vid matbordet och skära grönsaker, rensa svamp, skala räkor och liknande.
Alla behöver ju inte stå vid arbetsbänken. Står man där och arbetar springer man ju ändå fram och tillbaka mellan bänk, vask, soppåse och kylskåp och är hela tiden i vägen för varandra.

Så nej, jag tycker nog att originalet är bättre, även med avseende på vardagsrummet.
Men där finns ju inga mått utsatta, så jag kanske gör fel bedömning :surprised:
 
zeus_axel skrev:
Ser inga problem, lägenheten ser ut att bli bättre med ditt förslag.

Kanske att linneskåpet skulle vara kvar, smidigt vid toan.
Bra ide. Annars blir det "död" yta. Menar du så här?
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS skrev:
Vardagsrummet kanske blir lite svårmöblerat med en klädkammare på det sätt du har ritat, i alla fall om det enda som ska vara där är en stor soffgrupp och en teve. Eller har ni tänkt ha en matgrupp där också?

När man är två i köket som jobbar tillsammans tycker jag det är bra om bänken mellan ho och häll är 120 cm, och 100 cm är minimum, så om det inte är det skulle jag rekommendera att flytta spisen längre från hon. Det är ju inte nödvändigt att ha städskåpet i köket utan det kan ju placeras i en klädkammare/garderob.
Problemet om jag tar bort klädkammaren så har jag för lite förvaring. Hur tycker du att jag ska göra med förvaringen istället? Vardagsrummet är rätt så stort (lägenheten är på 90 kvm) då sovrummen är små. Vi har tänkt en matgrupp där men inte "hela tiden". Dvs vi har ett mindre köksbord i köket och när man har gäster fäller man ut bordet och kan då tillfälligt ha det i vardagsrummet. Dock vet jag inte om det blir trångt bakom klädkammaren. Jag har endast bilder och inga exakta mått. Jag tänker att det är viktigare att inreda efter hur man lever/bor varje dag snarare än efter att man har gäster 1 gång/månad.
Gällande TV blir det inget. Vi tittare inte på TV. :eek:
Som sagt: om vardagsrummet skall vara orörd hur tycker du jag ska göra med förvaring?

Bra ide gällade kök.(den berömda kökstriangeln :D) Problemet är att om jag flyttar spisen längre bort så hamnar den längst ut på bänkskivan. Och det är ju inte bra heller. Så hur gör jag? Vill ju helst inte flytta fasta installationer och häll + ho ligger ju kvar där dom gör. Har också valt att ta bort hörnlösningen också. Blir fult att ha bänkskåp som är i 90 grader mot varandra. Förslag? Kan ju lägga mikro + ugn i högskåp längst ut men det löser inte häll + ho problem. Dessutom kommer då hällen att vara brevid hög skåpet??
 
  • Ritning av lägenhet 90 kvm visar vardagsrum, två sovrum, kök, badrum, hall och garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att komplettera med fler garderober i sovrummen istället?
 
13th Marine skrev:
Går det inte att komplettera med fler garderober i sovrummen istället?
Det är ett alterativ. Problemet är att sovrummen är rätt så små och på fönstersidan är det snetak med takkupa. Dvs jag förlorar rätt så mkt sovrumsyta om jag sätter garderober på motsatt vägg. :(
 
BirgitS
När det gäller förvaring kan du fundera på en garderobslösning längs hela högra väggen i vardagsrummet. Du får då ett mer fyrkantigt rum som kan fungera bättre om man bara vill ha en stor sittgrupp.

Med ditt senaste förslag ang. linneskåp tror jag det kommer att kännas trångt att ta sig in i sovrummet. Beroende på hur badrumsdörren är hängd kan den kanske krocka med linneskåpet också.

I stället för att ha ett högskåp bredvid hällen (det är så jag tolkar det du skrev nu) med ugn kan du ha det bredvid kyl och frys. Frys högst upp, kyl i mitten och ugn längst ner i bilden.

Hur mycket kommer du att byta ut i köket?
Jag undrar eftersom du inte vill flytta på hällen och det normalt inte kräver något extra att ha en ny häll 20 cm från den gamla eftersom samma uttag går att nyttja i alla fall.

Det har under året förekommit bilder på de som har haft bänk runt ett hörn som du föreslog först och det har sett bra ut. På den biten kan man ha brödrost, servetter och vinglas t ex, sånt som oftast bara ska mellan skåp och bord resp. används sällan.

Kan du tänka dig att länka till mäklarens sida om lägenheten eller tycker du att det är för känsligt?
Det underlättar nog för alla om man på det sättet kan se lite mer om storlek på ytor.
 
Tack för bra synpunkter BirgitS.

Förvaring: Bra ide. Det ger en bättre planlösning men tänker mig att det lätt kan bli sovrum/hall känsla om man har massa garderober. Eller hade du tänkt dig annat än garderober? Skjutdörrar? Hyllor? Skåp? Har bifogat bilder. Synpunkter?
Rent spontant känns garderober mest praktiskt. Att ha massa skåp (tänkt väggskåp kök) ger inte samma utrymme.
Ytterligare förvaring i sovrum kan ju vara väggskåp längst upp vid taket. Då förlorar man ingen golvyta.

Linneskåpet är jag osäker på. Svårt att se på bilderna hur mkt plats det är. Får se på visningen. Linneskåp är inget prio ändå.

Kök: Hela lägenheten ska ytrenoveringas och allt kök ska va nytt. Visst kan man flytta hällen lite. Då får vänstra sidans disbänk bli längre med bredare skåp. Inget konstigt med det. Sen rekommenderar IKEA köksprogram 80 cm vardera om spis så vet ej hur petigt det är med dom extra 20 cm.

Bänkskiva ytterhörn: har försökt att google fram lite snygga bilder på bänkskiva ytterhörn men hittar inget. Antingen får man ha öppna hyllor vid hörnet eller så hamnar lådor bredvid täcksida (om du förstår vad jag menar). Du får gärna länka om du tänkt dig något speciellt.

Länk: Ej känsigt för mig. Se länk nedan. Borde inte vara några problem då det är en annons
.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1603052

Mvh

Samuel
 
  • En svartvit planritning av en lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrum med grå soffa, svarta stolar, golvstående lampa, gitarr och förvaringsskåp med speglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt vardagsrum med stora svarta skjutdörrsgarderober och bokhyllor, ett vit soffbord och en grå soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med väggfästa skåp runt en TV och ett runt bord med blommor och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det var så lite så :)

Skjutdörrar med konsolsystem bakom var det jag tänkte på för vardagsrummet, men jag kan vara färgad av vad vi planerar att göra. ;)

Extra väggskåp i sovrum är bra, i den 40-tals lägenhet jag bodde i för länge sen var det överskåp ovanför några dörrar. I ditt fall kan man sätta upp sådan utanför badrummet också. Går ju bra att t ex stuva julprydnader och vinterkläder under sommarhalvåret i sådana skåp.
Om det blir trångt med ett fullstort linneskåp utanför badrummet kan man ju ha ett grundare mindre skåp typ skänk för handdukar och lakan.

Aldrig märkt att man skulle behöva 80 cm på båda sidorna om hällen, utan 40 cm på ena sidan tycker jag har räckt till.

När jag jämför fotona med ritningen så är sovrumsdörren i hallen på fel ställe och badrummet ser nog ut att skjuta in mer i vardagsrummet än på ritningen (man ser badrumsdörren på fotot som är taget från ytterdörren, viket inte stämmer med ritningen). Ta med måttband och kamera på visningen så att ni kan göra en bättre ritning om ni bestämmer er för att köpa.

Ni planerar väl att göra om badrummet senare (för så gamla plastmattor är inte så bra längre)?

Tillägg:
Kök med ytterhörn: https://www.byggahus.se/forum/kok/271471-detta-blir-inte-bra-hur-ska-jag-losa-detta.html
 
Redigerat:
BirgitS skrev:
Det var så lite så :)

Skjutdörrar med konsolsystem bakom var det jag tänkte på för vardagsrummet, men jag kan vara färgad av vad vi planerar att göra. ;)

Extra väggskåp i sovrum är bra, i den 40-tals lägenhet jag bodde i för länge sen var det överskåp ovanför några dörrar. I ditt fall kan man sätta upp sådan utanför badrummet också. Går ju bra att t ex stuva julprydnader och vinterkläder under sommarhalvåret i sådana skåp.
Om det blir trångt med ett fullstort linneskåp utanför badrummet kan man ju ha ett grundare mindre skåp typ skänk för handdukar och lakan.

Aldrig märkt att man skulle behöva 80 cm på båda sidorna om hällen, utan 40 cm på ena sidan tycker jag har räckt till.

När jag jämför fotona med ritningen så är sovrumsdörren i hallen på fel ställe och badrummet ser nog ut att skjuta in mer i vardagsrummet än på ritningen (man ser badrumsdörren på fotot som är taget från ytterdörren, viket inte stämmer med ritningen). Ta med måttband och kamera på visningen så att ni kan göra en bättre ritning om ni bestämmer er för att köpa.

Ni planerar väl att göra om badrummet senare (för så gamla plastmattor är inte så bra längre)?

Tillägg:
Kök med ytterhörn: [länk]
Då blir det skjutdörrar. Kommer nog köra nån neutralt färg (ej högglans, rött, svart) för att undvika att dörrarna fångar för mkt uppmärksamhet. Stommarna kör jag med IKEA PAX-system.

Då blir det extra väggskåp också. Man kan aldrig ha för mkt förvaring (y)

DU har rätt gällande avstånd från häll. Det är 40 cm och det säger IKEA kökritningsprogram också.

Badrummet avvaktar vi med. Orkar inte koppla in elektriker och ev VVS... Risk att det blir för mkt. Dessutom har sannolikt badrummet och stammarna ej bytts på 28 år (när huset byggdes). Ska kolla med föreningen om det finns planerade renoveringar.

Visning i övermon. Ska bli spännande. Hoppas skicket är dåligt så att priset inte går upp. Annars är allt annat som är viktigt bra (läge, vädersträck, gott om fönster, lugnt område men centralt, högst upp, hiss, lite insygn) :D
 
Mina tankar:
Städgrejerna bort från köket, använd linneskåpet till det så behöver ombyggnaden inte bli så omfattande. Det finns dessutom risk att de väggarna ingår i bärande konstruktion. Riv istället ut allt i det hörnet från den sidan och bygg upp en sned vägg så att du får en liten KLK.

Sovrummen:
Tycker inte de ser så små ut, däremot tokigt möblerade på längden, så att de ser små ut. Mätt upp det mindre rummet, om det är mer än 2 meter går sängen att ställa på tvären under fönstret, och då är rummet stort. Har själv ett gästrum på 7,5 kvm, när vi hade sängen på tvären framför fönstret var det gott om plats för rejält skrivbord, en garderob och ett par bokhyllor, men när vi satte in våningssäng på längden blev det väldigt trångt.

Du tjänar mycket i båda sovrummen och i köket bara på att stänga de dörrarna.
 
Har varit på visning. Såg lovande ut. Vi har lagt bud.
Planritningen avviker.

Väggen som vetter mot köket från toalettsidan är ickebärande så jag tänkte ha mer skåp i köket genom att flytta väggen. Möjligen ha ett grunt skåp på andra sidan. Är osäker. Tror det blir trångt. Har satt ett frågetecken där.
På högersidan i köket (där kyl och frys är) tänkte jag inte ha några högskåp. Dvs endast kyl och frys och resten väggskåp + bänkskåp. På så sätt får jag mer bänkyta. Dammsugare och golvmopp får helt enkelt förvaras någon annanstans. Vad tror ni?

Vardagsrumsväggen där garderoberna ska sitta är kortare än vad jag trodde. 3.6 meter. Tyvärr finns det ett rum vid toaletten där ventilation och elskåp finns. Även här är det ett litet förråd. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. En tanke kan ju vara att riva när väggarna och så har jag elskåp och ventilations hålet i garderoberna. Det borde väl inte vara några problem? Garderoberna är ju inte helt slutna så luften sugs ju ut. Och jag kommer spara ni 1 m så att jag kan ha mer garderober. Vad tror ni om det?

Sovrummen var större än mäklarbilderna. Så det är bra. Är dock tveksam om jag kan ha väggskåp högt upp för förvaring. Blir inte riktigt snyggt. Vi får se. Några förslag på smart sovrumsförvaring? (man kan aldrig ha för mkt förvaring :wow:)
Som det har sagt kommer dörrarna från kök till sovrum att stängas.



Ritningen är nu uppdaterad!

Synpunkter?


Ifall någon undrar är cirklarna lamputtag i taket så att jag kan planera skenor för spotlights

mvh


Planritning av en lägenhet med markerade områden för diskussion, inklusive frågetecken vid köksväggen och noteringar om vardagsrum och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det ser ju ut att finnas plats att förvara en hel del i det där utrymmet för elskåp mm genom att sätta upp hyllor runt om så det är ju inte nödvändigt att riva det, men viss borde det gå bra att göra det också.

Bra att sovrummen var större än de såg ut att vara, för oftast ser rum större ut på fotona än i verkligheten.

Jag skulle byta plats på frysen och högskåpet med mikro och ugn så att man lätt kan hålla koll på mikron samtidigt som man lagar mat på spisen.

Förvaring under sängarna är kan fungera bra.

Väggskåp är ju inte nödvändigt att sätta upp innan ni flyttar in utan ni kan ju vänta och se hur mycket mer skåp ni behöver. Att flytta är ett bra tillfälle att gå igenom vad man har och slänga sånt som man faktiskt inte använder längre ;)

Lycka till med budgivningen!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.