Tjena,
Måste man rolla på ångspärr under tätmembranet, är inte det tätt nog ändå? Någon som har koll:)
 
Du ska limma membranet med den produkt som tillverkaren anger. Om tillverkaren anger att du ska rolla med deras tätskikt för att limma membranet i det, så är det så du ska göra. Det är en inte så ovanlig metod, eller var i alla fall när jag gjorde senast som är ett par år sedan nu. Jag noterade att många tätskikt torkade väldigt snabbt och var svåra att få på membranet i tid innan det yttorkat. Det var fler än mig som hade samma problem och när jag pratade med några olika leverantörer bekräftade de detta.

Skulla jag göra ett idag skulle jag ta ett som använde ett mer traditionellt lim istf tätskikt för att limma membranet. Jag vet att Casco i alla fall hade ett sådant system då.
 
Nja, jag tänkte mer på ångspärr under tätskiktet man rollar på.
 
Bollinger skrev:
Nja, jag tänkte mer på ångspärr under tätskiktet man rollar på.
Du ska absolut inte ha någon ångspärr under ett tätskikt. Tätskiktet håller tät. Sätter du en ångspärr också så får du ett hermetiskt tillslutet utrymme mellan tätskiktet och ångspärren, och det vill du inte ha.

Enda undantaget är om du har ett ventilerat utrymme mellan tätskiktet och ångspärren, men det är rätt ovanligt att man har.
 
Jo OM vi pratar om ett rollat tätskikt. Rollade tätskikt får du inte använda på skivmaterial numera, men på betong och liknande material.

Ångspärren som ingår i systemet är oerhört viktig.

De rollade tätskikten (som jag läst om, kan finnas andra principer), byggr på att man först har en ångspärr. Den är extremt tät, mycket tätare än ex. byggplast. Åmgspärren liknar en vanlig primer, och fungerar även som primer i systemet. Ångspärren är tät, men ömtålig. Den tål ingen sprickbildning överhuvudtaget.

Därför ingår det också ett tätmebran i systemet, en gummiartad massa.

Tätmembranet tål små rörelser i materialet utan att spricka.

Man kan säga att mebranet står för vattentätheten, ångspärren tätar mot vattenånga.

OM det bara skulle finnas ångspärr, och den är perefekt utan sprickor, då är badrummet extremt tätt. Men en sådan idealsituation finns inte i verkligheten, alla material rör sig. Ånga läcker visserligen ut genom sprickorna, men i förhållande till hur stor yta som öppnas av sprickorna, dvs. mikroskopiska deffekter. Inget problem för ångan med små sprickor.

Men rinner det vatten över en sådan spricka, så kommer det att söka sig in i sprickan, det kan tom. bli en "pump" genom kapilärkrafter, avsevärda mängder vatten kan ta sig igenom även en mikroskopisk spricka.

Därför lägger man tätmebranet det håller tätt mot vatten. MEN det har rätt dålig täthet mot ånga. Så om du har bara membranet så kommer du att få en vandring av ånga ut genom väggen.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Oavsett vilken typ av tätskikt du använder så måste du följa tillverkarens monteringsanvisning till punkt och pricka. Samtliga de material som anges, även brunnsmancshett, stosar runt rör, ev. fiberremsor som ingår i systemet skall vara just exakt de som anges.
 
Tycker också det verkar märkligt, men kollar man tex byggmax monteringsanvisningar över deras rollbara system så visar dom först ångspärr sen tätskikt.
 
hempularen skrev:
Jo OM vi pratar om ett rollat tätskikt. Rollade tätskikt får du inte använda på skivmaterial numera, men på betong och liknande material.

Ångspärren som ingår i systemet är oerhört viktig.

De rollade tätskikten (som jag läst om, kan finnas andra principer), byggr på att man först har en ångspärr. Den är extremt tät, mycket tätare än ex. byggplast. Åmgspärren liknar en vanlig primer, och fungerar även som primer i systemet. Ångspärren är tät, men ömtålig. Den tål ingen sprickbildning överhuvudtaget.

Därför ingår det också ett tätmebran i systemet, en gummiartad massa.

Tätmembranet tål små rörelser i materialet utan att spricka.

Man kan säga att mebranet står för vattentätheten, ångspärren tätar mot vattenånga.

OM det bara skulle finnas ångspärr, och den är perefekt utan sprickor, då är badrummet extremt tätt. Men en sådan idealsituation finns inte i verkligheten, alla material rör sig. Ånga läcker visserligen ut genom sprickorna, men i förhållande till hur stor yta som öppnas av sprickorna, dvs. mikroskopiska deffekter. Inget problem för ångan med små sprickor.

Men rinner det vatten över en sådan spricka, så kommer det att söka sig in i sprickan, det kan tom. bli en "pump" genom kapilärkrafter, avsevärda mängder vatten kan ta sig igenom även en mikroskopisk spricka.

Därför lägger man tätmebranet det håller tätt mot vatten. MEN det har rätt dålig täthet mot ånga. Så om du har bara membranet så kommer du att få en vandring av ånga ut genom väggen.
Jaha, där ser man, det var helt nytt för mig att man använder begreppen på det viset. Ångspärren är alltså i detta fallet en av beståndsdelarna i tätskikts-systemet?

Något exempel på ett sådant system? Så man kan läsa på lite.

Så ser jag att jag själv skrivit fel och blandat ihop i mitt första inlägg, där jag skriver membran avses folie. Det är ju folien som limmas med membranet i de system jag tänkte på.
 
Bollinger skrev:
Tycker också det verkar märkligt, men kollar man tex byggmax monteringsanvisningar över deras rollbara system så visar dom först ångspärr sen tätskikt.
Ja, det ser jag nu. Det råder ju ingen tvekan där. Först två lager ångspärr sedan två lager membran.

Mycket olyckligt att kalla en del i ett dylikt system för ångspärr, IMO.
 
men som svar till Bollinger, har du koll på var du kan använda rollat system? Flera av leverantörerna är lite svävande över det. De kan ex. stå att systemet är typgodkänt, men de glömmer då att ange godkännandets giltighetsområde.

I ett vanligt badrum har man oftast inte förutsättningar att kunna använda de rollade systemen idag.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, det ser jag nu. Det råder ju ingen tvekan där. Först två lager ångspärr sedan två lager membran.

Mycket olyckligt att kalla en del i ett dylikt system för ångspärr, IMO.
Just det där att tillverkarna anger hur många stykningar man skall göra är olyckligt, de anger ju en mängd per kvm också, det är den uppgiften som är viktig. I praktiken är det nästan omöjligt att få dit den angivna mängden på två strykningar, i ett av de badrum jag gjorde här hemma när rollat fortfarande var OK, så gick det åt 7 strykningar innan jag hade lyckats få dit rätt mängd.

Många halvseriösa plattsättare rollade i bästa fall två gånger, fick dit halva den avsedda mängden, returnerade resten (ofta mot kontant returersättning rakt i fickan). Och så har du ett badrum som inte håller måttet. Det ryktas att det fusket är den primära anledningen till att rollade system förbjudits. Ett foliesystem är ju mera binärt, antingen finns folien eller inte, man kan inte fuska och montera halva tjockleken.
 
hempularen skrev:
Just det där att tillverkarna anger hur många stykningar man skall göra är olyckligt, de anger ju en mängd per kvm också, det är den uppgiften som är viktig. I praktiken är det nästan omöjligt att få dit den angivna mängden på två strykningar, i ett av de badrum jag gjorde här hemma när rollat fortfarande var OK, så gick det åt 7 strykningar innan jag hade lyckats få dit rätt mängd.

Många halvseriösa plattsättare rollade i bästa fall två gånger, fick dit halva den avsedda mängden, returnerade resten (ofta mot kontant returersättning rakt i fickan). Och så har du ett badrum som inte håller måttet. Det ryktas att det fusket är den primära anledningen till att rollade system förbjudits. Ett foliesystem är ju mera binärt, antingen finns folien eller inte, man kan inte fuska och montera halva tjockleken.
Fast i de flesta system sätts fortfarande folien i membranet, eller? Och där ska membranet fortfarande utgöra en viss mängd? Så var det i alla fall i det system jag satte. Jag fick precis på rätt mängd membran, men man fick rolla rejält flödigt.

Skulle jag sätta ett system idag skulle jag tveklöst välja ett där folien sätts i ett lim istf i ett membran. Casco har (eller hade i all fall) ett sådant system.
 
jag har begränsad koll på de olika foliesystemen, gjorde våra badrum innan folien slog igenom.

jag kan ha fel, men jag uppfattar det som att mängden membran när det används som folielim, framförallt handlar om att det skall vara tjock nog att inte torka innan man få dit folien. men det är bara min gissning.
 
hempularen skrev:
men som svar till Bollinger, har du koll på var du kan använda rollat system? Flera av leverantörerna är lite svävande över det. De kan ex. stå att systemet är typgodkänt, men de glömmer då att ange godkännandets giltighetsområde.

I ett vanligt badrum har man oftast inte förutsättningar att kunna använda de rollade systemen idag.
Rollat system får användas i våtzon 2, dvs 1 meter utanför duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.