Tänkte skriva ett svar men ändrade mig och hänvisar till att du kontaktar en elektriker som kan gå igenom elen i lägenheten då någon som helt saknar förstånd har kopplat med elen.
Schuko uttaget som ligger löst på golvet med enkelisolerad 1,5 fk och 20A säkring, det finns ingen gräns på tokigheterna och det går knappt att göra mer fel än detta.
Om du är rädd om hälsan och inte gillar bränder så ring en elektriker.
 
Ja som sagt, det är 20A säkringar till häll/ugn. Trådarna är för klena för den strömmen, Du har en brandrisk.

Det är tänkbart som någon föreslog, att du fick en stör för att den lösa jordledaren kom in i någon av de spänningsförande klämmorna, men det känns lite långsökt. Jag tror att du har någon form av isolationsfel.

En klåpare som lämnar en installation som vi ser på bilderna, kan mycket väl ha "löst" ett jorfelsbrytarproblem genom att koppla loss jordtråden.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
tommib
Efter bild två har jag ännu svårare för att få ihop hur det är kopplat. Det är alltså ett uttag till diskmaskinen som ligger och slänger där? Varifrån matas det? Spisdosan? Finns dessa trådar med på första bilden? Eftersom det inte syns något på andra bilden förutom spisdosan ser det ut som att diskmaskinsuttaget matas därifrån, så hur går det ihop med att det finns fyra ledare i den matningen? Det stämmer inte med antalet säkringar dit...

Med tanke på de grova felen som klåparen gjort skulle jag till och med se till att kolla att det verkligen är trefas in till lägenheten, annars blir felet ännu större.

Du måste ta dit en elektriker, det räcker inte med att ansluta jordledaren från ugnen och tycka att det är bra. Det där är en brandfara.

Edit: Aha, nu fattar jag att det är ugnens uttag vi ser och inte diskmaskinen... Det blir inte mer rätt för det men ledarantalet stämmer bättre då... Som sagt är det nog läge att se över elen till köket (och resten av lägenheten) ändå när du tar dit en elektriker. Det går snabbt och du slipper obehagliga överraskningar som denna...
 
Redigerat:
A
Ser det inte även ut som att de båda faserna till hällen är anslutna till samma fas? Både den svarta och bruna ledaren från hällen går till den bruna i väggen. Eller ser jag fel?

Detta hör hemma i en annan tråd, "Värsta elkopplingen".
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag förstorade bilden lite, ser absolut ut som hällens båda fasledningar matas från en fas.

Men det ser ut att vara väldigt osannolikt att den lösa jordledaren har kommit åt någon av fasledarna. Så om TS fick en stör som löste jordfelsbrytaren, då måste det vara så det finns ett isolationsfel i hällen. Det kanske inte alltid visar sig, ex. en lös ledning som kom mot plåten när han lyfte på hällen.

Det måste utredas.
 
  • Gilla
ahman
  • Laddar…
Någon återkoppling från trådskaparen på hur det gick? Det här är ju absolut inget fel man ska "lämna tills vidare". Det måste åtgärdas.
 
Vilken klåpare :x

Tyvärr är det nog lönlöst att gå efter säljaren för ersättning.
Bostadsrätter omfattas inte av jordabalken så som hus gör, det är en vara som bilar, cyklar osv osv.

Men pröva pressa säljaren, det är gratis ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.