Jag skulle inte välja utan att ha mera fakta om tex cop samt vilken framledning Mitsubishin fixar. Nibe har rätt ok info i manualen men Mitsubishi saknar fakta. Vilken framledning behöver huset vid dut ?
 
cecar33 skrev:
Hej jemil11!
Oavsett vad du väljer så skall du kolla vad som ingår i din leverans.
Jag installerade Mitsubishi PUHZ- SW 100 + innerdel EHST-20-CYM9C.
1 st innerdel
1 st utedel
1st trådlös termostat
1 st benstativ för innerdelen (då alla anslutningar är på ovansidan och min FLVP hade alla anslutningar under till)
1st benstativ för utedelen
1 st kondensvattentråg med värmekabel
Isolerade kylrör
Styrkablar
Erforderliga vattenrör och anslutningar

Pris i Aug 2015
99600 kr - 50%rot = 16 500 Tot 85 450 kr och då monterade dom bort och slängde gamla Niben FLVP.

Så när du bestämt dig för vilken maskin du skall ha så plocka hem minst 3-4 offerter på precis det di vill ha.För det är stor diffar när du kommer med kringutrustning som ovan.

Mitt hus är 1,5 plan byggt 2009 170 kvm.

Frågan om man vill ha split versionen eller package så kan man ställa sig frågan varför skall man dra ut vatten till utsidan för att sedan leda tillbaka det till inner delen. Med tanke på ev. långvarigt elavbrott mitt i vintern
Det som någon skriver om ev byte av ute del i framtiden skulle medföra även byte av innerdelen är endast en spekulation som inte lämnats några belägg för.
Vet att tex vissa Daikin modeller med gas till utedelen inte går att byta ute del på utan man får byta rubbet. Vet även att till tex Nibe och Ctc så finns översättnings boxar man sätter mellan så nya ute delar funkar mot gamla inne delar. Det är nog inte helt osannolikt att man får byta rubbet även med en Mitsubishi utedel och vem vet det kan ju vara andra köldmedia då. Men helt klart är det en risk med vatten till ute delen även om inte jag vet nån som frusit sönder.
 
Av vilken anledning skulle man på oavsett fabrikat behöva byta rubbet eller anskaffa som du skriver översättningsbox?
Har jag en anläggning oavsett vilken, och behovet av att byta ute eller innerdel så varför ska man då behöva byt rubbet.
Man byter väl ute eller innedel till samma typ av system man redan har. Vilket innebär att man lossar på rören och elen slänger bort den gamla monterar den ny och vakumsuger systemet och kör igång.
Men det kanske du kan svara på eftersom du vet att det finns översättningsboxar för detta när det gäller Daikin med fl.
 
Som jag förstått set har niben en annan form av avisning vid 0-gradigt så att stopp undviks för elvärmning. Vilket alltså gör den ganska optimal för Skåne. Hade satsat på niben. Är väl inte svinkallt så ofta i Skåne att en överdimensionerad pump behövs.
 
cecar33 skrev:
Av vilken anledning skulle man på oavsett fabrikat behöva byta rubbet eller anskaffa som du skriver översättningsbox?
Har jag en anläggning oavsett vilken, och behovet av att byta ute eller innerdel så varför ska man då behöva byt rubbet.
Man byter väl ute eller innedel till samma typ av system man redan har. Vilket innebär att man lossar på rören och elen slänger bort den gamla monterar den ny och vakumsuger systemet och kör igång.
Men det kanske du kan svara på eftersom du vet att det finns översättningsboxar för detta när det gäller Daikin med fl.
Riktigt så enkelt är det inte eftersom styren sitter inne som bland annat styr avfrostning sen är det olika växlare mer vet jag inte men vet att en Daikin installerad 2007 inte går att köra mot nya utedelar. Daikin har inga översättnings boxar och det funkar nog inte till en split men tex Ctc och Nibe har boxar till vatten ut modellerna nu är ju inte boxarna gratis heller så en merkostnad vid byte blir det jämfört med priset på bara utedelen.
 
I
smurfen72 skrev:
Jag skulle inte välja utan att ha mera fakta om tex cop samt vilken framledning Mitsubishin fixar. Nibe har rätt ok info i manualen men Mitsubishi saknar fakta. Vilken framledning behöver huset vid dut ?
https://mitsubishivillavarme.se/wp-...2015/09/product_brochure_ecodan_c_version.pdf
På Niben hittar jag inget av vikt.
Sönderfrusna utedelar vid strömavbrott gäller de system som kör radiatorvattnet ut. Har pumpen mellanväxlare och kör brine kan man bortse från det problemet. I det fallet krävs givetvis en extra c-pump.
 
Utförlig broschyr för NIBE F2120: http://www.nibe.se/nibedocuments/18824/639673-1.pdf

Är som sagt på pappret grymt effektiv. Är det någon som har koll på om NIBE:n motsvarar en split eller package? Ser ut som att det bara är vatten in och ut va?
 
smurfen72 skrev:
Jag skulle inte välja utan att ha mera fakta om tex cop samt vilken framledning Mitsubishin fixar. Nibe har rätt ok info i manualen men Mitsubishi saknar fakta. Vilken framledning behöver huset vid dut ?
De har räknat med 55 grader och 45 i retur.
 
I
jemil11 skrev:
Utförlig broschyr för NIBE F2120: [länk]

Är som sagt på pappret grymt effektiv. Är det någon som har koll på om NIBE:n motsvarar en split eller package? Ser ut som att det bara är vatten in och ut va?
Jag tycker inte den är så märkvärdig.
Jo, det ser ut att vara radiatorvatten ut. Det har diskuterats att köra brine i hela kretsen, kan inte minnas det blev något bestämt i frågan.
Det är skillnad på SCOP och COP.
 
ion skrev:
[länk]
På Niben hittar jag inget av vikt.
Sönderfrusna utedelar vid strömavbrott gäller de system som kör radiatorvattnet ut. Har pumpen mellanväxlare och kör brine kan man bortse från det problemet. I det fallet krävs givetvis en extra c-pump.
Fanns inte mycket info om Mitsubishi väldigt lite om tex cop men fina bilder men samma brochyr som jag redan läst men här kan du hitta en del om Niben men vilken info saknar du ? http://www.nibe.se/nibedocuments/18884/331419-2.pdf
Naturligtvis är det endast de med vatten ut som riskerar sönderfrusna utedelar men jag känner inte till nått sånt fall gör du ? Om man ska använda glykol och växlare sänker man cop med säkert 10 %.
 
ion skrev:
Jag tycker inte den är så märkvärdig.
Jo, det ser ut att vara radiatorvatten ut. Det har diskuterats att köra brine i hela kretsen, kan inte minnas det blev något bestämt i frågan.
Det är skillnad på SCOP och COP.
Så märkvärdig är den inte men den verkar i alla fall ha bättre scop än Mitsubisin men dom anger ju endast vid rätt varmt klimat men skåne här ju rätt så milt klimat.
 
Mitsus ecodan vann energimyndighetens test sist på luft/vatten-vp. Dom verkar vara jäkligt prisvärda. Har själv beställt en sw75 till nybygget.
 
Utses det vinnare i dom testerna ?
 
smurfen72 skrev:
Utses det vinnare i dom testerna ?
Nå, man kan väl dra sina egna slutsatser ur given data :)
 
Ja det kan man men hänger inte med vad som gjorde sw75 till vinnare i dina ögon finns flera vp med bättre besparing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.