Snabbt om mina förhållande:

- Induktionshäll
- Spis direkt under
- Går på 2 olika säkringar

Sedan några veckor tillbaka går huvudsäkringen lite då och då. Efter att ha kollat runt har jag identifierat att den går på Spishällen då allt annat är OK när jag stänger av just den säkringen.

Lyfte den lätt för att rengöra bort skit i kanterna och kolla snabbt. Inga problem och sen drog jag på säkringen och allt fungerade.

Skulle sen lyfta ner den och får då en jävla stöt och huvudströmbrytaren går. Den har alltså blivit självledande.

Kollar undertill och ser att den gul/gröna-sladden inte är inkopplad (se bild). Är det detta som är problemet?

Om Ja. Kan jag koppla in det på samma skyddsjord som spisen är på?

Oansluten gul/grön jordledning och elektrisk installation bakom spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ser ju inte så bra ut.
Vad är det för lösa trådar som syns? Är det till ugnen kanske?
 
ahman skrev:
Ser ju inte så bra ut.
Vad är det för lösa trådar som syns? Är det till ugnen kanske?
Inga är egentligen lösa utan kopplade.

Till vänster lite dolt är jordskyddet som spisen är kopplad till.

Dock är induktionshällens jordskydd helt löst så frågan är om jag kan koppla in den på samma som spisen går på?
 
A
För att svara på din fråga: ja, skyddsjord från både spis och ugn ska in på samma jord-tåt som kommer från väggdosan.

Det som inte ser så kul ut är att du inte har en riktig anslutningskabel till ugnen (?). Den måste vara dubbelisolerad. Dragavlastning hade ju också varit bra...
 
Njaa, det är troligen allvarligt fel att jordledaren hänger i luften, men du måste ha mer fel än så. Bara för att den hänger i luften skall du inte få en stöt.

Jag förstår inte riktigt allt av det du skriver i inlägget.

Att "huvudströmbrytaren" löste ut, jag antar du menar jordfelsbrytaren? Lägg gärna upp en bild av centralen där vi kan se vad som löste ut.

Vad exakt är det v ser på bilden? Det kommer trådar uppifrån i dosan, jag antar att det är matning från centralen?

Den svarta kabeln går till spishällen?

De lösa trådarna som fösvinner åt höger, till ugnen? Där skymtar även en vit kabel, går trådarna till den?

Om vi gissar på att det var jordfelsbrytaren som löste ut, och i så fall räddade livet på dig. Då har du dels ett isolationsfel i spishällen, dels en icke inkopplad skyddsjord, kombinationen är livsfarlig.

Man kan undra över varför skyddsjorden inte är inkopplad, man skulle kunna misstänka att någon löst ett problem med utlösande jordfelsbrytare, genom att koppla ur skyddjorden, och därmed skapa en dödsfälla.

Jag tycker att du skall kalla på en elektriker, som får felsöka. Det är inte säkert att det är fel på hällen, den kan vara felkopplad.

Du har för mycket lösa trådar i utrymmet, det får inte se ut sådär. Kablarna måste sitta fast, eller så skall det finnas dragavlastningar, så att trådar inte kan slitas ur sina kopplingar om man drar i kabeln. Alla trådar utan sin yttre skyddande mantel, måste finnas inne i dosan, och det skall vara lock på dosan. De enkelisolerade trådarna, och kopplingarna får inte vara åtkomliga utan verktyg.

OM jorden inte är inkopplad som här, då kan man få lättare stötar av spishällen, det beror på "kapacitiv koppling", de strömmarna är väldigt små, och kan kännas som en kittling. Det du hr råkat ut för är avsevärt värre iom att jordelsbrytaren löste ut. Den skyddar inte mot obehagliga stötar, bara mot stötar med så hög ström att de är livsfarliga.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Jordtåten har farit in i någon av fasplintarna och spänningssatt hällen, ett mycket farligt fel. Om den aldrig varit ansluten eller lossnat vet vi inte.
Hursomhelst, den där inkopplingen är felaktigt utförd, det saknas anslutningsdosa med dragavlastning och de lösa trådarna som far iväg är inte heller ok.Ta dit någon som kan fixa det där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du bör omedelbart slå av säkringen som går till spisen/hällen/ugnen. Ring en elektriker imorgon som får fixa till det där åt dig.

För att reda ut begreppsförvirringen lite, vad är det du har egentligen? Jag misstänker att du har en fristående häll och en ugn direkt under den. Det är lite förvirrande när du pratar om spis, spishäll mm omväxlande. En spis är den komplett enhet där ugn(ar) och häll(ar) är integrerade.

Installationen är fel, som andra redan har konstaterat. det kan dock vara lite mer kreativt fel än vad andra har nämnt tidigare. När man tittar närmare på inkopplingen ser man att det kommer fyra ledare från väggen. Dessa är gul/grön, svart, brun och blå. Kombinationen och antalet gör att man kan misstänka att detta är en trefasgrupp utan nolla. Den kan förvisso vara omkopplad till tvåfas med nolla men det går inte att veta. Om det är så att man inte kopplat om har du 400V till häll och ugn, vilket borde orsakat problem. Hur gammal är installationen? Man kan också fundera på vart den blåa ledaren från hällens anslutningskabel tar vägen. Det är inte uppenbart att den går in i ubåten med de andra två blå.

Så, igen, koppla ur säkringen för detta och ring elektrikern imorgon. Du kan visserligen felsöka det själv men sättet du skriver på talar för att du saknar både kunskap och troligen också verktyg för att göra det på ett bra sätt. Det är också väldigt svårt att handleda över internet när man inte kan förutsätta att kopplingen är rätt i andra änden. Det är liksom lite för många fel här för att tro att en elektriker var inblandad när det kopplades in.
 
  • Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Njaa, det är troligen allvarligt fel att jordledaren hänger i luften, men du måste ha mer fel än så. Bara för att den hänger i luften skall du inte få en stöt.

Jag förstår inte riktigt allt av det du skriver i inlägget.

Att "huvudströmbrytaren" löste ut, jag antar du menar jordfelsbrytaren? Lägg gärna upp en bild av centralen där vi kan se vad som löste ut.

Vad exakt är det v ser på bilden? Det kommer trådar uppifrån i dosan, jag antar att det är matning från centralen?

Den svarta kabeln går till spishällen?

De lösa trådarna som fösvinner åt höger, till ugnen? Där skymtar även en vit kabel, går trådarna till den?

Om vi gissar på att det var jordfelsbrytaren som löste ut, och i så fall räddade livet på dig. Då har du dels ett isolationsfel i spishällen, dels en icke inkopplad skyddsjord, kombinationen är livsfarlig.

Man kan undra över varför skyddsjorden inte är inkopplad, man skulle kunna misstänka att någon löst ett problem med utlösande jordfelsbrytare, genom att koppla ur skyddjorden, och därmed skapa en dödsfälla.

Jag tycker att du skall kalla på en elektriker, som får felsöka. Det är inte säkert att det är fel på hällen, den kan vara felkopplad.

Du har för mycket lösa trådar i utrymmet, det får inte se ut sådär. Kablarna måste sitta fast, eller så skall det finnas dragavlastningar, så att trådar inte kan slitas ur sina kopplingar om man drar i kabeln. Alla trådar utan sin yttre skyddande mantel, måste finnas inne i dosan, och det skall vara lock på dosan. De enkelisolerade trådarna, och kopplingarna får inte vara åtkomliga utan verktyg.

OM jorden inte är inkopplad som här, då kan man få lättare stötar av spishällen, det beror på "kapacitiv koppling", de strömmarna är väldigt små, och kan kännas som en kittling. Det du hr råkat ut för är avsevärt värre iom att jordelsbrytaren löste ut. Den skyddar inte mot obehagliga stötar, bara mot stötar med så hög ström att de är livsfarliga.
Bor i en BRF och såhär ser skåpet ut. Som du själv antog så menar jag jordfelsbrytaren. Där det står spis ligger ugnen på en och hällen på den andra.

Elcentral i en bostadsrättsförening med etiketter för jordfelsbrytare, spis, disk och belyst uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trådarna som försvinner in till höger är till diskmaskinen.

De som kommer ur den svarta är från hällen, så den icke kopplade jordskyddet är från hällen.

Ugnen är kopplad till en dosa men dosans kablar är helt lösa, se bild nedan:

Elektriska kablar och anslutningar under köksskåp, potentiellt felaktig installation från 2012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågade lite annat folk och alla pekade på jordskyddet. Drog in dem i samma kontakt som den som går till Dosan där spisen sen är inkopplad.

Problemet har försvunnit så troligen har skiten åkt ut på något vis och sen har det blivit kortlsutning när hällen startar.

Men som du själv säger så ser hela skiten jävligt amatörmässigt ut. Detta är ett "nybyggt" kök från 2012 som förra ägaren satte in. Känns som detta inte är regelrätt gjort och något som jag borde be dem stå för?
 
Dubbelt
 
S
Det där är åt helvete fel. Det enda du kan göra är att få dit en elektriker som åtgärdar det åt dig. Baserat på dina frågor så kommer du aldrig få ihop det där på ett säkert sätt (no offense) och sådär kan du absolut inte fortsätta ha det. Idioten som gjort det där är en tvättäkta klåpare.

Jag tror inte det är värt att blanda in säljaren i detta då du inte har något skydd mot "dolda" fel, framförallt inte när det här felet är väldigt enkelt att hitta.

Sett från den ljusa sidan så bör inte detta ta mer än en timme på plats för en elektriker.
 
tommib skrev:
Du bör omedelbart slå av säkringen som går till spisen/hällen/ugnen. Ring en elektriker imorgon som får fixa till det där åt dig.
Se mer info/bilder ovan.

Yes, Spis = Ugn :) och induktionshällen är fristående.
 
Det verkar alltså som att hela den här grejen har inträffat på grund av att säljaren var fullständigt klappkass?

Vet du om han kan ha varit någon annanstans i lägenheten och kopplat? Om han har tillräckligt dåligt omdöme för att lämna saker sådär, så är allt han rört vid värt att dubbelkolla. Infravärmare på balkongen? Extra vägguttag?

Du ska ta dit en elektriker för att fixa det där, men se till att han tar en koll på allting som förra ägaren kan misstänkas ha rört. Det där är farligt, på riktigt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Står det 20A på spissäkringarna.
eller ser jag fel?
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Du ser helt rätt dvs det är rejält fel på många sätt här inte bara de synliga uppenbara.
 
PatrikJo skrev:
Det verkar alltså som att hela den här grejen har inträffat på grund av att säljaren var fullständigt klappkass?

Vet du om han kan ha varit någon annanstans i lägenheten och kopplat? Om han har tillräckligt dåligt omdöme för att lämna saker sådär, så är allt han rört vid värt att dubbelkolla. Infravärmare på balkongen? Extra vägguttag?

Du ska ta dit en elektriker för att fixa det där, men se till att han tar en koll på allting som förra ägaren kan misstänkas ha rört. Det där är farligt, på riktigt.
Som tur var är det ganska lätt att gå igenom allt och inga större ingrepp har gjorts av förra ägaren förutom just köket.

Badrummet har vi själva haft elektriker i för att installera tvättmaskin och kyl/frys dosan sen man tydligt och sett till lägenhetens alla andra uttag så har den nog varit där sen länge så den ändrades nog inte under köksrenoveringen.

Annars inga spotlights, IR värmare eller annat som kan lukta hemmabygge.

Blir ett samtal till förra ägaren och baserat på att just Ung och Häll är det enda vi inte hittade kvitto på (alla andra fick vi av ägaren och det är HTH) så luktar det köp på ElGiganten och "pappa" kan fixa.

Jag tackar alla så hemskt mycket för hjälpen!

Återkommer med resultat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.