Pelpet har vettiga inlägg!
Jag tycker att du skall försöka diskutera ett pris med ägarna men samtidigt vara ärlig med att du vill tala med kommunen och skatteverket och andra myndigheter innan ni slutför köpet. Om säljarna är villiga och myndigheterna tillåter att du har en obebyggd tomt alternativt slår ihop två tomter då är det bara FULL FART FRAMÅT med motorsåg och kofot och slägga och järnspett!
Om du har tillgång till någon gammal traktor med kärra och vajerkran så är det en fenomenal rivningsmaskin. Då kan man slita omkull stomme och annat med vajerkranen medan man själv står på säkert avstånd. Traktorkärra är bra att sortera och köra bort material med.
Kom ihåg att använda hjälm med hörselskydd och spiksäkra skydsskor och andningsskydd då du river.

Skall du leja på hela rivningen blir rivningen precis så dyr som en massa människor påstår men kan du göra den själv och använda hjärnan litet så blir det inga stora pengar.
Sortera sortera sortera. "Bråte" får inte förekomma i större mängder än du kan föra bort på släpkärra efter egen bil. Kasta i separata högar varefter du river.
-Börja med en annons på Blocket om gratis material åt den som vill riva loss det själv. Ge "köparna" en-tre veckor på sig att riva och frakta bort sina grejor beroende på arbetsmängd. När tiden är ute är de inte välkomna. Annars blir du aldrig av med deras högar som de skall hämta någon gång.
-Frigolit och brännbar plast och spånskivor är brännbart avfall och skall sorteras separat.
-PVC-plast (slaskrör och golvmattor och elmateriel) är en separat sortering i de flesta kommuner och ibland hör glas och glasull och bergull till den sorteringen. Fråga i din kommun.
-Elektriska apparater är en speciell sortering.
-Gipsskivor är ofta en speciell sortering.
-Järn går att sälja till närmaste skrothandel. Dagspriset ligger kring 500 kronor per ton.
-Kopparkabel och kopparrör är olika sorteringar (I och II klass koppar) är olika sorteringar men båda går att sälja till skrothandeln. Likaså mässing och aluminium och rostfritt stål.
-Trävirke utan skivrester med spikar i går att kapa till ved eller skänka bort åt någon vedeldare som kör bort det och kapar till ved.
-Tegel och bruk och betong blir bäst som fyllning på någon skogsväg. Bjud ut det åt någon bekant bonde.
-Tryckimpregnerat trä är problemavfall och måste sorteras separat.

Grundplattan kan gå att använda för ett framtida uthusbygge. Tänk vad fin maskinhall eller garage eller såghus man skulle kunna bygga billigt på en färdig grund.

Asbest är det enda riktiga problemet. 1980 höll man på och minskade asbestanvändningen men det kan förekomma litet asbest ännu i vissa material. Här kan det behövas litet detektivarbete och litet försiktighet.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
"Heimlaga" Tack för ditt långa svar,och tack alla ni andra som svarat hittills. :)
Svara gärna mer om ni kommer på mera hjälp. :)

Traktor med vajerkran känner jag tyvärr ingen som har, men vanlig traktor med kärra har en jobbarkompis.
Sorteringen är inga problem, det har jag nog fått full koll på efter samtal med ansvarig på tippen.
Jag vet vad som kostar, vad som är gratis, och vad som jag får pengar för.
Det är mer som kostar än vad jag kan få pengar för, inte överraskande.

"Blocket om gratis material åt den som vill riva loss det själv."
Blev varnad om att om någon privatperson river på min fastighet och en olycka händer så kan det bli stora problem.
Försäkringar som då inte finns.

Kommer framöver höra lite med kommunen och lantmäteriet. Skatteverket? Vad har de med att riva ett hus?
Mer info tack.

Problemet är att ingen här vet var ägaren flyttat,Kollat hitta.se men vanligt för och efternamn.
Men det löser sig.
 
Det kan hända att det lönar sig att köpa en gammal traktorkärra eller två för projektet och låna traktor när de skall tömmas.


Skatteverket tänkte jag på din framtida fastighetsskatt och sådant.....och att kontrollera så fastigheten inte är belastad av obetalade skatter. Jag känner inte till systemet i Sverige i detalj

I Finland är det vanligt att skänka bort material mot lossrivning. Jag kan inte förstå hur det skulle drabba husägaren.
 
D09
Hur skadat är det?

Dvs gränsdragningen mellan att det går att sortera materialet eller är det en enda stor röra där allt blir mer eller mindre blandat/ ihopsmält?

Risken kan väl vara stora kostnader i blandcontainers

Hur är vatten/ avlopp?

T ex

Enskilt vatten, har det runnit ner gifter i marken/ vattnet?
 
dibb skrev:
"
"Blocket om gratis material åt den som vill riva loss det själv."
Blev varnad om att om någon privatperson river på min fastighet och en olycka händer så kan det bli stora problem.
Försäkringar som då inte finns.
Jag undrar om det där verkligen är relevant. Samma sak gäller ju om du anlitar arbetskraft svart och de skadar sig, och jag har inte lyckats hitta ett enda exempel på att något sådant hänt. Jag har läst om att folk skadat sig under svartarbete och då inte "fått ersättning" med det var i propagandamaterial från byggnads.

Om någon skadar sig på din fastighet så tror jag att normalt ansvar gäller. T.ex kan man ibland läsa rövarhistorier om inbrottstjuvar som halkat och slagit sig och fått rätt till ersättning men om du upplyser folk om att de kommer att vara och hämta materialet i ett brand- och fuktskadat rivningshus och att de bör ha skyddsutrustning så tror jag att en eventuell stämning mot dig blir svår att vinna.
 
heimlaga skrev:
Det kan hända att det lönar sig att köpa en gammal traktorkärra eller två för projektet och låna traktor när de skall tömmas.


Skatteverket tänkte jag på din framtida fastighetsskatt och sådant.....och att kontrollera så fastigheten inte är belastad av obetalade skatter. Jag känner inte till systemet i Sverige i detalj

I Finland är det vanligt att skänka bort material mot lossrivning. Jag kan inte förstå hur det skulle drabba husägaren.
Obetalda skatter, mycket bra, har jag inte tänkt på! Och att fastighetsavgiften går upp.

"skänka bort material mot lossrivning." Verkar som att Sverige har hårdare lagstiftning än Finland på detta.
Jag själv eller personal från inhyrd firma, inga problem. Annan privatperson som skadas, utan försäkring blir mitt ansvar.
 
pelpet skrev:
Jag undrar om det där verkligen är relevant. Samma sak gäller ju om du anlitar arbetskraft svart och de skadar sig, och jag har inte lyckats hitta ett enda exempel på att något sådant hänt. Jag har läst om att folk skadat sig under svartarbete och då inte "fått ersättning" med det var i propagandamaterial från byggnads.

Om någon skadar sig på din fastighet så tror jag att normalt ansvar gäller. T.ex kan man ibland läsa rövarhistorier om inbrottstjuvar som halkat och slagit sig och fått rätt till ersättning men om du upplyser folk om att de kommer att vara och hämta materialet i ett brand- och fuktskadat rivningshus och att de bör ha skyddsutrustning så tror jag att en eventuell stämning mot dig blir svår att vinna.
Kan så vara, MEN, vi hade utskick från arbetsgivaren om detta för ett tag sedan.

"rövarhistorier om inbrottstjuvar som halkat och slagit sig och fått rätt till ersättning"
Detta är däremot bara en skröna.
 
D09 skrev:
Hur skadat är det?

Dvs gränsdragningen mellan att det går att sortera materialet eller är det en enda stor röra där allt blir mer eller mindre blandat/ ihopsmält?

Risken kan väl vara stora kostnader i blandcontainers

Hur är vatten/ avlopp?

T ex

Enskilt vatten, har det runnit ner gifter i marken/ vattnet?
Vatten och rökskadat till 100% det är vad jag vet. Men en granne menar att ägaren började sanera huset, innan han insåg att det skulle kosta mer än huset var värt på marknaden.
Kommunalt VA.
 
D09
Brandkåren använde väl ett skum förr som innehöll betydande gifter om jag inte minns fel

Kanske värt att ta lite uppgifter så man inte köper en fastighet med risk för marksanering
 
dibb skrev:
Kan så vara, MEN, vi hade utskick från arbetsgivaren om detta för ett tag sedan.

"rövarhistorier om inbrottstjuvar som halkat och slagit sig och fått rätt till ersättning"
Detta är däremot bara en skröna.
Jag tycker att det vore intressant om någon kunde skaka fram ett exempel.

Ett taskigt underbyggt uttalande som upprepas tillräckligt många gånger verkar ju få status som sanning. Man kan ju jämföra med elektrikerskrået som hela tiden tjatar om hur farligt och olagligt hemmapulad el är men ändå kan ingen på det här forumet skaka fram ett enda konkret exempel på en privatperson som fått några som helst konsekvenser för att ha pulat el själv hemma. Varken juridiskt straff eller sänkt försäkringsersättning vid brand. Inte heller har jag hört talas om någon brand som orsakats av hemmapul, men bräder i elanläggningen är ofta oklart vem som orsakat och dessutom rätt ovanliga.
 
Jag känner en som var väldigt nära att förlora både tumme och pekfinger på högerhanden på grund av hempulad el. Det tycks kunna inträffa ibland.

Jag känner många som svartarbetar och har svartarbetat i både Sverige och Finland. Skulle en sån där ersättningsmöjlighet finnas borde svartarbetarna känna till den och kunna konsten att utnyttja den och ryktet skulle sprida sig snabbt i branschen.

Jag vet av egen erfarenhet man är fullkomligt chanslös mot arbetsgivare och försäkringsbolag om man är anställd i Finland och råkar ut för en olycka och arbetsgivaren bestämmer sig för att inte betala. I pappren står att jag hade varit i en bilolycka på väg hem från arbetet enligt arbetsgivarens vittnesmål. Försäkringsbolaget förklarade att vill jag ha det ändrat måste jag skaffa advokat och stämma dem till tingsrätten. Det hade jag naturligtvis inte råd med. Det hjälpte inte att jag kunde bevisa att bilen var oskadad.
Därför fick jag ingen ersättning för min ryggskada som hittills har tagit 5 år av mitt liv. Efter den lärdomen gick jag med i Byggnadsförbundet!..... och med facit i hand var det en himla tur med tanke på vad elände som kom några år senare. I Sverige torde det juridiska läget vara det samma.

Nu har jag svarat så gott jag kan på de där tre påståendena.

Känner du dig osäker kan då hänga upp ett rejält tilltaget anslag där det står att tillträde och rivning sker på egen risk och att egen skyddsutrustning bör användas.

Jag ser asbesten som ett större problem. Du kan faktiskt bli tvungen att anlita en sanerare för vissa delmoment. Brandskadade asbesthaltiga material brukar ge mycket damm.
 
Asbest 1980, det som är mest troligt är då fixet till kakel. Annars har jag svårt att komma på något? Asbest förbjöds 1976 i Sverige kommer jag ihåg.
 
Destu bättre!

Ursäkta men jag måste ha blandat med Finland där arbesten förbjöds några år senare men redan var på väg ut 1980.
 
heimlaga skrev:
Jag känner en som var väldigt nära att förlora både tumme och pekfinger på högerhanden på grund av hempulad el. Det tycks kunna inträffa ibland.
Japp, det är sant. I elsäkerhetsverkets rapporer som jag läst står det att det finns ett stort mörkertal kring elolyckor med icke dödlig utgång.

Vet man inte vad man gör ska man givetvis inte hemmapula el. På samma sätt som man inte ska fixa bromsarna på bilen om man inte vet vad man gör.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D09 skrev:
Brandkåren använde väl ett skum förr som innehöll betydande gifter om jag inte minns fel

Kanske värt att ta lite uppgifter så man inte köper en fastighet med risk för marksanering
Vid vanlig släckning används enbart vatten. Däremot när man släcker brandfarliga ämnen typ bensin och dylikt används skum. Skummet idag som håller på att fasas ut innehåller stora mängder flourtenzid och tidigare skum hade hög halt brom.
Brom skadar ozonskiktet och tenziderna grundvattnet.

De enda ställena där halten tenzider är för hög för att godtas är försvarsmaktens flygbaser, men där fyller de hela hangarer med skum en gång i veckan också ..
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.