OK, tack för alla era svar!

Hos Handelsbanken verkar det hänga på att hitta rätt bankman.

Hos SBAB kan man få låna mycket om alla "standardparametrar" ser rätt ut.

Skandiabanken och Nordea verkar också vara någorlunda frikostiga.

SEB nämns av en person, konstigt dock att inte fler har erfarenhet av Swedbank? Jag trodde de var väldigt stora på huslån?

Jag vill också nämna att jag tycker det är helt sjukt att banker nekar lån pga att man kollat lånelöften / hur mycket man får låna / lånekostnader hos andra banker. Detta är ju tydligt konkurrensförstörande! Det är väl också deras motiv. Enda sättet att skydda sig mot detta är ju att be banken att först ge ett premliminärt lånelöfte, utan att göra kreditkoll. Men då lär de ju å andra sidan vara mycket konservativa i vad de erbjuder. Kass!
 
Swedbank har inte varit krångliga för oss, däremot har det tagit lite tid eftersom bankmannen oftast måste skicka vidare ansökan till bolånegruppen, det verkar vara väldigt begränsat vad första linjens tjänstemän kan ta beslut om på delegation.

Sen ang många kreditansökningar: Nja det är nog knappast en konspiration på det sättet, utan det finns verkliga belägg för en korrelation mellan många ansökningar och nedsatt betalförmåga. Reglerna är rätt stela och jag tror bedömningen är automatiserad dvs uppgifterna körs i en dator och då blir det lite fyrkantigt. Att kolla upp bolån brett vart tionde år är ju inte som att shoppa en tröja på sms-lån varje dag...
 
Handelsbanken sa utan att tveka ja till ett byggkreditiv på 3 milj innan jag fått jobb (vi flyttade till en ny ort och jag hade sagt upp mig från mitt tidigare arbete). Visserligen har maken en hyfsad inkomst och vi hade en kontantinsats på ca 1 milj men jag trodde ändå inte att det skulle gå.
 
Ja man ska ha lite tur eller vad det nu är, rätt kemi, komma förberedd och visa ansvar.
 
glasbetongsten skrev:
SEB nämns av en person, konstigt dock att inte fler har erfarenhet av Swedbank? Jag trodde de var väldigt stora på huslån?

Tja, Swedbank gick med på att pruta 0,01% på huslånet vi skulle ta...SEB sänkte sig 0,2%.
Valet blev ju lätt efter det.
 
Det är nog många faktorer som påverkar vilken rabatt man kan få.

Vi fick 0,60 % hos Swedbank utan att "bråka" det minsta.
 
Har ett hus belånat till 40% ( typ drygt 3 millar i lån på en 8-miljonerskåk). Håller på att bygga nytt som är värt 50% mer med samma lån, dvs belåningsgraden sjunker till under 30 %. Bra jobb sen länge och dubbla bra löner. SEB sa nej om vi inte sålde befintligt först och flyttade till tillfälligt boende. Handelsbanken sa ja först efter att jag vridit om armen på dom ordentligt, trots att jag varit kund i över 20 år. Beror säkert delvis på att jag har fått ny bankman sen ett och ett halvt år, men skulle byta bank vilken dag i veckan som helst till en som accepterar ett helt riskfritt lån.
 
S
glasbetongsten skrev:
Enda sättet att skydda sig mot detta är ju att be banken att först ge ett premliminärt lånelöfte, utan att göra kreditkoll. Men då lär de ju å andra sidan vara mycket konservativa i vad de erbjuder. Kass!
Det var bara SBAB som var stelbenta, övriga banker fnissade när jag frågade om det skulle vara ett problem. Det är ju snarare så att de som vill vara väl förberedda, och inte budar max på första objektet, är lite mer försiktiga.
 
Tyvärr är det numera nästan som ett lotteri med banklån. Alla handläggare är bajsnödiga och vill inte minsta lilla risk. StorBankerna tjänar för mycket och för enkla pengar.
 
Sir Duke skrev:
Det är nog många faktorer som påverkar vilken rabatt man kan få.

Vi fick 0,60 % hos Swedbank utan att "bråka" det minsta.
Visst är det så...t.ex. vilket lokalt bankkontor det är, vilka chefer som jobbar där, vilka övriga man har i personalen o.s.v.
Ingen bank är på förhand given till att vara "bäst".
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Är inte alls insatt men har uppfattat det som att SBAB lånar 6x årslön medan andra storbanker lånad 5x årslön. Då borde väl SBAB låna "mest".
Har själv SEB men är inte alltför nöjd.
 
Det kan inte vara så enkelt som att få låna X gånger årsinkomst. Folk har ju utgifter också. Och dessa kan vara hur olika som helst. Barn? Bilar? Befintliga lån? Hur har betalningar fungerat tidigare? Finns sparkapital dvs buffert? Typ av yrke och anställning dvs risk för att bli arbetslös? Värdet på objektet man vill låna till är ju också avgörande, då det är bankens säkerhet för lånet.

Man kan tjäna 200 000 om året och ha god ekonomi, och 2 miljoner om året men ha usel ekonomi.
 
dreamkåken2010 skrev:
Är inte alls insatt men har uppfattat det som att SBAB lånar 6x årslön medan andra storbanker lånad 5x årslön. Då borde väl SBAB låna "mest".
Har själv SEB men är inte alltför nöjd.
SBAB är väl statligt så jag anar att kör enligt de torra reglerna, inte så spekulativa och pengakåta som de andra drakarna.
 
Sir Duke skrev:
Det kan inte vara så enkelt som att få låna X gånger årsinkomst. Folk har ju utgifter också. Och dessa kan vara hur olika som helst. Barn? Bilar? Befintliga lån? Hur har betalningar fungerat tidigare? Finns sparkapital dvs buffert? Typ av yrke och anställning dvs risk för att bli arbetslös? Värdet på objektet man vill låna till är ju också avgörande, då det är bankens säkerhet för lånet.

Man kan tjäna 200 000 om året och ha god ekonomi, och 2 miljoner om året men ha usel ekonomi.
Naturligtvis har du rätt.
Men 5x eller 6x markerar ändå taket, förutsatt att ekonomin tillåter det för övrigt.
 
Att 5x sin årsinkomst skulle vara taket kan inte stämma då jag och min sambo fått lånelöfte på 10x vår årsinkomst. Du kanske menade per person då? Dessutom planerar vi att istället för köpa begagnat bygga nytt och då behöver vi öka lånelöftet med 1.3mlj! Vi har lånelöfte från Nordea.

Vi bor i hyresrätt och har/kommer att ha, kontantinsatsen i sparade pengar, så kanske att banken ser det som en fördel eftersom vi endast har mitt CSN lån på 170t.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.