Härom dagen började grannfastighetens inhyrda firma för balkongrenovering ställa upp byggnadsställningar på vår gård. Styrelsen blev lite tagen på sängen av detta, men vi inser att det ligger i vårt intresse att låta dem hållas då vi är beroende av att använda deras mark när vi ska renovera fasaden (ej nära förestående). Dock finns det personer i föreningen som uttryckt sitt missnöje över att ställningen står där. Hela soppan är i Stockholms innerstad.

Frågorna jag har är följande:
1. Som jag förstår lagen är vi inte skyldiga att upplåta mark för ställningen. Finns det tillfällen när man trots allt är det?

2. Vi skulle vilja säga till grannen att det är väldigt dålig stil att inte kolla med oss först, men det får vara ok för denna gång. Dock vill vi ha en överenskommelse/ett avtal som reglerar att vi har rätt att ta deras mark i anspråk för våra syften på samma sätt. Det känns dock som att en kritisk komponent i ett sådant avtal är att det inte kan sägas upp med omedelbar verkan, utan istället ha två års uppsägningstid eller liknande. Går det att författa ett sådant avtal som är bindande. För mig låter det nästan som ett servitut, men det känns som groteskt overkill i det här fallet.

3. Om byggnationen skräpar ner på vår mark, exvis på våra balkonger, vad kan vi begära om vi tillåtit användande av vår mark?
 
Finns det servitut?
 
  • Gilla
Tavvo
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Finns det servitut?
Jag uttryckte mig kanske otydligt. Det finns inget servitut, inget avtal alls faktiskt. Men den form av avtal som jag vill få till känns som att det gör sig bra i servitutform. Jag vill dock undvika det då jag tycker det verkar överdrivet, och undrar istället om ett vanligt avtal, undertecknat av föreningarnas firmatecknare, skulle kunna ha samma effekt?
 
Nej, ett avtal som inte är ett servitut, gäller bästa fall till nästa årsmöte. Ett servitut gäller i evig tid. Ett servitut som båda parter är med på kostar inte mycket att registrera. Och NU verkar vara ett bra tillfälle. Går de inte med på ett servitut som ger er rätt att nyttja deras mark när behövs, så får de packa ihop byggnadställningen direkt.
 
hempularen skrev:
Nej, ett avtal som inte är ett servitut, gäller bästa fall till nästa årsmöte. Ett servitut gäller i evig tid. Ett servitut som båda parter är med på kostar inte mycket att registrera. Och NU verkar vara ett bra tillfälle. Går de inte med på ett servitut som ger er rätt att nyttja deras mark när behövs, så får de packa ihop byggnadställningen direkt.
Det var min tanke också, att nu var ett bra tillfälle alltså. Får kolla vidare på detta.
 
Eftersom detta är innerstan då grannfastigheten ofta är en vägg till sin innergård, så måste jag nog säga att det finns säkert något form av avtal även om det inte kallas servitut som ger grannen rätt att underhålla och använder er gård och tvärtom inte helt ovanligt då det blir omöjligt annars.

Äger föreningen marken?
Det är också väldigt vanligt med brf i innerstan man äger huset men marken ägs av sthlm stad och då kan ni kolla upp vad som gäller där.

Försök håll god fot med föreningen bredvid som renoverar det kommer förenkla för er när ni behöver ta deras mark i anspråk för ert egna underhåll.
 
Redigerat:
Helt oavsett om det finns regler för eller emot detta, så det här en ickefråga.
Ni kommer ju själva behöva grannens mark för er byggnadsställning, om ett par år. Hur samarbetsvillig kommer grannen vara, om ni ställer till bråk nu?
Enklast är väl bara att prata med grannstyrelsen, och säga att ni uppskattat om de frågat om lov först. Men att det är okej. Men be samtidigt om ett skriftligt medgivande för er att sätta byggnadsställning på deras mark, i framtiden.
 
Om ni skriver ett avtal med grannföreningen om den aktuell situationen där ni medger nyttjande av er mark kan ni ju också skriva in villkor om städning/besiktning o.s.v. som annars kan vara svårt att få till.

Om ni känner att ni behöver ett formellt servitut för framtida fall kan ju bara ni bestämma. Själv hade jag nog inte tyckt att det var värt besväret. Ni får ju räkna med att den kommer att fungera i båda riktningarna, d.v.s. att även grannfastigheten får rätt att använda er mark för framtida händelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.