Hallå

som rubriken anger råkade jag alltså slipa fåror i bordet för att färgen skulle avlägsnas..... jag har nyligen handlat elhyvel och tänkte att jag kanske ska använda den för att hyvla ett lager för att bordet ska bli slätt..... vad säger forumet?????
 
Jag skulle aldrig köra med elhyvel om materialbredden är större än hyvelbredden.
Då är det bättre att hyvla manuellt, men det är för svårt för mig iallafall
Jag skulle kört med bandslip
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
dokimazooo skrev:
Hallå

som rubriken anger råkade jag alltså slipa fåror i bordet för att färgen skulle avlägsnas..... jag har nyligen handlat elhyvel och tänkte att jag kanske ska använda den för att hyvla ett lager för att bordet ska bli slätt..... vad säger forumet?????
Låter riktigt, kör hårt
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Jag brukar kalla elhyveln för "elektriska bilan". Den är till för grovavvärkning. Sådant som man skulle göra med yxa eller bandkniv eller skrubbhyvel om man arbetar för hand.

Bäst resultat får du sannolikt om du handhyvlar det där med en fint ställd handhyvel. Eftersom du redan har slipat får du tyvärr räkna med att bryna hyvelbettet ofta.
Sedan slipar du hela ytan litet med sandpapper.


Eftersom det här med målfärgsborttagning vill jag inflika ett påpekande i hopp om att få stopp på elhyveltrenden:
Tyvärr dräller det av fina gamla allmogemöbler där folk har tagit bort målfärgen med elhyvel. Det tycks vra en trend just nu. Fina gamla möbler som har hållit i tvåhundra år och skulle ha hållit i tvåhundra år till men som nu är alldeles fördärvade.
De gamla möblerna var gjorda för att målas med tunn linoljefärg och de skall inte vara trärena även om trärent råkar vara på modet just i år. Jag är ingen ruinromantiker så som den annars oerhört kompetente Knut Knutsson i TV men jag tycker att reparationer skall göras med stor respekt för det ursprungliga hantverket. Då håller bra möbler generation efter generation och vi behöver inte använda en betydande del av inkomsten på att köpa spånskivsmöbler som är frescha i ett år och nedslitna i tre år och sedan faller sönder och blir miljöskadligt avfall.
Detta om detta..... bara så att inte den här tråden väcker lusten att hyvla bort målfärg hos ännu fler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Verkar bra och jag har precis inlett ett projekt där jag rensar spånskivemöbler...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.