Ska blir nytt kakel och klinkers i badrum, entré och kök och jag vill gärna ha alla fogat och kakel/klinker plattor optimalt skyddade från början.

Hur gör man?
Tänker mig att lägga på någon speciell impregnering på alla fogar, och sen kanske någon form av spray över hela plattorna?

Tidigare har jag läst om och använt Sealguard, tycker det fungerade sådär och nu finns det vad jag kan se inte ens några återförsäljare till det i sverige.
Letar som sagt efter något annat.

Läst lite om märket "Fila" och deras rengöringsprodukter, vad tror ni om det?
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Kramla
Plattorna ska du ej behöva behandla om det inte är typ Terracotta eller Marrakech de platt typerna ska behandlas, men fogarna går att impregnera!
Det finns idag många olika typer av fog, vanliga gamla bruksfogar, nya sk fogar med plast inblandat för rörelse/fäste etc ska enl leverantörer vara lättare att hålla rena... men svårare att impregnera.
Oftast finns det fog och impregnering som e kompatibla med varandra så ta det redan när du väljer fog med säljaren, kan de inte svara så gå till en annan!

//Kramla
 
Varför ? Tänker du tvätta plattorna med högtryck? I badrum finns tätskikt som tar hand om vatten. I kök & hall blir det aldrig så fuktigt att det orsakar problem.
 
K
Jonatan79 skrev:
Varför ? Tänker du tvätta plattorna med högtryck? I badrum finns tätskikt som tar hand om vatten. I kök & hall blir det aldrig så fuktigt att det orsakar problem.
Jag tror TS vill impregnera för långvarig estetik. Fogar blir smutsiga i dusch och över spis.
 
Vilken typ av kakel & klinker ska ni ha?
 
Är det som ni säger att själva plattorna står mot all fukt och smuts utan problem?

Jag tänker att man behandlar ju mkt annat för att de ska stå emot bättre, tex skor och bilar.
Borde vara liknande för kakel/klinkers?



Vilka typ av kakel/klinkers frågade någon.
Ja det är flera olika, men vanliga typer som man köper i butik.
Kanske att det kallas granitkeramik?
 
S
vissa är ju glasserade. det du kan göra isåfall är något åt fogarna.
dom tänkte vad för kakel som du tänkt behandla
 
Granitkeramik, klinker & kakel släpper ju inte igenom fukt, fogarna kan släppa igenom men det är i badrum, annars måste du slaska runt som i ett badrum i hall och kök och det lär inte hända ofta. Är du orolig för detta får du väl sätta tätskikt under där också, då blir du nog den första i världshistorien! Lycka till.
 
S
nja kakel och klinker inte 100% vattentät.
 
  • Gilla
gunnars tandläkare
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Granitkeramik, klinker & kakel släpper ju inte igenom fukt, fogarna kan släppa igenom men det är i badrum, annars måste du slaska runt som i ett badrum i hall och kök och det lär inte hända ofta. Är du orolig för detta får du väl sätta tätskikt under där också, då blir du nog den första i världshistorien! Lycka till.
Jag är förstås inte orolig för att klinkers släpper igenom vatten och det blir fuktskador.
Det borde du väl kanske fatta?

Jag menar att man borde kunna bygga på ett ytterligare skydd som gör att plattan ser fräschare och renare ut.
Jag vet att jag tex tidigare sprutat på Clean and Shine Impregnator i duschen efter att jag rengjort, detta skapade en yta som gjorde att vattnet "pärlade sig" vilket jag tror är bra.
Dock tolkar jag det som att den produkten är mer något man ska använda efter ett tag, efter att man rengjort och impregnerar på nytt.

Jag tänker att borde finnas något starkare och mer effektivt att dra på redan från start när det ändå är helt nytt, den chansen kommer aldrig igen tänker jag.
 
S
är det badrum så har du en fuktspärr under. och där skall det rinna vatten
 
Folk är olika, man kan aldrig riktigt veta hur alla tänker ;) Dagens plattor/kakel är så pass enkla att hålla rena så det ska inte behöva behandlas om du frågar mig.
 
Finns en flaska du kan köpa på Hornbach med ett flytande silikon som man penslar på fogar. På så sätt fastnar inte smuts lika lätt och tränger in i fogen.
 
Mitt badrum gjordes för tio år sedan. Svart kakel/fog och grå klinker/fog. Fortfarande fräscht. Använder ättika då och då. Kan det inte bero på kvaliten på kakel och fog från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.