Skulle någon i din familj få nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga är det viktigt att ni ändå kan bo kvar i huset. Vi tog en titt på vilka krav på tillgänglighet som finns när du bygger nytt. Och hur gör du om du bor i ett gammalt hus som behöver handikappanpassas?

Du kan läsa artikeln här: Handikappanpassa huset
 
Kraven på att man måste kunna få bo kvar i huset om man blir fysiskt handikappad är helt vansinniga. OM jag inte kan bo kvar i huset av andra skäl så är det ingen som stödjer mig där, varför skall just huset handikappanpassas? Detta ökar på kostnaderna för nybyggnationer, inte minst när det gäller lägenheter.

Om jag skulle bli mentalt handikappad så att jag inte kan behålla mitt jobb och inte kan betala för huset, då har jag ingen som helst rätt att få bo kvar.

Staten kan expropriera mitt hus pga vägbygge eller annat. Då har jag ingen rätt att bo kvar.

Om jag får ett barn som behöver stöd som inte finns i mitt närområde, så får jag och barnet inte rätt till denna om jag inte flyttar.

OM jag blir av med mitt arbete så kan jag tvingas flytta för att ta ett arbete på annan ort.

Något är väldigt fel i lagstiftningen när det gäller detta. Inte konstigt att vi har bostadsbrist i nästan hela landet.
 
  • Gilla
Qualan
  • Laddar…
Nja, helt fel är det väl inte när det gäller nybyggda hus. Även om jag själv fick problem med badrummet som fick ritas om många ggr pga cmutrymmet mellan toa och handfat.

En granne skadade bägge benen. Sjukhusvistelse ett par veckor. Kunde sedan flytta hem med rullstol o hela "köret"; specialsäng i vardagsrummet ... stor hjälp från hemsjukvården men huset funkade. Vad hade grannen orsakat för samhällskostnader under 11 månader fram till han kunde klara sig själv på ett tillfälligt vårdhem? Handikappanpassningen är inte bara för de som är livslångt handikappade. Tillfälligt handikappade kan vi alla bli och då är det väl inte meningen att kommunen ska behöva bygga om ens bostad eller att vi ska tvingas byta bostad.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Frågan är om det verkligen blir billigare för samhället pga detta?

Jag tror att det är billigare för staten att betala för en hotellvistelse för de fall då det behövs.

Det finns ju inga krav på att min bil skall handikappanpassas, visst kan jag ansöka om bidrag för att göra det, men behovet av handikappad bil torde vara likvärdigt också om man är beroende av bil där man bor..

Jag har själv en granne som inte längre är kapabel att bo kvar i sitt hus, huset är handikappanpassat. Han får nu mängder med hjälpmedel för att han skall kunna bo kvar i sitt handikappanpassade hus, trots att det hade varit bättre för både honom och staten om han hade flyttat in till de mer centrala delarna av staden och en lägenhet. Han är dock nöjd. Jag som skattebetalare är dock inte lika nöjd. Jag är inte heller nöjd som husägare då det driver upp priserna på huset.

Nu har jag inga planer på att göra någon större ombyggnad på mitt hus, men det skulle kunna bli ganska dyrt om jag skulle behöva anpassa huset efter dessa regler.

Jag har en granne en bit bort vars nya hus blev ett par hundra tusen kronor dyrare för att det skulle handikappanpassas. Det slutade med att han blev tvungen att bygga halva huset på stolpar för att kunna få in allt som var tvunget att finnas på samma våning, samt att han vart tvungen att göra en landgång längs med berget fram till huset. Han har ingen parkering där landgången mynnar (den mynnar inte ens på hans egen tomt, men han fick tillåtelse att anlägga den så), utan den är fem-sex meter längre ned (fallhöjd) i sluttningen, så huset går fortfarande inte att bo i om man blir handikappad. Det går inte att ta sig upp för backen med permobil heller om den inte har vinterdäck. Landgången finns nu längs med berget, men används inte, utan han tar trappan upp till huset från bilparkeringen när han skall till huset.

Jag har en annan granne som har ett liknande hus, men eftersom ombyggnationen på den tomten från sommarstuga inte ansågs göra att han behövde följa kraven runt handikappanpassning så har han bara en trappa upp till huset. Han kom undan med detta genom att han gjorde ombyggnationen i flera steg. Det är ett helt nytt hus, men det har skett i etapper.

Denna typ av regler kan vara bra där de är rimliga, men där jag bor ger de helt orimliga effekter för vissa tomtägare. Detsamma när det gäller att ta fram billiga boenden för ungdomar inne i städerna...
 
  • Gilla
Qualan
  • Laddar…
Jag tycker att man tänker fel när allt ska rullstolsanpassas. Det går att bygga robotiserade rullstolar som har mycket bättre framkomlighet än en vanlig. Det här borde kunna vidareutvecklas ordentligt, och är i grunden en bättre lösning. Det går inte att handikappanpassa alla miljöer - det är bättre att den som rör sig anpassar sig och sina hjälpmedel.
 
Claes Sörmland
Rimligare att tillgänglighetsanpassa offentliga miljöer och servicebyggnader samt nya flerbostadshus. Men det finns väl något politiskt mål om ett samhälle som är tillgängligt för alla har jag för mig. Handikapporganisationerna har varit mycket framgångsrika i att få sitt perspektiv representerat i lagstiftningen.

För att vara lite kreativ så skulle man kunna tänka sig en typisk svensk alternativ lösning som finansierar byggnation av särskilda kommunala tillgänglighetsanpassade lägenheter i form av en fastighetsavgift. Äger man en bostad som tillgänglighetsanpassats så är avgiften låg och äger man en ickeanpassad bostad så stiger avgiften rejält. Dvs man får välja hur man vill betala för risken man utsätter samhället för med sin bostad. (Det här låter som något som departementen hittat på under sossarna...)
 
O
Att handikappanpassa ett hus redan vid ritningen är normalt inga stora problem. Så jag förstår verkligen inte problemen.

Men ni som tycker att dessa handikappanpassningar är hemska.... Hur skulle ni tycka om ni tvingades flytta ifrån erat hus för att ni hamnat i rullstol? Gärna det där huset ni har slitit för att få bygga! Har man inte straffats tillräckligt? Eller just det... Då ska staten gå in och betala anpassningen som måste göras efteråt?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland skrev:
Rimligare att tillgänglighetsanpassa offentliga miljöer och servicebyggnader samt nya flerbostadshus. Men det finns väl något politiskt mål om ett samhälle som är tillgängligt för alla har jag för mig. Handikapporganisationerna har varit mycket framgångsrika i att få sitt perspektiv representerat i lagstiftningen.

För att vara lite kreativ så skulle man kunna tänka sig en typisk svensk alternativ lösning som finansierar byggnation av särskilda kommunala tillgänglighetsanpassade lägenheter i form av en fastighetsavgift. Äger man en bostad som tillgänglighetsanpassats så är avgiften låg och äger man en ickeanpassad bostad så stiger avgiften rejält. Dvs man får välja hur man vill betala för risken man utsätter samhället för med sin bostad. (Det här låter som något som departementen hittat på under sossarna...)
Tja... just det.... jag glömde att alla byggregler enbart är gjorda för att jävlas med stackars hederligt folk. Det kan absolut inte finnas någon som helst annan anledning än att jävlas.
 
O
pelpet skrev:
Jag tycker att man tänker fel när allt ska rullstolsanpassas. Det går att bygga robotiserade rullstolar som har mycket bättre framkomlighet än en vanlig. Det här borde kunna vidareutvecklas ordentligt, och är i grunden en bättre lösning. Det går inte att handikappanpassa alla miljöer - det är bättre att den som rör sig anpassar sig och sina hjälpmedel.
Ja men så gör vi... Vi kastar stenen på de som redan ligger ner. De får anpassa sig... Vi bygger specialrullstolar som kan klättra uppför trappor... (Ska staten betala dessa? eller man själv? varför inte... Lika bra å straffa stackarn som hamnade i rullstol med ännu mera kostnader...) För det är allmänt känt att man är som rikast när man är sjukskriven.
 
O
pacman42 skrev:
Frågan är om det verkligen blir billigare för samhället pga detta?

Jag tror att det är billigare för staten att betala för en hotellvistelse för de fall då det behövs.

Det finns ju inga krav på att min bil skall handikappanpassas, visst kan jag ansöka om bidrag för att göra det, men behovet av handikappad bil torde vara likvärdigt också om man är beroende av bil där man bor..

Jag har själv en granne som inte längre är kapabel att bo kvar i sitt hus, huset är handikappanpassat. Han får nu mängder med hjälpmedel för att han skall kunna bo kvar i sitt handikappanpassade hus, trots att det hade varit bättre för både honom och staten om han hade flyttat in till de mer centrala delarna av staden och en lägenhet. Han är dock nöjd. Jag som skattebetalare är dock inte lika nöjd. Jag är inte heller nöjd som husägare då det driver upp priserna på huset.

Nu har jag inga planer på att göra någon större ombyggnad på mitt hus, men det skulle kunna bli ganska dyrt om jag skulle behöva anpassa huset efter dessa regler.

Jag har en granne en bit bort vars nya hus blev ett par hundra tusen kronor dyrare för att det skulle handikappanpassas. Det slutade med att han blev tvungen att bygga halva huset på stolpar för att kunna få in allt som var tvunget att finnas på samma våning, samt att han vart tvungen att göra en landgång längs med berget fram till huset. Han har ingen parkering där landgången mynnar (den mynnar inte ens på hans egen tomt, men han fick tillåtelse att anlägga den så), utan den är fem-sex meter längre ned (fallhöjd) i sluttningen, så huset går fortfarande inte att bo i om man blir handikappad. Det går inte att ta sig upp för backen med permobil heller om den inte har vinterdäck. Landgången finns nu längs med berget, men används inte, utan han tar trappan upp till huset från bilparkeringen när han skall till huset.

Jag har en annan granne som har ett liknande hus, men eftersom ombyggnationen på den tomten från sommarstuga inte ansågs göra att han behövde följa kraven runt handikappanpassning så har han bara en trappa upp till huset. Han kom undan med detta genom att han gjorde ombyggnationen i flera steg. Det är ett helt nytt hus, men det har skett i etapper.

Denna typ av regler kan vara bra där de är rimliga, men där jag bor ger de helt orimliga effekter för vissa tomtägare. Detsamma när det gäller att ta fram billiga boenden för ungdomar inne i städerna...
Då tycker jag att man tvingar folk att sälja sin tomt om det är för svårt att anpassa den efter de regler som finns.
 
Odjuret skrev:
Att handikappanpassa ett hus redan vid ritningen är normalt inga stora problem. Så jag förstår verkligen inte problemen.

Men ni som tycker att dessa handikappanpassningar är hemska.... Hur skulle ni tycka om ni tvingades flytta ifrån erat hus för att ni hamnat i rullstol? Gärna det där huset ni har slitit för att få bygga! Har man inte straffats tillräckligt? Eller just det... Då ska staten gå in och betala anpassningen som måste göras efteråt?
Det finns flera problem med handikappanpassningar, jag har tex en tomt som ligger ganska högt i förhållande till vägen, har dock gjort en asfalterad ramp på sidan av mitt garage, detta dög inte åt kommunen då det blev hela 10 meter längre att rulla mot att jag skulle bygga ramp på hela framsidan av huset för att ta ut lutningen i förhållande till gatan.

Min lösning var istortsätt gratis frånsett några kvadrat till att asfaltera, kommunens lösning närmade sig 250 000kr.

Hade väl mest tur att vissa på kommunen gick i pension och "problemet" föll bort.

Om jag blev sittande i rullstol så skulle jag vara nöjd med att få rulla 10 meter längre för att komma till parkeringen mot att betala 250 000kr nu.

tycker nog att man rimligen kan anpassa så att man med små förändringar kan anpassa huset, tycker det är väldigt fyrkantigt på kommunen när det gäller såna grejer.

Odjuret skrev:
Då tycker jag att man tvingar folk att sälja sin tomt om det är för svårt att anpassa den efter de regler som finns.
Man kan ju då även säga att kommunen inte ska som i mitt fall sälja tomter som är svåra att anpassa eller som anpassningarna är dyrare än tomten.
 
Redigerat:
Politiker gillar alltid lagstiftning som kan få dem att framstå som "goda och låta någon annan betala. För exempelvis smålägenheter är "tillgänglighets skatten" ung. 12% av byggkostnaden jmf med en användbar smålägenhet utan denna. Går alldeles utmärkt att få tillstånd för en sådan lägenhet i andra länder.
 
Som dotter till en kvinna med rörelsehinder så fattar jag precis vad staten vill åt. Många rörelsehinder försämras med tiden och det är suveränt att staten vill åt detta i tid. Bostadsanpassning är dyrt, om folk bara tänkte till (vilket jag önskat att min egen mor gjort) så skulle de inte behöva bygga om eller flytta.

Äger man sitt eget hus är man mindre benägen till att vilja flytta. Därav är det av mer vikt att dessa bostäder regleras.
 
Jag är inte ute efter att jävlas med de som är handikappade, men det måste vara bättre att staten betalar för att handikappanpassa de hus där det behövs, istället för att ha gemensamma regler för alla hus som höjer byggkostnaderma för alla. Det fungerar ju för bilar som relativt sett är mycket dyrare att handikappanpassa.
 
Eller , man får välja vid nybygge. Anpassa eller så får ägaren av huset bekosta saken själv om så behövs. Staten behöver inte bekosta! Förre regler åt folket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.