Klämde på en CXS och gillar hur den sitter i handen och dess låg vikt. Men avsaknad av borstlös motor gör mig lite tveksam..

10/16Nm låter som en ganska klen 10,8v maskin om man jämför med Makita, Bosch m.fl. eller är det bara gläjdesiffror? Dvs Festool är mer ärlig än sina konkurrenter..

Duger den till att skruva upp OSB, plyfa, gips och trallbrädor till altanen tex.

Tacksam för era erfarenheter
 
OSB, plyfa, gips inga problem. Trall kanske är lite i överkant för den typen av maskin. Men jag har inte gjort det så mycket med min, vet bara att man ibland med lite större skruv (100+mm) inte kommer ända in. Men då skulle jag ändå anända slagskruvdragare, om jag hade en.
 
jonmo skrev:
OSB, plyfa, gips inga problem. Trall kanske är lite i överkant för den typen av maskin. Men jag har inte gjort det så mycket med min, vet bara att man ibland med lite större skruv (100+mm) inte kommer ända in. Men då skulle jag ändå anända slagskruvdragare, om jag hade en.
100mm skruvar är nästan overkill för alla 10,8v skruvdragare.
Hur långt kommer man på ett batteri (2,6ah) ?
 
CXS är en finlirs-maskin. Möbler och el-installation mm är den perfekt till. Bygga stomme, inte så perfekt.
 
magnlar skrev:
100mm skruvar är nästan overkill för alla 10,8v skruvdragare.
Hur långt kommer man på ett batteri (2,6ah) ?
Njae, det tycker jag inte.
Jag drar 7x150 med min 10v slagdragare från borsch. Det tar en liten stund eftersom den roterar extreeeemt långsamt, men den är stark som attan
 
Fjojtmehmet skrev:
Njae, det tycker jag inte.
Jag drar 7x150 med min 10v slagdragare från borsch. Det tar en liten stund eftersom den roterar extreeeemt långsamt, men den är stark som attan
Slagdragare är ju en helt annan maskin!
 
Testade att dra 6*120 skruv i vanliga 45 reglar travat, tog ca 8,5 sek, ( Man måste växla till 1an efter 3/4 av skruven)
och 5*90 ca 4 sek på 2ans vxl, tycker det e ok. Men batteriet lär ju ta slut ganska fort.
Har iof lilla batteriet på min cxs på 1,5ah

Men det är ju inte direkt sånt jobb den är menad till :p
 
Aeroabuser skrev:
Testade att dra 6*120 skruv i vanliga 45 reglar travat, tog ca 8,5 sek, ( Man måste växla till 1an efter 3/4 av skruven)
och 5*90 ca 4 sek på 2ans vxl, tycker det e ok. Men batteriet lär ju ta slut ganska fort.
Har iof lilla batteriet på min cxs på 1,5ah

Men det är ju inte direkt sånt jobb den är menad till :p
Låter som att den klarar mer än tillräcklig! Nu finns det batterier i 2,6ah också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.