Tandem musca cacavit
Hej!

Som nybliven medlem börjar jag med att söka synpunkter. Bor i en lådvilla byggd 1984-85. Köptes för ett kvartssekel sedan, med typiskt stuk från den tiden: Mörkbetsade golv- och taklister, dito fönsterkarmar och ytterdörrar.

Nu står större renoveringar framför mig, om jag inte fegt drar.

Ska jag behålla det typiska 80-talets modet? Jag tycker det var/är snyggt, men inte praktiskt. Tänker renovera de flesta rum.

Tar alltid bort golv- och taklister när jag renoverar, men det är ändå ett ganska stort jobb att måla om listerna och/eller byta.

Ett av problemen med att byta stuk, är delvis att det kommer att se konstigt ut, med rum som ser olika ut, innan det är klart.

Är nybliven ålderspensionär, så jag har mycket tid på det jag ska/bör göra...

Återkommer med bilder när jag hittat de som visar hur det såg ut, när vi flyttade in
 
Redigerat:
  • Gilla
Aggerius
  • Laddar…
Ut med det gamla, in med det nya. Gamla mörka och deppiga lister, klart du ska byta dom. Eller så låter du dom sitta, enkla att måla då, också tapetserar du med ett litet övervik mot listen. Har aldrig riktigt fattat varför man tar bort lister vid tapetsering. (om nu det var din tanke)

Fönsterkarmar är lite knepigare, de sitter mer i direkt blickfång, så de skulle jag byta. Ytterdörren, om den är bra i övrigt, hade jag satsat på att måla. Om innerdörrarna är fräscha och med snyggt enhetligt trycke, tycker jag det gör väldigt mycket för helhetsintrycket. En helt ok innerdörr är inte speciellt dyr och är enkelt att byta, så jag hade köpt nytt framför att fixa till gamla. Nya foder runt dörrarna så klart.

Klart det kommer att se lite konstigt ut innan du är i mål, men du är väl bara i ett rum åt gången?
 
Tandem musca cacavit
Är ny här och ser inte hur jag ska bära mig åt att svara Robert63 direkt. Strunt detsamma. Försöker här:

Robert63, du verkar i bästa fall vara aningslös.Det du skriver hjälper inte mig det minsta!
 
Tandem musca cacavit skrev:
Är ny här och ser inte hur jag ska bära mig åt att svara Robert63 direkt. Strunt detsamma. Försöker här:

Robert63, du verkar i bästa fall vara aningslös.Det du skriver hjälper inte mig det minsta!
För att svara direkt trycker du på "citera" som du finner i den gröna listen ovanför inlägget.

Ja, det är möjligt att jag är aningslös, men du har egentligen bara ställt en enda fråga i ditt inlägg. Och den besvarade jag. Så jag tror vi pratar förbi varandra. Byggahus är en god källa till råd och inspiration, så jag hoppas du fortsätter att skriva om ditt projekt, det verkar spännande.

Välkommen till forumet.
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Har aldrig riktigt fattat varför man tar bort lister vid tapetsering
Vitsen med att ta bort lister är att det blir snyggare.


Välkommen till forumet.
Tack!


En annan aspekt är att vi kanske kommer att sälja huset, innan all behövlig renovering är klar. Själv tycker jag det borde påverka priset negativt om en del rum, (närmast på gång är köket, stora sovrummet och en hall) har vita lister och de andra rummen har mörkbruna lister. Det är inte bara tak- och golvlister, utan även dörrfoder och -karmar, samt fönster.

Bilder från köket:

Kök med vita skåp, mörkbruna lister runt dörr och vit dörr, svarta kakelplattor och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Köksfönster med utsikt över en grönskande trädgård och blomkrukor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni kanske ska sälja huset så gör ingenting. Nya ägarna kommer ändå att göra om allt...

Varför måste du renorvera?


//AA
 
Y
Jag slet ut allt ur mitt tidiga 80tals modulhus. Saknar väl inte dom mörka listerna invändigt, men utvändigt ångrade jag och ska måla svart igen.

Vitmålade fönsterkarmarna blev väl okej men det ger inte ny-intryck. Kommer byta ut fönster-snickeriet den dagen fönstren byts. Dörrkarmarna ser också okej ut men får dom ett slag så kryper ju det mörka snabbt fram i skadan. Måla dörrkarm, byt dörrfoder/golvlister. Taklisterna kan man nog måla för nya taklister i samma stuk måste ändå målas.

Vad jag ångrar mest av allt är att jag inte bytte väggskivorna i masonit till gips. Ett evigt knakande och skrynkliga tapeter.

Ifall jag övervägde att sälja så hade jag fokuserat på att leta upp fel som nya ägaren kan störa sig på och eventuellt åtgärdat dom, men inte helrenoverat för man kan inte veta hur den andre vill ha det, troligen tapetserar dom och har sig sen ändå över det nya du valt ut.
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Om ni kanske ska sälja huset så gör ingenting. Nya ägarna kommer ändå att göra om allt...
Tack för synpunkt. Det dröjer nog ett tag innan huset ska säljas, kanske upp till 5-10 år. Så det är mest för egen del det renoveras, men även för ett högre värde på kåken. Många presumtiva husköpare vill nog ha hus så färdigt som möjligt, tror jag.

Varför måste du renorvera?
Måste och måste.

Köket är slitet. Skafferiet bågnar, hyllor ramlar ner, lådfronter går sönder, golvet är delvis vattenskadat och har fula märken. Kranen läcker, en keramikspisplatta slutade fungera i förrgår och ugnsluckan går inte att stänga riktigt, etc. Tröttnat på att lappa och laga.

Tanken är att byta alla skåp, diskbänk, induktionsspis, kakla om och mer kakel, måla om, samt lägga nytt golv.

Sovrummet ligger vägg i vägg med pannan som har en frånluftsvärmepump som lever om, så en ljuddämpande extravägg ska resas, samt heltäckningsmatta in för att dämpa ljudet mer. Kan knappt sova där annat än under sommaren. Jo, jag har blivit känsligare för oljud med åren. Dåligt med garderober, så passar nog på att ordna fler när jag ändå ska fixa resten.

Hallen mot parkeringen har aldrig renoverats, så den behöver fräschas upp. Målas om, nytt golv och får förmodligen en garderobsvägg med skjutdörrar.
 
BirgitS
Ska du sälja prata med några olika mäklare om vad de tycker är värdehöjande (i förhållande till kostnaderna) i ditt område så att du gör rätt saker. För oss gjorde det stor skillnad att ha ett nyrenoverat badrum i modern stil men sen kunde vi lämna köket som det var fast det var drygt 20 år gammalt. I vissa områden lönar det sig sällan att renovera medan man i andra får upp värdet betydligt.

Tillägg:
Skrev ovanstående innan inlägget ovan från dig kommit in. Nu kan du bortse från det.
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Kör hårt om tid finnes. Det du räknar upp kommer göra huset mer attraktivt för de flesta köpare. Extra roligt om ni bor kvar många år att få njuta av eget arbete och fint resultat. Tänk bara lite i banorna vilken stil som passar de flesta, lite tråkigt jag vet, men nödvändigt om ni har bestämt att sälja.
 
Tandem musca cacavit
Yrrol skrev:
Jag slet ut allt ur mitt tidiga 80tals modulhus. Saknar väl inte dom mörka listerna invändigt, men utvändigt ångrade jag och ska måla svart igen.

Vitmålade fönsterkarmarna blev väl okej men det ger inte ny-intryck. Kommer byta ut fönster-snickeriet den dagen fönstren byts. Dörrkarmarna ser också okej ut men får dom ett slag så kryper ju det mörka snabbt fram i skadan. Måla dörrkarm, byt dörrfoder/golvlister. Taklisterna kan man nog måla för nya taklister i samma stuk måste ändå målas.

Vad jag ångrar mest av allt är att jag inte bytte väggskivorna i masonit till gips. Ett evigt knakande och skrynkliga tapeter.

Ifall jag övervägde att sälja så hade jag fokuserat på att leta upp fel som nya ägaren kan störa sig på och eventuellt åtgärdat dom, men inte helrenoverat för man kan inte veta hur den andre vill ha det, troligen tapetserar dom och har sig sen ändå över det nya du valt ut.
Intressant svar, från en som har liknande hus, och som gjort det jag funderar över. Dock är det ett stort jobb för något som jag lågprioriterar. Glömde skriva att huset är ett och ett kvartsplan, med 150 m2 boyta, plus källare. Huset har 6 rum, kök och 3 hallar. Så det är hundratals meter list det är frågan om.Dessutom gillar jag de mörka listerna, och funderar snarare på att lasera dem svarta och få bort det mörkbruna när jag renoverar. Skillnaden mot det nuvarande skulle inte bli så stor.

Att byta alla lister på en gång är inget alternativ, utan det skulle bli rum för rum. Och då kvarstår problemet att det skulle se konstigt ut för spekulanter om vi säljer tidigare.

Någon helrenovering är det inte frågan om, annat än köket. Möjligen helrenovering av ett litet sovrum som förutom hallar är det rum som inget gjorts i. Alternativt slå ut väggen till ett annat litet sovrum och således göra ett stort. På övervåningen finns två rum som kan användas som sovrum, men som nu är arbetsrum respektive mediarum. Snarare målning än tapetsering.
 
Tandem musca cacavit
BirgitS skrev:
Ska du sälja prata med några olika mäklare om vad de tycker är värdehöjande (i förhållande till kostnaderna) i ditt område så att du gör rätt saker. För oss gjorde det stor skillnad att ha ett nyrenoverat badrum i modern stil men sen kunde vi lämna köket som det var fast det var drygt 20 år gammalt. I vissa områden lönar det sig sällan att renovera medan man i andra får upp värdet betydligt.

Tillägg:
Skrev ovanstående innan inlägget ovan från dig kommit in. Nu kan du bortse från det.
Vi struntar i att renovera badrummen, annat än i bastu-dusch-relax-rummet i källaren. Vi har plastade badrum som börjar komma i upphällningen. Ska sätta in en duschkabin på övervåningen enär tapetskarvarna börjat släppa. Har fuskat med att sätta silvertjep där, men det ser bedrövligt ut. Nere är det badkar. Kanske blir det en kabin där också?

Kakel/klinker är jag inte så förtjust i, så det får nästa ägare ta ställning till. Vi bor på landsorten, så vill inte spekulera i att dyra badrumsrenoveringar betalar sig, det är inte alls säkert. Skulle förmodligen inte våga mig på att göra det själv, annat än möjligen det mindre på övervåningen.
 
Y
Jag börjar förstå och samtycka till att det är en myskänsla med mörka snickerier. Gillar stug-känsla.

Så jag ger tumme upp till att spara mörka snickerier, byt golv, tapet och kök. Det kommer ge en bra känsla. (dagens mattor är ganska detaljerade och realistiska så jag tycker inte man ska skämmas att välja bort opraktisk parkett)
När jag ser dina två bilder så tänker jag: nya skåp. kromdetaljer på dörren eller designhandtag. definitivt annan tapet, kakel. blombänkarna gissar jag är sten, var rädd om dessa, svårt att köpa nytt, använd montagelim för återfästa på konsolerna. köksbänkskivorna så tänker jag att det är modernt med mörka granitbänkar och det kunde nog funka bra med snickeriet.. Tycker inte man ska blanda så många olika färger, nu har du brunt snickeri, ljusa bänkskivor, svart kakel.


Jag öppnade upp innerväggar och petade i isolering i dom. Dessa väggar satt knappt fastmonterade alls så jag fick för mig att fästa dom med fler skruvar. Lite tveksam om det var bra val nu i efterhand. Som sagt stör jag mig på det eviga knakandet vår och höst. I hallen lade jag dubbla golvmattor, underst en ljuddämpare som b.la. dagis har, sen vanlig ovanpå. Funderar också på att sätta extra väggskiva (brandgips, extra tung) mot bergvärmepumpen som hörs trots att den står på andra sidan ytterväggen.

Och ett rum i taget är helt rätt. Jag gjorde allt på en gång och körde fast i flera år.


Flerbostadshus har börjat med att måla sina lägenheter nu istället för nya tapeter. Men kunderna sa ifrån, hyresgästföreningen hotade med att detta ansågs vara en standardsänkning så bostadsbolagen anpassade sig och målade kanske bara hälften av rummen.
- Det blir okej, men inte alls lika trevligt som tapet. Och det kräver mycket spackel och slipjobb när det är inför första målningen så på kort sikt är det inte lönsamt, men när nästa kund flyttar in och man bara bättringsmålar så är det en vinst.
 
Y
Varför inte svartbruna luckor ihop med valnöt bänkskivor, valnöt ger ett varmt intryck.
Fast så mycket svart stjäl mycket ljus, deppigt....

laxarby-dorr-brun__0395219_PH122523_S4.JPG

Fast detta var också fint, trots att jag inte gillar sånt kakel. Tror mer på denna. amerikakänsla.
edserum-dorr-brun__0449088_PE598615_S4.JPG


Ifall man vill ha kakel utseende men inte sugen på att kakla, så finns det numera träskivor som är godkända för badrum och kök. Fast det har börjat komma rapporter om att skarvarna börjat ta åt sig fukt trotsallt. Kök är nog lugnt. bara såga och limma på plats.

vaggskiva-fibo-trespo-rivet-flora-2346-k00.jpg
stankskydd-440x330.jpg
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Yrrol skrev:
Jag börjar förstå och samtycka till att det är en myskänsla med mörka snickerier. Gillar stug-känsla.

Så jag ger tumme upp till att spara mörka snickerier, byt golv, tapet och kök. Det kommer ge en bra känsla. (dagens mattor är ganska detaljerade och realistiska så jag tycker inte man ska skämmas att välja bort opraktisk parkett)
När jag ser dina två bilder så tänker jag: nya skåp. kromdetaljer på dörren eller designhandtag. definitivt annan tapet, kakel. blombänkarna gissar jag är sten, var rädd om dessa, svårt att köpa nytt, använd montagelim för återfästa på konsolerna. köksbänkskivorna så tänker jag att det är modernt med mörka granitbänkar och det kunde nog funka bra med snickeriet.. Tycker inte man ska blanda så många olika färger, nu har du brunt snickeri, ljusa bänkskivor, svart kakel.


Jag öppnade upp innerväggar och petade i isolering i dom. Dessa väggar satt knappt fastmonterade alls så jag fick för mig att fästa dom med fler skruvar. Lite tveksam om det var bra val nu i efterhand. Som sagt stör jag mig på det eviga knakandet vår och höst. I hallen lade jag dubbla golvmattor, underst en ljuddämpare som b.la. dagis har, sen vanlig ovanpå. Funderar också på att sätta extra väggskiva (brandgips, extra tung) mot bergvärmepumpen som hörs trots att den står på andra sidan ytterväggen.

Och ett rum i taget är helt rätt. Jag gjorde allt på en gång och körde fast i flera år.


Flerbostadshus har börjat med att måla sina lägenheter nu istället för nya tapeter. Men kunderna sa ifrån, hyresgästföreningen hotade med att detta ansågs vara en standardsänkning så bostadsbolagen anpassade sig och målade kanske bara hälften av rummen.
- Det blir okej, men inte alls lika trevligt som tapet. Och det kräver mycket spackel och slipjobb när det är inför första målningen så på kort sikt är det inte lönsamt, men när nästa kund flyttar in och man bara bättringsmålar så är det en vinst.
Du tar kanske tillbaka 80-talsstuket nu? :)


Köket har få väggytor fria, och de är inte tapetserade, utan målade. Det var ett försök att göra köket varmt. Hade du sett kökstapeten jag målade över hade du inga invändningar.

Fönsterbänkarna är inte sten, utan brunbetsade brädor. Hellre svart än brunt, men det är annat.

Tycker inte man ska blanda så många olika färger, nu har du brunt snickeri, ljusa bänkskivor, svart kakel.
Inte jag heller. Men kaklet satt där. Det svarta kaklet är snyggt, men opraktisk. I början fanns vita laminat-bänkskivor som jag bytt till trä.

Funderar också på att ljudisolera innerväggar. Här verkar det vara tomt i mellanväggarna? Lyhört som attan. Hur göra? Öppna väggen med lämpligt verktyg och fylla på med isolering ämnad för det? Tyvärr, handlar sådant vanligen om energi och inte ljud...

Var 80-talet byggfuskarnas paradis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.