Hej,
Jag har fått ärva ett bord av min mormor som jag alltid har älskat. Det är ett gammalt massivt bord i vad hon trodde var ek som hämtas ur en mosse (om det nu är möjligt.)

Bordet är i väldigt fint skick, men är smutsigt efter över 50 år av mormor och morfar som har läst tidningen på bordet (mycket trycksvärta.) Jag började med att bara försöka göra rent bordet, men bestämde mig ganska snart för att slipa av ytbehandlingen och behandla igen.

Den gamla ytan känns som någon för av vax eller dylikt, ett riktigt skitjobb att bli av med, vill ju inte förstöra bordets yta.

Nu är frågan vad man ska behandla det med igen. Bordet är riktigt riktigt tungt och ytan är stenhård.

Läste en annan tråd om hårdwaxolja, kan det varit behandlat med det innan?
 
  • Gammalt massivt bord i ek med synlig ådring och patina, delvis slipat, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill behålla så mycket träkänsla som möjligt är det nog olja och vax som gäller
 
Kanske jag som är dålig på att bedöma träslag men ser inte ut som ek för mig, hade gissat på furuplank om ni inte sagt att det nog var ek. Kan nån duktig svara på vad det är och hur man ser det?
 
Redigerat:
Jag tycker IKEAs bänkskiveolja är rätt trevlig till liknande, prisvärt ger lite av en vax känsla som går bra att torka
 
Ser ut som furu på bilden. Slipar du ner ytan så tappar du slitaget, som förmodligen är en stor del av charmen. Skura kan fungera bättre. När det är helt torrt så går det att lägga på vilken olja eller lack som helst. Olja kan se mer levande ut. Vaxolja finns med matt finnish och fungerar bra mot smutsinträngning.

mvh Findus
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.