Snyggt ,men kan inte sluta undra hur det kommer att se ut om typ 5 år? Kommer att bli en del sprickor beroende på markförhållande och tjäle.

För ni som vill göra likadant,här är några goda råd.
Armeringen ska inte ligga i botten, den ska ligga ca 3 cm under färdig betongyta. Finns plastklossar att köpa i olika höjder till armeringen. Och absolut inget trä kvar under betongen. Om ni inte grävt ut under och lagt markisolering och sen makadam, så måste ni max ha delfog/rörelsefog/dillation, 2 meter emellan. Och salta inte på betongen, förstör ytan.
 
  • Gilla
Hamboberra och 2 till
  • Laddar…
Jag fick en kommentar "Betongporr" om min trappa jag gjutit, det här är på samma tema. Skitsnygg betongporr! :)
 
  • Gilla
ninjaharry och 1 till
  • Laddar…
Pris? Pris per m2 eller hur räknar man på sådant här projekt?
Snyggt! ��
 
Det är ingen isolering under, den ligger på packad makadam/kross. En idé jag har om det visar sig bli mycket rörelser är att såga fler rörelsefogar med klinga och sedan foga med passande massa.
 
Otroligt snyggt 👍🏻
 
Mycket stiligt! När man gör mönsterbetong så sågar man isär det färdiga resultatet på några ställen precis som du är inne på. Hur stora bitar man kan ha vet jag dock inte riktigt men på de jag har sett så är bitarna ganska stora iaf.
 
Vet du på ett ungefär vart ni hamnade i slut kostnad?

Eller ännu bättre kronor per kvm. Hur bred är gången allt som allt och hur bred är plattan?

Tittat på att göra nått likvärdigt men detta va ju riktigt läckert
 
dibb skrev:
Snyggt ,men kan inte sluta undra hur det kommer att se ut om typ 5 år? Kommer att bli en del sprickor beroende på markförhållande och tjäle.

För ni som vill göra likadant,här är några goda råd.
Armeringen ska inte ligga i botten, den ska ligga ca 3 cm under färdig betongyta. Finns plastklossar att köpa i olika höjder till armeringen. Och absolut inget trä kvar under betongen. Om ni inte grävt ut under och lagt markisolering och sen makadam, så måste ni max ha delfog/rörelsefog/dillation, 2 meter emellan. Och salta inte på betongen, förstör ytan.
Min mors uppfart har ingen isolering under och 4-5 meter mellan rörelsefog , den plattan är 15 år nu .
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Gången är totalt sett 2 meter bred och betongen 80 cm. Ca 73 löpmeter gång så ungefär 150 m2 totalt. Slutkostnad (formbygge, utfyllnad makadam, fiberduk, diabaskross, betong, några meter kantsten, brunnsbetäckningar och lite frakt på det) gick på ca 36.000. Betongen utgjorde i runda slängar hälften. Allt arbete är gjort själv. Summa summarum 235 kr/m2.
 
  • Gilla
PG Lindgren och 9 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag har själv arbetat med mönsterbetong och vi gjuter nästan alltid hela sträckorna för att sedan såga sprickanvisningar (sågar med betongklinga genom drygt hälften) sen fogar med en mjukfog. Längre sträckor än 5 meter utan anvisning är känsligt. Sen frostskyddad betong är att föredra. Jag skulle nog tycka att det tillomed gör sig snyggt med en fog varje meter i en sån gång ...om man hittar en lämplig fog. Finns en del en komponent fogar för mark sten att välja på som ska klara lite rörelser
 
  • Gilla
Lotta Heidenfors
  • Laddar…
timmpo skrev:
Snyggt! Jag har själv arbetat med mönsterbetong och vi gjuter nästan alltid hela sträckorna för att sedan såga sprickanvisningar (sågar med betongklinga genom drygt hälften) sen fogar med en mjukfog. Längre sträckor än 5 meter utan anvisning är känsligt. Sen frostskyddad betong är att föredra. Jag skulle nog tycka att det tillomed gör sig snyggt med en fog varje meter i en sån gång ...om man hittar en lämplig fog. Finns en del en komponent fogar för mark sten att välja på som ska klara lite rörelser
Funderar själv på att gjuta våra gångar ca 30m där dom är 140cm breda, tanken var att gjuta i 1m sen fog på 3-5mm mellan varje.

Cellplast under, sen va jag inne på elslinga under pga de milda vintrarna här i skåne. Salt och betong går inte jätte bra ihop 😝.

Tänkte mönstra med stämplar som jag beställer från usa:)
 
timmpo skrev:
Snyggt! Jag har själv arbetat med mönsterbetong och vi gjuter nästan alltid hela sträckorna för att sedan såga sprickanvisningar (sågar med betongklinga genom drygt hälften) sen fogar med en mjukfog. Längre sträckor än 5 meter utan anvisning är känsligt. Sen frostskyddad betong är att föredra. Jag skulle nog tycka att det tillomed gör sig snyggt med en fog varje meter i en sån gång ...om man hittar en lämplig fog. Finns en del en komponent fogar för mark sten att välja på som ska klara lite rörelser
Vet du om fogmassan i sig fyller någon funktion utöver det rent kosmetiska? Eller räcker det med snittet?
 
  • Gilla
_ON_
  • Laddar…
Snyggt!

Jag hade kunnat tänka mig något liknande men då med stämplad betong och hårdbetong på toppen :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
timmpo skrev:
Snyggt! Jag har själv arbetat med mönsterbetong och vi gjuter nästan alltid hela sträckorna för att sedan såga sprickanvisningar (sågar med betongklinga genom drygt hälften) sen fogar med en mjukfog. Längre sträckor än 5 meter utan anvisning är känsligt. Sen frostskyddad betong är att föredra. Jag skulle nog tycka att det tillomed gör sig snyggt med en fog varje meter i en sån gång ...om man hittar en lämplig fog. Finns en del en komponent fogar för mark sten att välja på som ska klara lite rörelser
Jag skulle precis göra ett inlägg om sprickanvisningar när jag såg detta. Tror det är mycket klokt att såga och foga som du beskriver, kommer inte direkt påverka utseendet heller.
 
Fogen är väl för att hindra vatten i springorna, som kan frysa och spränga betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.