Erik_1972 skrev:
Okej Verktygsgurun, förklara då varför det är den enda design du kan köpa i vanlig handel ?, varför skall ett spår fräsas om inte det är för att man vill montera de normalt förekommande blecken, som här är avbildade vid skissen Träfönster, ser fram emot att du utbildar mig, när du är såååå påläst i ämnet.
Fönsterblecken ser ut så av tradition.
En del fönstertillverkare har spår både uppåt och inåt på sina fönster.
Det finns massor av dörr och fönstertillverkare som har spår som inte vanliga standardbleck passar så bra i.
De hantverkare som arbetar med montage av fönster köper väldigt sällan bleck i bygghandeln utav flera anledningar.
1. De finns sällan djupare än 100mm djupa.
2. En proffsmontör beställer sina bleck så att de går utanför fasad enligt reglerna, inte efter vad som finns i bygghandeln.
3. Blecken är inte längre än 2 m.
4. Blecken är dåligt bockade (ej skarpa veck) och med dålig precision vilket gör att när man skall skarva bleck passar det illa.
5. Speciellt vita bleck stämmer dåligt i kulör med dagens moderna Alu fönster som har RAL 9010.
Det var några av anledningarna...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Jag undrar fortfarande om det kan vara så att man i gamla tider var tvungen att underhålla fönsterblecket på något sätt och det därmed måste vara demonterbart, eller om man monterar det en gång och det håller huset ut utan behandling? Men plast och galvad plåtbeklädd plast kanske håller lika länge?
Nej bleck behöver inte vara demonterbara.
Förr spikade man med kamspik och de sitter som berget så länge virket är friskt.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Och jag antar att proffsmontörer hänger här på forumet för att ragga kunder :) nä skämt åtsido (om du nu inte är en sådan), precis som du säger så finns de oftast bara i 60, 80, eller 100mm djupa, och max 2000m i längd, vilket är mer än nog för långt de flesta, väldigt få hus har fönster som är mer än 70 mm insänkt i fasaden, eller bredare fönster än 1750mm vilket ger dig mer än nog bleck för att vika snygga gavlar, de finns, men är inte många % av alla hus.

Och om de blir bockade med rätt verktyg, dvs en falstång, så ser jag inte hur de inte skall bli skarpa, och vi får väl utgå från att folk här klarar att hantera ett verktyg om de nu skall göra jobbet själv.

Jag har aldrig upplevt att det är skillnader på blecken så de inte går skarva snyggt om så önskas.

Ser inte på vilket sätt färgval spelar roll, det är ju mer en fråga för bygglovet, då fönsterbyte och färg på fasad är bygglovspliktigt, så den tycker jag var riktigt ful av dig att gå på, man kanske blir tvingat att ta den vita, ser inget felaktigt med det. men så är jag inte heller så påläst som dig kring hurvida man måste bygga enligt bygglovet, eller man kan skita i det.

Kan du inte snälla länka till en Svensk fönstertillverkare som har spår både uppåt och inåt som du skriver, för jag är ärligt inte säker på att jag förstår hur du menar.

Långt de flesta fönster som kommer in från utlandet är gjort gör att följa den Tyska standard, men det vet du ju redan, där man sätter blecken som jag beskrev för PVC fönster.

Och sist, yes, många spikar fortfarande blecken men andra skruvar dom, jag förstår att man kanske vill fräsa ett längsgående spår för att sätta svenska vanliga i detaljhandeln förekommande bleck, och det är det jag säger, det är en kass montage metod, och var kass redan på träfönster tiden, men enkelt, smidigt, och lätt att ha med att göra, svår att misslyckas med, därav blev det som du säger en tradition.
 
Om det är monterat underifrån på ett träfönster, finns inte risk vatten sugs in under karmen av kapilärkraften? Dvs mellan plåt och karmundersida.
 
JohanLun skrev:
Om det är monterat underifrån på ett träfönster, finns inte risk vatten sugs in under karmen av kapilärkraften? Dvs mellan plåt och karmundersida.
Absolut, och därför måste man hålla efter fönstren, så även när de sitter framifrån.
 
Erik_1972 skrev:
Kinin fått gjort i hennes tråd här på forumet [länk]
ja, det där blev ju inte snyggt, sitter fönstren lite in i fasaden så måste fönstret höjas lite mer för att få till vinkeln och insidan blir ännu märkligare. Nu har jag själv bytta fönster som är bytta på lite märkligt sätt, så jag har så, att man på insidan ser att man satt karm i karm. Gör man lika vid nästa fönsterbyte så får man snart bara skottgluggar... Jag har "bytt tillbaka" 2 fönster på (vad jag tycker) rätt sätt...
 
Erik_1972 skrev:
Och jag antar att proffsmontörer hänger här på forumet för att ragga kunder :) nä skämt åtsido (om du nu inte är en sådan), precis som du säger så finns de oftast bara i 60, 80, eller 100mm djupa, och max 2000m i längd, vilket är mer än nog för långt de flesta, väldigt få hus har fönster som är mer än 70 mm insänkt i fasaden, eller bredare fönster än 1750mm vilket ger dig mer än nog bleck för att vika snygga gavlar, de finns, men är inte många % av alla hus.

Och om de blir bockade med rätt verktyg, dvs en falstång, så ser jag inte hur de inte skall bli skarpa, och vi får väl utgå från att folk här klarar att hantera ett verktyg om de nu skall göra jobbet själv.

Jag har aldrig upplevt att det är skillnader på blecken så de inte går skarva snyggt om så önskas.

Ser inte på vilket sätt färgval spelar roll, det är ju mer en fråga för bygglovet, då fönsterbyte och färg på fasad är bygglovspliktigt, så den tycker jag var riktigt ful av dig att gå på, man kanske blir tvingat att ta den vita, ser inget felaktigt med det. men så är jag inte heller så påläst som dig kring hurvida man måste bygga enligt bygglovet, eller man kan skita i det.

Kan du inte snälla länka till en Svensk fönstertillverkare som har spår både uppåt och inåt som du skriver, för jag är ärligt inte säker på att jag förstår hur du menar.

Långt de flesta fönster som kommer in från utlandet är gjort gör att följa den Tyska standard, men det vet du ju redan, där man sätter blecken som jag beskrev för PVC fönster.

Och sist, yes, många spikar fortfarande blecken men andra skruvar dom, jag förstår att man kanske vill fräsa ett längsgående spår för att sätta svenska vanliga i detaljhandeln förekommande bleck, och det är det jag säger, det är en kass montage metod, och var kass redan på träfönster tiden, men enkelt, smidigt, och lätt att ha med att göra, svår att misslyckas med, därav blev det som du säger en tradition.
Ja jag är nog en så kallad proffsmontör.
Har monterat ca 13000 fönster och dörrar under ca 13års tid.
Har arbetat som tekniker i fönsterbranschen samt åkt land o rike runt i rättat till efter hantverkare som misslyckats så att säga.
Nog om det....
Jo det är väldigt vanligt med fönster som har djupare bleck än än 100mm.
Tex en tegelvilla...de är ju inte så ovanliga.
Ang bockning av bleck menar jag givetvis när man gör uppvik utan när man tillverkar bleck i en kantvik.
När jag skrev färgen på blecken så skrev jag vita bleck. Bygghandelns bleck är inte riktigt vita utan lite mer smutsvita vilket inte är så snyggt till nya vita fönster, ännu sämre passar det till extra vita plastfönster då blecken ser smutsiga ut. Men jag är kanske lite för petig på detaljer men så tycker jag angående färgen.
Angående längden på blecken så det mycket vanligt att flera fönster sitter på rad. Inget ovanligt att det sitter 5 St 900mm breda fönster på rad i en 70-tals villa.
Och nej det är inte någon iaf hantverkare som spikar bleck idag pga att det är väldigt svårt eftersom de inte sitter som du påpekat i tidigare inlägg.
Från allra första början var det inget spår i fönsterna men blecken tillverkades av plåtslagaren med en liten kant, denna anslagskant bankades in i virket på fönstret.
Sen så småningom började tillverkarna med ett fräst spår att montera blecken i. Detta spår skall egentligen fyllas med fogmassa innan blecket spikades dit.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Principskiss av fönsterkonstruktion med måttangivelser i ett vertikalsnitt, från Traryd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en principskiss från Traryd.
Vill också förtydliga att jag hängt här i 10 år utan att jag gjort ett enda inlägg med någon form av reklam. Utan mest för att lära mig saker o tipsa om det jag känner att jag är kunnig inom.
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 3 till
  • Laddar…
På ett gammalt träfönster från sekelskiftet, jag antar du demonterat ett antal sådana, har den konstruktion på fönsterbleck man hade då lett till några allvarligare skador, givet normalt underhåll?

Har även en annan nyfiken fråga till ett proffs - händer det att ni byter ~100 år gamla fönster som det egentligen inte är nåt fel på till modernare varianter... Det är ju så massiv reklam för fönsterbyte i tex vi-i-villa så jag har en känsla av att vissa känner att det är ungefär som att inte bytt kallingar på en vecka, är fönstren gamla måste de bytas ut, annars kommer huset ruttna bort, barnen förfrysa fingrarna och hela forsmarks kapacitet gå åt för att värma upp huset...
 
Jag bytte nyss 80 år gamla fönster som det inte var något fel på!
Anledning? Mindre kallras och ville flytta ut dem då fasaden byttes...
 
JohanLun skrev:
På ett gammalt träfönster från sekelskiftet, jag antar du demonterat ett antal sådana, har den konstruktion på fönsterbleck man hade då lett till några allvarligare skador, givet normalt underhåll?

Har även en annan nyfiken fråga till ett proffs - händer det att ni byter ~100 år gamla fönster som det egentligen inte är nåt fel på till modernare varianter... Det är ju så massiv reklam för fönsterbyte i tex vi-i-villa så jag har en känsla av att vissa känner att det är ungefär som att inte bytt kallingar på en vecka, är fönstren gamla måste de bytas ut, annars kommer huset ruttna bort, barnen förfrysa fingrarna och hela forsmarks kapacitet gå åt för att värma upp huset...
Nej jag tycker faktiskt inte att den konstruktionen av bleckinfästning har ställt till med något. Det är faktiskt väldigt lite röta man hittar när man river fönster.
Röta är helt klart vanligast i kupor samt på 80-talsfönster. 80-tals fönster där virket i fönstret har varit så dåligt så att bottenstycket ruttnat o sen byter man inte fönster i tid.

Riktigt gamla fönster som är hela o fina har jag inte stött på ännu. Folk byter för att de är dåliga rent generellt. Ett fönsterbyte är en såpass stor kostnad så att byta dem för att spara energi är inte lönsamt. Det vet nog de flesta kunder som är någorlunda pålästa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Snailman
Mina plastfönster levererades med en träbit med spår under fönstret, det var därför lite lägre än hålets höjd.

Blecket monterades därför som vanligt.

Då jag tycker aluzink är snyggare än vitt, så blev det inga problem med olika nyanser av vitt.

Hade de inte levererats med träbiten hade jag modifierat fönsterblecksplåt för att passa i spåren under fönstret.

Jag har inte skummat fönstren utan har vanligt drev.

Blecken beställdes hos byggmax, jag tog några extra som jag använde till tröskelbleck, jag kapade fönsterblecksplåt och bockade på några ställen för hand, så det enda jag behövde Plåtslagare till på det här huset var ränndalen och till ståndplåt och 8 meter vindskiveplåt, då jag inte köpt tillräckligt många, och optimera hade bytt leverantör, så jag kunde inte köpa flera färdiga plåtar.

Förra huset, köpte jag betydligt mer av Plåtslagare, vindskiveplåt för pulpettak, och ståndplåt och överbleck och nåt tröskelbleck.
 
Redigerat:
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Riktigt gamla fönster som är hela o fina har jag inte stött på ännu. Folk byter för att de är dåliga rent generellt. Ett fönsterbyte är en såpass stor kostnad så att byta dem för att spara energi är inte lönsamt. Det vet nog de flesta kunder som är någorlunda pålästa.
Mina gamla fönster är jättefina, det finns nog många gamla fönster då som tack och lov inte byts, själv har jag fönster från alla möjliga årtal och de allra äldsta ca 100 år gamla är jag övertygad kommer hänga med längst...
 
JohanLun skrev:
Mina gamla fönster är jättefina, det finns nog många gamla fönster då som tack och lov inte byts, själv har jag fönster från alla möjliga årtal och de allra äldsta ca 100 år gamla är jag övertygad kommer hänga med längst...
Min erfarenhet är att fönster som är från 70 och 80 talet är helt klart sämst. Det byggdes otroligt mycket på 70-talet och tillverkarna fick inte fram tillräckligt med bra råvara (kärnfura/stamfura) och fick sänka kvalitén på virket för att fram fönster till allt som byggdes.
Fönster från 60-talet och bakåt är av riktigt bra kvalitet och man känner på doften när man sågar i virket att det virket är riktigt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.