Hej,

Jag har idag en källare med separat ingång som har fullstora fönster, golvvärme etc. Idag används källaren som förråd men vi vill kunna inkvartera långväga gäster.

I källaren (sutteräng) finns ett rum om cirka 30kvm samt ett litet rum som skulle passa som badrum. Förutom badrum så vill vi bygga ett litet kök (köksbänk + spis + kyl/frys. När jag pratar med kommunen så är det tillgänglighetskrav, rumshöjd etc som nämns.

Huset är byggt 2001 och i sutteräng. Det är en brant trappa på utsidan som absolut inte lämpar sig för handikappade. Källaren ser ut som den gör, det är vansinnigt att behöva ändra på ex rumshöjden. Hur gör andra? Bygger ni helt om för en sådan här sak? Eller är det bara att skicka in anmälan om att man ska bygga nytt badrum och en köksdel? Är vansinnigt att behöva bygga om en hel källare för detta.
 
Ska det gamla badrummet och köket rivas?
 
Det finns inget badrum eller kök idag. Det är bara två tomma rum. Ett stort, ett litet.
 
Jag pratar om huset i helhet eftersom det är bara krav att ett badrum och ett kök ska vara tillgängligt, dock kan ju detta kanske tolkas som en egen lägenhet.

Jag vet att man får göra avsteg när man bygger studentlägenheter så att pröva den vinkel kanske gå.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
D09
Om planen från start inte är att hyra ut så kanske det är bättre att inte blanda in kommunen.

Räcker det inte att övriga ytor klarar tillgängligheten?

Skulle era gäster bryta nacken så får väl ni skifta rum över helgen ;)
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Iom att det inte finns något badrum där nere så måste väl bygganmälan göras pga koppla in sig på avlopp etc :) Bäst hade varit att strunta i kommunen! Där håller jag med!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
D09
kes0 skrev:
Iom att det inte finns något badrum där nere så måste väl bygganmälan göras pga koppla in sig på avlopp etc :) Bäst hade varit att strunta i kommunen! Där håller jag med!
Men tills dess att det blir en separat bostad som hyrs ut så blir ju inte belastningen på kommunens avlopp högre. Bara i gästernas knän som får traska i trappor.

Men.. Kanske fel att rekommendera något som kan bli problem för er om kommunen har en annan bild av hur det ska lösas
 
Jag kanske är otydlig men källaren ska inredas med badrum och köksdel just för att gäster ska slippa gå i trappor utomhus. Huset i övrigt är litet och saknar gästrum nämligen.
 
Vad säger detaljplanen om bostadshus? Flerfamiljshus eller bara enfamiljshus?
 
Kan berätta att i mitt hus finns det två kök medan detaljplanen säger att det bara får finnas ett.
Har ingen aning om det var bygglovspliktigt runt 1990 när det gjordes, men det finns iaf inte med på kommunens ritningar och jag får ha köket kvar.
Förra ägaren valde mao att inte blanda in kommunen och det verkar ha gått bra ;)
 
Det är ju inte en uthyrningsdel?
Det behövs bygglov när man gör verksamhetsförändring. Ifall tanken var att hyra ut detta blir det ett flerbostadshus istället, men så är inte fallet för dig. Det är bara att köra på. Kommunen har säkerligen uppfattat det som att du tänker bygga en uthyrningsdel
 
Fjojtmehmet skrev:
Det är ju inte en uthyrningsdel?
Det behövs bygglov när man gör verksamhetsförändring. Ifall tanken var att hyra ut detta blir det ett flerbostadshus istället, men så är inte fallet för dig. Det är bara att köra på. Kommunen har säkerligen uppfattat det som att du tänker bygga en uthyrningsdel
Oftast är alla hus klassade som en eller tvåfamiljs hus. För att klassad som flerbostadshus krävs minst tre bostäder.
 
O
Jag uppfattade det som att bygga ett gästrum samt badrum...
Jag brukar tycka att man ska söka bygglov. Men när det gäller ombyggnationer i villan som inte rör bärande väggar eller förändring som syns utifrån, t.ex större fönster eller mindre fönster...
Men i detta så gillar jag svartbygge....
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det känns som slöseri med tid för samtliga inblandade att ansöka om bygglov för sådana åtgärder.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vad är hela grejen med att det måste vara handikappanpassat?
Det är väl bättre om ytan kommer till användning.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.