dibb skrev:
Kollade precis med återvinningen, de tar emot allt trä gratis, även målat, i min kommun. Jag får betalt för metall.
Det som kostar är deponi och tryckt trä mm.
Du får betala för metall? Det låter ju helt groteskt! Metall har det största värdet och du kan lätt sälja all metall (sorterat) till närmaste återvinningsfirma. Jag sparar allt metall och säljer koppar och mässing och rostfritt. Resten får gå som osorterat gratis.
 
Han får betalt för metall står det :)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Du får betala för metall? Det låter ju helt groteskt! Metall har det största värdet och du kan lätt sälja all metall (sorterat) till närmaste återvinningsfirma. Jag sparar allt metall och säljer koppar och mässing och rostfritt. Resten får gå som osorterat gratis.
Nej ,jag får inte betala,jag får betalt :) Gissar att det är skattepliktigt.
 
Ett alternativ till rivning kan vara att höra med brandkåren om dom vill ha ett övningsprojekt?
 
Om huset är byggt 1980 så står det troligen på en betongplatta. Den kanske är användbar även om man river huset? TS kanske behöver ett stort hobbygarage eller liknande?
 
Linderödsåsen skrev:
Ett alternativ till rivning kan vara att höra med brandkåren om dom vill ha ett övningsprojekt?
De får inte pga miljöskäl.
 
dibb skrev:
Nej ,jag får inte betala,jag får betalt :) Gissar att det är skattepliktigt.
Förlåt, jag läste fel.
Klart är det skattepliktigt. jag föreslår att lämna in vartannat kilo mässing på skattekontoret.
 
Hemmakatten
110` kostade det oss för 8 år sedan att riva ett gammalt 30-talshus, i södra Sthlm, inklusive borttransport och deponikostnad.
 
En bekant lät riva ett 50-tals hus, det kostade ca 2000€ alltså 20000kr.

Men han hade tagit bort en hel del kablar, järnrör/värmeelement(som han sålde) och fönster/dörrar (som han sålde (2 fönster köpte jag :) ))

Firman som rev huset krossade rivningsmaterialet till eldingsflis.
 
Beror väl lite på vad man stöter på...
Gamla oljetankar, asbestisolering och sånt kan ju fördyra rivningen en hel del.
 
Kicken skrev:
En bekant lät riva ett 50-tals hus, det kostade ca 2000€ alltså 20000kr.

Men han hade tagit bort en hel del kablar, järnrör/värmeelement(som han sålde) och fönster/dörrar (som han sålde (2 fönster köpte jag :) ))

Firman som rev huset krossade rivningsmaterialet till eldingsflis.
Var detta i Finland? Står Vasa på din ort. Var det då Estländare som rev, för 20000:- låter extremt billigt?

Kollat lite mer, verkar som att brandskadat trä inte är gratis att deponera :(
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
dibb skrev:
Kollat lite mer, verkar som att brandskadat trä inte är gratis att deponera :(
En enkel lösning är kanske att helt enkelt elda upp det. Borde kunna bli en fin majbrasa.
 
dibb skrev:
Var detta i Finland? Står Vasa på din ort. Var det då Estländare som rev, för 20000:- låter extremt billigt?
Japp, i Finland, det var lokal firma som rev.
Tror att dom eldade fliset i egen panna, troligen för växthus, så det var ju vinn-vinn för dom.

Men den murade källaren/skorstenen tog dom väl inte hand om.
 
Kicken skrev:
Japp, i Finland, det var lokal firma som rev.
Tror att dom eldade fliset i egen panna, troligen för växthus, så det var ju vinn-vinn för dom.
Någon sådan här lösning kan det kanske också bli om man skänker bort huset. Det kan tänkas att det finns någon lokal bonde med en halmpanna som kan tänka sig att elda en massa osorterat rivningsvirke. Eller någon snål vedeldare med gott om tid att såga upp det.
 
Om du bestämmer dig för att riva själv
Hyr en stor flismaskin så kan du sälja flisen, använda den som fyllnad i din nya trägård eller i alla fall fylla kontainrarna till max
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.