Jag ska bygga uterum till huset. Har tidigare byggt ett i stugan med 16mm kanalplast. Det som stör mig med detta bygge är att det låter relativt mkt från taket när det blåser.

Vid lite plåst så "knastrar" det lite i plasten, inte hela världen. Blåser det mkt däremot så vibrerar det till ganska ofta och det blir ett ganska störande ekande smällar mot träreglarna. där det inte sitter fast. Man spänner det ju i varannan takbjälke

Såhär vill ja inte få det i nya uterummet så frågan är om problemet försvinner vid tex 32mm eller om det finns nått annat att göra. Viss dämpning får man väll om man lägger nån "matta" på reglarna men det är ju inget som följer med byggsatserna så jag vet inte exakt vad som är ok att lägga emellan.

man skulle ju kunna tänka sig att dubbla antalet skenor och spänna fast det i varje takbalk men... känns ju inte som att man ska behöva gör det...
 
Jag har 10mm kanalplast och upplever inte alls något problem med "oljud" vid blåst.

Vad menar du med att man spänner i varannan takbjälke?
Det jag monterade så hade man en upplagslist på alla takbjälkar där man klämmer fast det med en list ovanifrån.
Mellan listerna är det gummi.
 
Har byggt ett 30-tal uterum med kanalplast och på de fabrikat jag känner till så sitter kanalplasttaken på varje takstol.
Aldrig hört att det låter heller.
 
Skummt.... Det låter... Ser ju att skivorna rör sig nån mm upp å ner i vindbyarna. Blir osäker om man inte spänner i varje iaf.... men korlinga mellan takbjälkarna ligger ju dock mot plasten utan att sitta fast
 
Vi har 32mm kanalplast och vi satte silikontätningslist i överkant, på kortling och i nederkant.
Tanken var mest att få det helt vindtätt, men även att få det tyst genom att skivorna inte har någon kontaktyta mot trä.
Det har fungerat väldigt bra för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.