Om man bortser kostnader, hur dränerar jag på bästa möjliga sätt mitt hus?

Jag ser att vissa använder plastmatta och sedan isoleringsskivor utanpå dom för att på så sätt stänga ute fukten helt ifrån väggen men samtidigt ha en liten ventilationsspallt. Jag tycker detta låter logiskt och bra men har säkert fel. Kanske det inte isolerar lika bra?

Jag ser dom som använder dräneringsskivor direkt mot väggen. Detta är ett dyrare/enklare sätt men är det bättre?

Är båda metoderna lika bra rent av fast ena kräver mer jobb och är billigare eller något sådant?

Tips och råd tack!
 
För det första så säger många fel när man säger dränera, oftast menar man även fuktskydda/isolera grunden.

För det andra är det skillnader om det gäller källare, gjuten platta på mark eller torpargrund.

Dränera är egentligen bara att leda bort oönskat vatten från markytan och/eller från marken under/runt grunden.
För den biten finns några olika dräneringsrör med/utan "filter" runt om.

Sedan går det att fuktskydda grundmuren/källarväggen det kan man göra på några olika sätt, tjära/asfalt/"bucklig plastmatta"/dränerandeisolerskivor

Sedan går det även att värmeisolera grundmuren, dränerande isolerskivor eller kompakta isolerskivor.
 
Jo jag är medveten om alla olika metoder men frågan var vad som är det bästa man kan göra för sitt hus? För bästa möjliga skydd och isolering, vad bör man vidta för åtgärder och vad bör man använda för material?
 
Redigerat:
Först måste man se till att leda bort vatten från stuprör och grundvatten. Grundvatten eller annat vatten i marken måste ledas bort med dräneringsrör som ligger lägre än grundplattan och ut i dagvattenledningen.
Regnvatten från stuprören leds till dagvattenledning separat.
Marken runt huset planeras så att den sluttar bort från huset. Ha inga planteringar direkt mot husgrunden.
Vilket system du sedan väljer för att fuktskydda och isolera är nog hugget som stucket. Det viktigaste är att få bort vattnet från grunden och huset.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Vilket system du sedan väljer för att fuktskydda och isolera är nog hugget som stucket
Någon annan som vill tycka annorlunda? Det måste helt enkelt finnas bättre och sämre sätt att fuktskydda och isolera. Ni som valde att använda vanliga isolerskivor istället för t.ex isodrän, varför valde ni det och tvärt om?

Är isolering med t.ex plastmatta + vanliga isoleringsskivor lika bra som dräneringsskivor? Eller är de rent av bättre/sämre?
 
Det är nog ungefär som Aftonbladet eller Expressen; var och en blir salig på sin tro.
 
Finns det ingen som har testat det? För att göra ett test behövs det dock vara på ett riktigt hus som har fuktproblem och jag kan inte tänka mig att så många är villig att slänga ut en massa pengar bara för att testa.
 
Det är nog så enkelt att båda metoderna är testade, och inte så förvånande funkar båda. Om det ena eller andra är bättre kan väl möjligen ha att göra med förutsättningarna vid just ditt hus. Har du påskjutande vatten utifrån, slutande berg? uppvärmd källare? Jag skulle gissa... vatten utifrån eller källare isolerad på insidan, platon bäst, öppna väggar (bara puts i källaren) isodrän/podrän så fukt vandringen är "lätt". Men som sagt, gissningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.