Jag undrar var man kan köpa galler för att täcka dör springan mellan insatskamin och murningen?? Vad kostar det? Hur sätter man fast det??
 
Magnus Steinvall skrev:
Jag undrar var man kan köpa galler för att täcka dör springan mellan insatskamin och murningen?? Vad kostar det? Hur sätter man fast det??
Bild kanske?
Det finns många lösningar men då vill man gärna veta lite mera, stor springa, liten springa, höjd och kanske något mera, bild brukar ge ett ganska bra utgångsläge.
Mvh P-A
 
Kamininsats i tegelöppning med vedstockar och vedkorg nära eldstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är syftet? Själv skulle jag aldrig göra det då det är perfekt att lägga sur ved ovanpå kaminen som då torkar snabbt.
 
Jag köpte rostfri hålplåt av en verkstad när jag gjorde skydd åt brorsan.
Gjorde plåten 2cm i övermått åt alla håll för att få vikmån, sen bockade jag till den efter kassetten och spisen.
Fäste bara med några skruvar i överkant sen vek in den med våld
Den sitter kvar 6 år senare
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Om du mäter ut måtten borde en lokal smed eller en mekanisk verkstad kunna skära till ett passande galler åt dig.
Om du själv är svetskunnig så kan du nog ganska enkelt skapa dig ett egendesignat galler själv.
Skulle själv monterat dit ett par smala vinkeljärn som skruvas in i ytterkanterna och sedan skulle jag fästa galler i dom.
 
Tycker inte det ser så snyggt ut när man ser röret m.m
 
Kamin med öppen spisvakt och brinnande eld inuti, inramad av en vit murad struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär vill man ju att det ska se ut
 
Ved får absolut inte torkas mot sidorna, veden kan självantända.
Du har alla möjligheter att göra en fin eldstad av din kassett, har du inte funderat på lecablock som pigmenteras, de kan man såga till med en fogsvans. Puts tycker jag är fint. Smaken är olika.
 
  • Gilla
Tess90
  • Laddar…
D09
Finns massa olika galler och metallskivor etc på Hornbach / Bauhaus :)
 
lbgu skrev:
Vad är syftet? Själv skulle jag aldrig göra det då det är perfekt att lägga sur ved ovanpå kaminen som då torkar snabbt.
Sur ved ska ligga "ute" under skärmtak/"öppet" vedskjul skyddad från snö/regn men luftigt så att vinden kan torka veden.
Här är tips på bra vedhantering från trädfällningen till eldning.
http://www.svenskved.com/vedskolan/torka_ved.asp
"Hugga på vintern
Såga/klyv vid snösmältning
Ligga luftigt i hög
Stapla i vedboden vid midsommar
Låt veden vila dryga året innan användning
Ta in "dagens" behov någon dag innan eldning"
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Självklart vet jag att man ska elda med torr ved. Men ibland händer det att man hittar lite sura småbitar, eller så är det någon trädgren som fallit ner som man tar några bitar från. Då brukar jag lägga bitar på kamintaket vilket gör att de torkar snabbt. Att de skulle självantända av värmen från kaminen har jag aldrig varit med om så risken är nog rätt liten. Skulle det ske är det heller knappast någon katastrof då det inte lär sprida sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.