Har målat ett altanräcke i mitt garage som är tänkt att monteras i helgen.

Har grundmålat, sedan lagt två lager fönsterfärg som målats med ett dygn mellan varje lager.

Har inte haft någon värme på i garaget, så det har väl dessa dagar legat kring 15-20grader på dagen och som minst gissningsvis 10-15grader på natten. (Beroende på utetempen).

Fönsterfärgen ska väl bli stenhård när den torkat ordentligt? Som det är nu kan jag om jag trycker hårt mot en blank yta skapa ett litet märke från mitt finger. Mao känns det inte som att det torkat ordentligt.

Detta även på ytor som torkat i två dygn!!

Känns inte riktigt bra.

Vad är era åsikter kring detta?

Jag har lagt ganska tjocka lager då jag velat att det ska täcka och flyta ut ordentligt. Men hur lång tid kan vara rimligt för att få en hård ordentligt härdad yta? Vill ju inte montera dessa med risk för regn när det inte ens känns som att det torkat ordentligt! Eller är det något som är fel? (snälla svara nej på den frågan! :p )
 
Mjukt = inte genomhärdat. Kan du ha lyckats med att lägga på lite väl flödigt? Normal torktid för alkyder och hybrider är ca 12 timmar, alltså över natt i de flesta fall. Men så fort lagren blir lite tjocka, temperaturen är låg (runt 20 är iofs idealiskt), och luftfuktigheten är hög så förlänger du torken exponentiellt. Om jag målade nu så skulle jag inte bli förvånad om det tog uppåt 24h för skikten att genomhärda.

EDIT: Jag är dock rätt säker på att du kan montera räcket och så får färgen härda klart ute.
 
Redigerat:
Inte överdrivet flödigt skulle jag påstå....

Det står övermålningsbar 16h vid 23grader, genomtorrt står det ingenting om.
Så har det bara hållt 15grader så tar det såklart längre tid. Men 48timmar tycker jag känns väldigt länge ändå?

Nåväl, får dra igång värmen i garaget och låta det stå ett par dygn så hoppas jag att det härdat ordentligt.

Tycker bara det känns väldigt märkligt att det inte redan ÄR härdat! Känns som att något kan vara fel..... :/
 
Det är luftfuktigheten som spökar för dig.

Jag har själv försökt måla i garaget "off-season" och det tog en vecka för varje lager färg att torka. Eller rättare sagt, det torkade inte innan jag slängde en press över hela rasket och startade en värmefläkt.
 
Ja så är det kanske? Garaget är relativt nybyggt så jag har inte hunnit fått installerat värmepumpen där ännu.... Därför har jag ingen värme på där nu. Men jag har dragit igång byggfläkten nu så får vi se vad som händer.

Hade ju velat montera det i helgen! Men vågar inte innan jag känner att det är ordentligt härdat.....

Synd att inte värmepumpen är installerad, den hade nog fått ordning på luftfuktigheten också!
 
crazytok skrev:
Tycker bara det känns väldigt märkligt att det inte redan ÄR härdat! Känns som att något kan vara fel..... :/
Inte ett dugg märkligt. Som sagt förlängs torktiden exponentiellt. Jag skrev genomhärda tidigare, men jag menade förstås på torktiden innan övermålning - genomhärdning tar betydligt längre tid!

Ett nytt färglager kan du nästan alltid märka med nageln, men prova att köra in tummen hårt och vrida om ett kvarts varv. Lossnar färgen då så är den initiala torken inte klar, men sitter det bra så är det "klart".
 
Crazytok,

Du nämner icke vad det är för färgtyp du målat på. Är den vattenlöslig eller förtunnar man den med thinner? Om den är vattenlöslig och den under lagring har utsatts för frost, så kan den vara förstörd. Du bör klart ange vad det är för färg och fabrikat och typ, inte endast "fönsterfärg". Det finns ju fönsterfärg för utomhus och för inomhus, nämligen. Vill man ha användbart svar, så får man bemöda sig om att ställa fullödig fråga.

Jag vet själv från en lägenhet, där fastighetsägaren hade målare(yrkesmän) som målade om allt, för ca 10 år sedan. De målade även fönsterna invändigt. Den vita färgen de använde tog väldigt lång tid att torka. Ställde man något på fönsterkarmen så klibbade det liksom fast, och blev märken i färgen, och det även efter ca 1 månad.

De nya vattenlösliga färgerna kan vara sådana. De gamla hederliga färgerna, som förtunnades med lacknafta, var bättre i det hänseendet, och var klibbfria efter i alla fall ett par dagar. De vattenlösliga färgerna är klart hälosammare för målarna, som slipper förstöra hjärnan med lösningsmedel.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Inte ett dugg märkligt. Som sagt förlängs torktiden exponentiellt. Jag skrev genomhärda tidigare, men jag menade förstås på torktiden innan övermålning - genomhärdning tar betydligt längre tid!

Ett nytt färglager kan du nästan alltid märka med nageln, men prova att köra in tummen hårt och vrida om ett kvarts varv. Lossnar färgen då så är den initiala torken inte klar, men sitter det bra så är det "klart".
Ja det är väl så, saken är den att jag har målat ett lager över färg som inte torkat helt hundra uppenbarligen. För jag har trott att den varit ordentligt torr, men sedan när jag lyft en sektion (alltså påfört ganska mycket kraft mot färgen) och som du säger vrider lite på handen så märkte jag att färgen lossnade som skinnflagor.

Grundfärgen vet jag har torkat ordentligt iaf, men fönsterfärgen verkar ta längre tid på sig!
Gör det något att fönsterfärgens lager inte genomhärdat innan jag lagt på nästa lager? Eller medför det endast längre torktid för att Allt skall genomhärda? Eller har jag "förstört" något genom att måla innan det blivit genomhärdat torrt?

Arnodt skrev:
Crazytok,

Du nämner icke vad det är för färgtyp du målat på. Är den vattenlöslig eller förtunnar man den med thinner? Om den är vattenlöslig och den under lagring har utsatts för frost, så kan den vara förstörd. Du bör klar ange vad det är för färg och fabrikat och typ, inte endast "fönsterfärg". Det finns ju fönsterfärg för utomhus och för inomhus, nämligen. Vill man ha användbart svar, så får man bemöda sig om att ställa fullödig fråga.
Färgen är nyinköpt och givetvis för utomhusbruk!
Grundfärgen är Teknos Utegrund, en alkydoljefärg.
Fönsterfärgen är Teknos Fönsterfärg, en Linoljemodifierad fet alkydfärg.
Ej vattenlöslig!
 
Redigerat:
Som Mathias skriver, det är luftfuktigheten som är hög. Har själv ett garage från 1977.
Där inne är luftfuktigheten omkring 70% RH nu på sommarn / hösten.
Måla ska du helst göra när det är torrt i luften.
 
crazytok,

Utmärkt info!
Hur förtunnar du din färg?

Linoljefärger, låter långsamtorkande, och jag skulle jag gissa torkar lååångsamt. Men jag vet ej.
Vi målade äggtempra(ägg och linolja och litet till, som vi själv blandade till) på ett bord och det tog månader för färgen att torka.
 
Arnodt skrev:
crazytok,

Utmärkt info!
Hur förtunnar du din färg?

Linoljefärger, låter långsamtorkande, och jag skulle jag gissa torkar lååångsamt. Men jag vet ej.
Vi målade äggtempra(ägg och linolja och litet till, som vi själv blandade till) på ett bord och det tog månader för färgen att torka.
Jag förtunnar den inte, men det gör man med lacknafta om man önskar. Detta var dock inget färgaffären sa åt mig att göra, varför jag ej heller gjort det.

Jag har kollat luftfuktigheten och den ligger kring 55% i garaget.
 
Se även denna tråd i detta forum, som är väldigt lik din, men du kanske redan har sett den?
Visserligen från 4 aug., 2010, men lika aktuell. Hoppas hans färg nu är torr.

Varför torkar inte färgen???
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.