Enligt ahlsells verktygssäljare så är anledningen till att det är skillnad mellan mutter och bultskalle att om man har typ en ringnyckelsats så har den en 18 och en 19 vilket innebär att man kan dra ett bultförband med bara en verktygsuppsättning istället för att behöva ha dubbla.
Så det har inget med vikt och material att göra alla tillverkare har dock inte följt den trenden ännu.
 
Mikael_L
Sauer200str skrev:
Enligt ahlsells verktygssäljare så är anledningen till att det är skillnad mellan mutter och bultskalle att om man har typ en ringnyckelsats så har den en 18 och en 19 vilket innebär att man kan dra ett bultförband med bara en verktygsuppsättning istället för att behöva ha dubbla.
Så det har inget med vikt och material att göra alla tillverkare har dock inte följt den trenden ännu.
Ja det var ju faktiskt en bra och rätt gångbar teori.

Men nu är det faktiskt så att nya standardmått på skruv och mutterskallar bestämdes redan på tidigt 90-tal, vill jag minnas det var. Det har bara haft så rejält svårt att slå igenom, japanerna har varit de som bäst följt detta.

Anledningen till storleksminskningen (13->12, 15->14, 17->16 och 19-18) var att då hade stålkvaliteten blivit så mycket bättre att dessa dimensioner gott och väl klarar de vridmoment och krafter som behövs. Och beräkningar gjordes som visade på att tusentals ton stål skulle kunna sparas in world wide, årligen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mark0 skrev:
Fick tipset från en vän att Jula hade bra pris på SDS Max betongborrar
[länk]

Passade på att köpa alla de hade kvar på 16 och 22 mm, de går åt när man borrar ett par hundra hål i berg. Lättare att bara slänga borrarna när de börjar bli dåliga istället för att kämpa vidare med ett par hål till i ljudet av svordomar.
]
du byter borr efter varje hål så borren hinner svalna hoppas jag
 
Tokslut skrev:
du byter borr efter varje hål så borren hinner svalna hoppas jag
Bra tips där! Det är främst värmen som tar dem. Vet inte om det så bra för stålet i borret men att kyla i vatten med jämna mellanrum hindrar åtminstone att de smälter.
 
Mikael_L skrev:
Ja det var ju faktiskt en bra och rätt gångbar teori.

Men nu är det faktiskt så att nya standardmått på skruv och mutterskallar bestämdes redan på tidigt 90-tal, vill jag minnas det var. Det har bara haft så rejält svårt att slå igenom, japanerna har varit de som bäst följt detta.

Anledningen till storleksminskningen (13->12, 15->14, 17->16 och 19-18) var att då hade stålkvaliteten blivit så mycket bättre att dessa dimensioner gott och väl klarar de vridmoment och krafter som behövs. Och beräkningar gjordes som visade på att tusentals ton stål skulle kunna sparas in world wide, årligen.
Påfallande ofta när jag skruvar på till exempel bilen, så har muttern till en genomgående skruv annan nyckelvidd än skruvskallen. Och om biltillverkaren har anammat nya standarden på muttern, så borde de väl anammat den även på skruven. Jag tror att Ahlsells säljares och Saur200str:s teori inte är helt off. I vilket fall är jag glad att det skiljer i storlek, eftersom mina verktyg räcker till bättre på det viset.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
På netto denna vecka. Vet inte om det är hela sverige eller bara västerås. Tror inte netto är bra på varken garanti eller reklamationsärenden :p Så man har det i åtanke om man blir sugen på att köpa en rackare.

Bosch GSR 1440-Li Professionell borrskruvdragare i blått med batterier och laddare i en låda, erbjudandepris 1199 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
15 Ah-batterier är ju rätt stöddigt.
 
  • Gilla
netram och 6 till
  • Laddar…
Ser ju nästan ut som att man bara hällt blå plast i formen för en grön bosch :x
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
mattiasp skrev:
15 Ah-batterier är ju rätt stöddigt.
Det är det allra senaste. Samma batterier till din Tesla som till skruvdragaren. Grymt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag tyckte Milwaukees hopp till 9Ah (!) var helt sjukt men 15, holy *#@/%. Nämen allvarligt så håller jag med om att det ser ut som en billig grön Bosch som "råkade" få fel färg. Har inte riktigt förstått vad det här är för taktik, sett att Makita gör något liknande. Kanske så att de här är modeller som ska säljas i fattigare länder som gråimporteras?
 
Den finns knappt o köpa någon annanstans. Jag tror dem slutat tillverka denna modell och blivit ett överskott någonstans. Netto säljer av dem typ.
 
Mikael_L
David Andersson skrev:
Radiolurar. Mycket nöjd med dessa:
[länk]
Skulle bara haft bluetooth också, och varför inte en minneskortsplats ockå för mp3 ... ;)

Men är det bra radiomottagning så är det ett bra pris i vilket fall. :)
 
Finns med bluetooth också, dock ett lite annorlunda pris...
http://www.clasohlson.com/se/Hörselskydd-Bluetooth-och-radio/Pr409983001

Jag har den med radio enbart och kopplar in telefonen med kabel när jag klipper gräset. Funkar kanon och man får lite egentid lyssna på en pod. :)
Kör med en äldre Peltor med analog radio när jag snickrar. Radiodelen är sämre i Peltor, men inbillar mig att skyddet är marginellt bättre. Har ett par bluetooth in-ear som jag använder innanför Peltor när jag vill ha ljud från telefon.
 
Redigerat:
David Andersson skrev:
Radiolurar. Mycket nöjd med dessa:
Men va f-n... Köpte ett par till ordinarie pris för några veckor sedan.

Mikael_L skrev:
Men är det bra radiomottagning så är det ett bra pris i vilket fall. :)
Ja bättre än Peltors klassiska röda (de för 799 hos Classe) hos mig i varje fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.