DIY_freak skrev:
Om jag då tecknade ett ettårsavtal t.ex. i dippen början 05 så hade jag garanterat ett lägre energipris än om jag hade kört på rörligt. Det behöver man inte vara kärnfysiker för att inse.

På den tiden hade jag också bundet elpris.
Syns en tydlig skillnad från 2011 och framåt jämfört med före 2011 på det rörliga elpriset.
Numera har jag rörligt elpris.

Jag använder inte historik som går för långt tillbaka i tiden när jag tar beslut och värderar hur jag skall göra framåt. Det känns inte representativt att använda för gammal historik i en ständigt föränderlig värld.

Likadant om jag skall köpa något på börsen. Det som hände för 10 år sedan och ännu längre tillbaka i tiden får inte samma tyngd i de beslut jag tar om vad jag skall göra, det som har hänt de senaste åren känns mer aktuellt.
 
D
KnockOnWood skrev:
Ja visst, och om jag visste att nästa trisslott är en högvinst så skall jag naturligtvis köpa den :D

Men problemet är ju att du inte kan veta om "dippen" inte följs av ännu lägre priser månaden efter, eller flera år därefter.
Har du förresten räknat på vad totalpriset skulle bli med fast respektive rörligt pris på ett- eller tvåårsbasis?

Och om du har tecknat ett fast ettårsavtal, kan du ju inte veta om priset ett år därefter är lågt eller all time high, eller hur?
Javisst, det är alltid svårt att veta hur prisutvecklingen kommer att bli. Det är som med bolåneräntor, man vet inte med säkerhet vilket som kommer att vara lönsammast. Det är precis det som jag vill påpeka för de som verkar vilja påskina att rörligt elpris så gott som alltid är billigast. Det är något som har i viss mån varit korriekt de senaste åren, då mest på grund av att elpriset har haft en sjunkande trend. Nu är det ju inte troligt (eller ens möjligt) att elpriset kommer att ha en ständigt sjunkande trend, så det kan man inte förlita sig på när man skall välja mellan bundet eller rörligt elpris.
 
D
hakan_o skrev:
På den tiden hade jag också bundet elpris.
Syns en tydlig skillnad från 2011 och framåt jämfört med före 2011 på det rörliga elpriset.
Numera har jag rörligt elpris.

Jag använder inte historik som går för långt tillbaka i tiden när jag tar beslut och värderar hur jag skall göra framåt. Det känns inte representativt att använda för gammal historik i en ständigt föränderlig värld.
Vilka parametrar du använder för att välja mellan bundet och rörligt elpris är helt upp till dig, så länge du inte kommer med så tokiga argument för att välja rörligt elpris som att titta på varje enskild punkt i diagrammet för att se vad som är billigast för dagen. Det är totalt irrelevant, då du måste dra ut en rak linje på det bundna elpriset för att jämföra mot det rörliga för att se vilket som är billigast.

Sedan anser ju jag personligen att de senaste årens utveckling vad gäller rörligt resp. bundet elpris inte automatiskt är något bättre beslutsunderlag än historiken från tidigare. Du kanske är evig optimist och tror att du kan extrapolera prisutvecklingen ur de senaste årens diagram och därmed få elen till minuspris (precis som minusränta?), men jag tror inte att vi kommer ha stadigt sjunkande elpriser så därför tror jag historiken 10 år tillbaka är väl så intressant som historiken bara några år tillbaka...
 
hakan_o skrev:
På den tiden hade jag också bundet elpris.
Syns en tydlig skillnad från 2011 och framåt jämfört med före 2011 på det rörliga elpriset.
Numera har jag rörligt elpris.

Jag använder inte historik som går för långt tillbaka i tiden när jag tar beslut och värderar hur jag skall göra framåt. Det känns inte representativt att använda för gammal historik i en ständigt föränderlig värld.

Likadant om jag skall köpa något på börsen. Det som hände för 10 år sedan och ännu längre tillbaka i tiden får inte samma tyngd i de beslut jag tar om vad jag skall göra, det som har hänt de senaste åren känns mer aktuellt.
fast du kollar väl inte aktiekurvan bakåt i tiden när du ska köpa något på börsen hoppas jag?
 
Tecknade i våras ett nytt elavtal för en förening.

Elavtal - Vattenfall 3 år
Totalt elpris 59,13 öre/kWh inkl nu gällande energiskatt och moms
Fast årsavgift 300 kr/år inkl moms

Nätavtal - Vattenfall 16A
Abonnemangsavgift 4330 kr/år inkl moms
Överföringsavgift 29 öre/kWh inkl moms
Beräknad årsförbrukning 13491 kWh

Elområde: SE2 (Norra mellansverige)

Räknat på 13491 kWh så blir totalpriset 1,22:- /kWh
 
camaro1969 skrev:
fast du kollar väl inte aktiekurvan bakåt i tiden när du ska köpa något på börsen hoppas jag?

Självklart. Det är en parameter bland många andra för att kunna få fram trender.
 
D
hakan_o skrev:
Självklart. Det är en parameter bland många andra för att kunna få fram trender.
Teknisk analys på elpriset... tja... :wow:
 
hakan_o skrev:
Självklart. Det är en parameter bland många andra för att kunna få fram trender.
har aldrig litat på teknisk analys kommer troligen aldrig göra det heller :)
 
camaro1969 skrev:
har aldrig litat på teknisk analys kommer troligen aldrig göra det heller :)
Var och en är ju salig på sin egen tro så klart...:cool:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
D
63.13 öre/kWh inkl. cert och skatter, inga fasta avgifter. Fast pris 1 år, Mälarenergi (som jag har bra erfarenhet av det gångna året).
 
Skåne

1. 4-årsavtal, bundet (tecknat 19 juli 2016)

2. Nordic Green Energy

3. 75.13 kWh (inkl allt utom nätavgift)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skåne

Ett års avtal, 69.88 öre/kwh inkl energiskat och moms. Ingen årsavgift.
 
Snigla Snigla skrev:
Hejsan, är lite nyfiken på vad ni tecknat för elavtal och vad ni betalar per kWh idag..

1. Vad tecknade ni för avtal? och när.. (rörligt, bundet / hur länge)
2. Hos vilken leverantör?
3. Pris per kWh idag? (inkl allt: fasta avgifter, energiskatt, moms - men EJ nätavgift)

PS - Jag är nöjd med mitt avtal jag förhandlade mig till i förra veckan - men jag vet ju inte om det är bra eller dåligt om jag inte har något att jämföra med!
Väcker liv i den här gamla tråden.

Jag bytte elleverantör idag och betalar nu 44,50 öre/kWh inkl moms. 19kr fast avgift per månad. Bindningstid 12 månader.
Telinet Energi
 
M
magda136 magda136 skrev:
Väcker liv i den här gamla tråden.

Jag bytte elleverantör idag och betalar nu 44,50 öre/kWh inkl moms. 19kr fast avgift per månad. Bindningstid 12 månader.
Telinet Energi
För att det inte ska bli något missförstånd jämfört med tidigare inlägg i tråden så kanske det är värt att påpeka att energiskatten numera ligger på elnätsfakturan och inte på elhandelsfakturan.

Vad har du för preferenser till det låga priset? Förbrukning, bostadtyp osv.?
Jag får 54,30öre/kwh som lägst hos Telinet. Villa, 28.000kwh/år.

Edit:
Fastpris fick jag 44,80. Tydligen nån kampanj nu.

Edit 2:
Just nu är elpriset ganska högt efter vintern, så nu lockar man med fastpris på bindningstid som ser billigt ut. Jag tyckte själv att 35öre/kwh (44,80 inkl. Moms) såg väldigt billigt ut i jämförelse med min senaste räkning som sa 47,50öre/kwh, ex. moms. Men efter en närmare granskning av förra årets fakturor så ser jag att jag då betalade runt 32-35öre/kwh. Så innan ni binder upp erat elpris, ha lite eftertänksamhet och se hur priset varierar över året.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För att det inte ska bli något missförstånd jämfört med tidigare inlägg i tråden så kanske det är värt att påpeka att energiskatten numera ligger på elnätsfakturan och inte på elhandelsfakturan.

Vad har du för preferenser till det låga priset? Förbrukning, bostadtyp osv.?
Jag får 54,30kr/kwh som lägst hos Telinet. Villa, 28.000kwh/år.

Edit:
Fastpris fick jag 44,80. Tydligen nån kampanj nu.
Aha, det förklarar en del! Skattens flytt alltså. Så blir jämförelserna inte så haltande...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.