Halloj!
Ska försöka att inte bli så långrandig! Vad jag kan läsa mig till så verkar det vara en hel hög med åsikter om hur man ska isolera äldre hus. Håller på och renoverar en gammal villa vi nyss köpt och försöker besluta hur vi ska gå tillväga, behöver bara få lite input om vi tänker helt fel eller om tänkta lösningar kan funka! Kort och gott, rätta mig gärna om jag är helt fel ute! :)

1) Lite vägg och snedtak
På andra våningen i huset har vi lite snedtak som vi börjat efterisolera. Bara reglat upp och satt dit 5cm glasull just nu, ska in med elektriker och gips efter det. Den stora frågan är om vi ska sätta ångspärr eller inte. Personligen (efter mkt research) tänker jag att det bara gör mer ont än gott då resten av huset verkar sakna det helt. Läste nånstans att det är bra om huset andas och att gamla hus inte är byggda för att tåla en ångspärr. Dessutom känns det dumt att bara ha det på delar av huset då fukten borde bli större där det saknas då? Vad säger experterna? Det verkar sitta nån tunn svart papp/papper innanför väggplankorna vad jag kan se, antar att det är för att hålla gammal isolering på plats?

2) Innertak mot kall vind
Här ligger det nån slags panel. Vi har tänkt slänga på tunt renoveringsgips för att inte minska takhöjden så mkt (redan nu lågt i tak). Inget mer än det. Bra plan?

3) Efterisolera vinden
Verkar vara bra ventilation, blåser på rätt ordentligt ibland. Känns tort dock och det ligger plank över gammal isolering (som jag tror är sågspån eller liknande. Här funderar vi på att säkra luftspalt och blåsa in antingen lösull eller cellulosa (just för att det tydligen ska andas bättre?). Vad tror ni om det?

Ledsen att jag inte använder facktermer på allt, fortfarande mkt att lära :)
Postar gärna bilder (eller se video på projektet här: YouTube) om det underlättar!

Tack på förhand!
 
Jag har sprutat in cellulosa hemma. Det behövdes inte ordnas med luftspalt då cellulosan sjunker lite och skapar en luftspalt mot taket.
 
Satsa på lin eller cellulosa, diffusionsöppet , undvik mineralull, plast. Isolera framförallt vindsplan, det ger mest pang för pengarna. Isolera max 5cm på insidan. Börja med att fixa uppvärmning, det betalar sig snabbare än att isolera och förhoppningsvis kommer du inte tycka det är värt att förstöra fasad och ytskikt genom att tilläggsisolera.
 
Tack för tipsen! :) Då tolkar jag det som jag inte är helt fel ute med andra ord!
 
Vinden brukar ju vara lätt att isolera om den är oinredd. Väggar är ju mer problematisk, förstör ofta kulturvärden, dyrare. Börja med tak och om du inte har värmepump skaffa det. Täta fönster, men byt inte ut - det lönar sig inte ekonomiskt. Vänta en vinter och se hur mycket mer du behöver göra. Det viktigaste är nog att huset är vindtät....

Undvik helst glasull, kolla isolina, finns på bauhaus. Bara det att det inte kliar alls när man hanterar det, jämfört med glas /stenull som jag hatar, är värt mellanskillnaden, men mest för att linet kan torka. Glasull passar mindre bra för diffusionsöppet...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.