nikasp
Tack för tipsen. Fick åka en sväng till Järfälla (Fredells är på fel sida stan för mig) och K-Rauta som hade hyvlade sparrar/stolpar på 3,90 meters längd. Drygt 200 och fick stå en bra stund innan jag hittade en tillräckligt fin och sprickfri stolpe.
 
nikasp skrev:
Tack för tipsen. Fick åka en sväng till Järfälla (Fredells är på fel sida stan för mig) och K-Rauta som hade hyvlade sparrar/stolpar på 3,90 meters längd. Drygt 200 och fick stå en bra stund innan jag hittade en tillräckligt fin och sprickfri stolpe.
Tyvärr letade du i onödan efter en sprickfri stolpe, den kommer att spricka när den torkar eftersom den har kärnan i mitten. Det är därför 95x95 planhyvlat är svårt att få tag på, de duger inte som snickarvirke.
 
nikasp
Då har man lärt sig något nytt, får se hur det går. Enkelt att byta men jag har räknat med åtminstone finare sprickor med tiden, det blir alltså bara en arbetsbänk till garaget med budgetambitioner men det drar snabbt iväg ändå. 200 för ben, 600 för furubänkskiva, 300 för 100 mm hjul med broms, 300 kr för fällbara konsoler för klaff, sen lite 45x70 och en hylla under. Tipset i videon jag såg var om klass 3-virke, limträ känns som onödigt dyrt, då benen bara är ca 85 cm så det gör inte så mycket om stolpen inte är helt rak men det var den jag hittade.

Det var den där jag köpte. Vad har man de oimpregnerade stolparna till egentligen?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/byggmaterial/virke/reglar/sparrar-95x95mm-furu

Finndjävel skrev:
Tyvärr letade du i onödan efter en sprickfri stolpe, den kommer att spricka när den torkar eftersom den har kärnan i mitten. Det är därför 95x95 planhyvlat är svårt att få tag på, de duger inte som snickarvirke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rotor2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.