Tänk om en vattenläcka skulle "råka" inträffa. Attan också. Nu måste ju snickarna in omedelbums 😉
 
Jag hade ettl liknande problem i en lägenhet får många år sedan. Då anmälde jag det som en försäkringsskada och då blev BRF tvungna att ta ansvar för upptorkningen av väggarna. De försökte smita undan, men det gick inte.

För att minska kostnaderna så valde vi att lägga plastmatta på väggar och golv, eftersom stambytet var bara några år bort även där.

Nu var problemet i vårt badrum nästan exakt samma som hos er och även där så duschade vi i badkaret med draperi runt om. Problemet med fukten berodde på att det fanns ingen fuktspärr alls i badrummet. Detta gjorde att fukten från luften gick in i och igenom väggarna och det enda sättet att lösa detta var genom uttorkning (varmluftsfläkt) och genom att sätta tätskikt och nytt ytskikt. BRF fick betala för en brunn och för uttorkningen.

Nu upptäckte vi problemet i samband med att vi skulle sälja, vilket faktiskt gjorde att vi fick mer betalt för lägenheten. Köparna fick välja ytskikt (matta) och fick även möjligheten att uppgradera till kakel eller liknande, men det rekommenderade vi att de inte skulle göra pga det kommande stambytet. SÅ det gjorde de ej.

Men vår erfarenhet var i alla fall att när vi blandade in försäkringsbolaget så accepterade BRF sitt ansvar i frågan.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Fasiken alltså, har det gått 168 inlägg innan någon kom på tanken att snacka med försäkringsbolaget. Det måste vara nytt rekord.

Bra där, pacman42 (y)
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Fasiken alltså, har det gått 168 inlägg innan någon kom på tanken att snacka med försäkringsbolaget. Det måste vara nytt rekord.

Bra där, pacman42 (y)
Tackar. Jag hade inte sett denna tråden innan, annars hade jag kunnat vara lite snabbare... ;-)
 
f91jsw skrev:
Därför är det vanligt att föreningen vid en tidpunkt säger att hädanefter görs inga nya badrumsrenoveringar före stambytet annat än akutreparationer eller provisorium. Det är inget konstigt. Sedan är det förstås alltid någon som kommer i kläm eftersom de hamnar på fel sida gränsdragningen.
Det låter ju helt rimligt i förstone. Men i och med att badrumsproblemet tycks leda till direkt hälsovådligt boende verkar det som "akutreparationer eller provisorium" ligger inom rimlighetens gräns. Vår egen erfarenhet av badrumsrenovering (fukt under hela golvmattan, förkylningssymptom, dålig avrinning) var att det gick väldigt fort att åtgärda när vi påpekade att problem fanns. Flera lägenheter hade samma problem (felaktigt byggda badrum) och alla renoverades utan onödigt tjaffsande.
 
pacman42 skrev:
Jag hade ettl liknande problem i en lägenhet får många år sedan. Då anmälde jag det som en försäkringsskada och då blev BRF tvungna att ta ansvar för upptorkningen av väggarna. De försökte smita undan, men det gick inte.

För att minska kostnaderna så valde vi att lägga plastmatta på väggar och golv, eftersom stambytet var bara några år bort även där.

Nu var problemet i vårt badrum nästan exakt samma som hos er och även där så duschade vi i badkaret med draperi runt om. Problemet med fukten berodde på att det fanns ingen fuktspärr alls i badrummet. Detta gjorde att fukten från luften gick in i och igenom väggarna och det enda sättet att lösa detta var genom uttorkning (varmluftsfläkt) och genom att sätta tätskikt och nytt ytskikt. BRF fick betala för en brunn och för uttorkningen.

Nu upptäckte vi problemet i samband med att vi skulle sälja, vilket faktiskt gjorde att vi fick mer betalt för lägenheten. Köparna fick välja ytskikt (matta) och fick även möjligheten att uppgradera till kakel eller liknande, men det rekommenderade vi att de inte skulle göra pga det kommande stambytet. SÅ det gjorde de ej.

Men vår erfarenhet var i alla fall att när vi blandade in försäkringsbolaget så accepterade BRF sitt ansvar i frågan.

Vårt försäkringsbolag ersätter inga kostnader därför att badrummet är alldeles för gammalt. Vi har redan försökt den vägen. Sjukt tycker vi, de ersätter inte ens för avfuktning eller mögelsanering. Ändå betalar vi fulla premier... Vet inte hur vårt försäkringsbolag skulle kunna sätta någon press på dom.

Förresten. Kan ni rekommendera duktiga och seriösa (behöriga) hantverkare i Sthlm?
 
Strikt formellt gör troligen ditt förs. bolag rätt. De kan hävda både åldern och skicket på tätskiktet som goda argument. I andra fall ex. i en villa. Då ersätter förs. bolaget ofta skador på byggnaden, röta i bärande delar, uttorkning, mögelsanering inne i bärande konstruktioner osv. Detta oavsett ålder och omständigheter runt tätskikt. Men i det här fallet ligger ju ansvaret för de delarna på föreningen, och ev. föreningens försäkringsbolag.

Jag vet att i vissa fall kan det egna bolaget ändå vara behjälpligt, genom att åta sig åtgärd, visserligen med 100% avdrag för ålder och oaktsamhet (att använda badrummet med dåligt tätskikt), så hela notan hamnar på förs. tagaren. Men då kan de gå in med sina juridiska resurser och kräva åtgärder från föreningen på de delar som är föreningens ansvar, om inte det åtgärdas så kan ju inte bolaget utföra sin del. De kan då även koppla in föreningens förs. bolag, som lägger tryck på föreningen att anmäla skadan, så de kan ta hand om den.

Denna hjälp kan man troligen inte kräva av sitt bolag, men det förekommer att bolaget ställer upp.

Man skall komma ihåg att föreningen i många fall har väldigt hög självrisk, bortåt 100 000.

Det finns ju tilläggsförsäkringar hos vissa förs. bolag som garanterar att åldersavdrag aldrig blir med än ex. 20 000, oavsett typ av skada. Jag undrar om en sådan skulle fungerat här..
 
hempularen skrev:
Jag vet att i vissa fall kan det egna bolaget ändå vara behjälpligt, genom att åta sig åtgärd, visserligen med 100% avdrag för ålder och oaktsamhet (att använda badrummet med dåligt tätskikt), så hela notan hamnar på förs. tagaren. Men då kan de gå in med sina juridiska resurser och kräva åtgärder från föreningen på de delar som är föreningens ansvar, om inte det åtgärdas så kan ju inte bolaget utföra sin del. De kan då även koppla in föreningens förs. bolag, som lägger tryck på föreningen att anmäla skadan, så de kan ta hand om den.
Vi fick inte ut någon ersättning på försäkringen, då den del som skulle ha ersatts var lägre än självrisken, men bara det faktum att försäkringsbolaget hörde av sig till BRF räckte för att BRF skulle ta sitt ansvar. Det var inga hot eller något sådant, försäkringstjänstemannen skrev bara ett brev till BRF och förklarade vilket deras ansvar är. Sedan löste sig allt.

hempularen skrev:
Man skall komma ihåg att föreningen i många fall har väldigt hög självrisk, bortåt 100 000.
Så var det hos oss också, det var därför BRF inte ville betala för brunn och för att torka upp badrummet och väggarna till kök, toalett och farstu...
 
O
SAWA skrev:
Vårt försäkringsbolag ersätter inga kostnader därför att badrummet är alldeles för gammalt. Vi har redan försökt den vägen. Sjukt tycker vi, de ersätter inte ens för avfuktning eller mögelsanering. Ändå betalar vi fulla premier... Vet inte hur vårt försäkringsbolag skulle kunna sätta någon press på dom.

Förresten. Kan ni rekommendera duktiga och seriösa (behöriga) hantverkare i Sthlm?
Att fb inte ersätter något är ganska vettigt. Ett badrum från 40 talet har ingen livslängd kvar. Sedan är det föreningen som ansvarar för väggar och golv under tätskiktet.

En tanke som slog mig är att när de sätter igång och stambyter din lgh så finns risk att de behöver bila bort en del. Samt att det troligtvis måste torka upp innan de kan bygga upp erat badrum. Det borde kunna innebära att återställningen av badrummet förlängs. Det kanske på något sätt går att vända till något "positivt" för er...
 
shieldfire skrev:
Det låter ju helt rimligt i förstone. Men i och med att badrumsproblemet tycks leda till direkt hälsovådligt boende verkar det som "akutreparationer eller provisorium" ligger inom rimlighetens gräns. Vår egen erfarenhet av badrumsrenovering (fukt under hela golvmattan, förkylningssymptom, dålig avrinning) var att det gick väldigt fort att åtgärda när vi påpekade att problem fanns. Flera lägenheter hade samma problem (felaktigt byggda badrum) och alla renoverades utan onödigt tjaffsande.
Jo, men man får hålla isär vad som är rimligt och vem som har ansvaret. Det är fortfarande i normalfallet formellt så att lägenhetsinnehavaren ansvarar för skicket på badrummet, inte föreningen. Det är praxis att föreningarna brukar stå får total badrumsrenovering vid stambyte, men det är inget krav. Det står lägenhetsinnehavaren fritt att renovera badrummet, men det inte är självklart att föreningen har ett juridiskt ansvar att betala för det.
 
SAWA skrev:
Givetvis har jag satt mig in i lagen, och det är också därför jag är rädd för att vi ska ha förverkat vår rätt. Lagen säger att man inte får göra något som innebär påtagliga skada. Det kan jag inte veta ifall mi renovering gör utan att ha ett konstruktivt samtal med styrelsen. Jag förstår att man har stor frihet som brinnehavare men den är begränsad. Varje rättsfall är unikt och bedöms utifrån olika förutsättningar. Att någon fick rätt i sitt fall behöver inte innebära att vi får det. Men självklart fungerar vissa domar som ett prejudikat. Men trots det är inte helt säkert att man "går fri".
Det ska mycket till för att en brf ska ta processen att förverka en br. När jag satt i en styrelse för en brf hade vi en problemmedlem som var psykiskt sjuk. Han samlade skräp i lägenheten och vid något tillfälle rev han ut hela badrummet och lämnade det med den bara betongen på golvet och väggarna. Trots det fortsatte han att använda badrummet. Jag satt i styrelsen några år och då hade problemen fortgått länge innan jag kom in. Det var oändliga turer med advokater, rekommenderade brev, delgivningsmän, oberoende tvångsinspektioner från hyresnämnden etc. Trots detta blev vi avrådda från att försöka förverka br och arbetade i stället för att försöka förbättra situationen i små steg över lång tid.
 
SAWA skrev:
Vårt försäkringsbolag ersätter inga kostnader därför att badrummet är alldeles för gammalt. Vi har redan försökt den vägen. Sjukt tycker vi, de ersätter inte ens för avfuktning eller mögelsanering. Ändå betalar vi fulla premier... Vet inte hur vårt försäkringsbolag skulle kunna sätta någon press på dom.

Förresten. Kan ni rekommendera duktiga och seriösa (behöriga) hantverkare i Sthlm?
Min tanke var kanske att ni, som kunder hos försäkringsbolaget, skulle få en del stöd och support av dem i detta, snarare än ekonomisk ersättning, som t.ex. att de tar ett snack med BRF'n. Det ligger ju trots allt även i försäkringsbolagets intresse dels att er bostad är i gott skick, dels att ni som kunder känner en nytta med att vara kunder hos just dem.
 
thomasx skrev:
Min tanke var kanske att ni, som kunder hos försäkringsbolaget, skulle få en del stöd och support av dem i detta, snarare än ekonomisk ersättning, som t.ex. att de tar ett snack med BRF'n. Det ligger ju trots allt även i försäkringsbolagets intresse dels att er bostad är i gott skick, dels att ni som kunder känner en nytta med att vara kunder hos just dem.
Detta är min åsikt också. Försäkringsbolaget har ett intresse av att ni får frågan löst på ett bra sätt. Inte minst för att ni skall stanna kvar hos dem.

SAWA, du nämner dessutom avfuktning i kontakten med försäkringsbolaget. Det är inte deras ansvar, det ansvaret ligger på BRF.

Försäkringsbolaget har dessutom ett intresse för att detta blir löst ändå, för det finns potentiella följder som de mycket väl kan bli ansvariga för. Du nämner att ni är flera i familjen. Astma pga möglet är ett exempel på något som deras barnförsäkring (om ni har den i samma bolag) kan tvingas ta hand om. Bara för att nämna ett exempel.
 
  • Gilla
Tornugglan
  • Laddar…
Fråga till TS: Vad skulle du vilja att nästa steg är, under förutsättning att BRF:s plan att stambyta ditt badrum om fyra år ligger fast?

Är du villig att renovera ditt badrum på egen bekostnad, bara du får tillstånd av styrelsen?
 
TS, föreslå för de som genomför stambyte att ni renoverar ert badrum nu på egen hand, och förbereder för stambyte via luckor som nämnts. Förklara att det innebär att entreprenören som genomför stambytet kommer spara in kostnaden för stambyte i en lägenhet, en fin liten vinst för dem, mot att de helt enkelt accepterar lösningen. Skriv ett litet avtal direkt mellan er och dem om detta, och renovera sedan erat badrum i lugn och ro.

Styrelsen behöver inte lyfta ett finger, ni får erat nya badrum och entreprenören tjänar en extra hacka på insparat arbete. Win-win-win

Skulle styrelsen bli förgrymmade och hävda att ni förverkat er bostadsrätt, så be dem förklara hur det kan vara möjligt, då ni har tagit tillvara såvl styrelsens som föreningens och fastighetens intressen samtidigt som styrelsen har ignorerat samtliga. Det är NI som har förhindrat skada på fastigheten och reparerat den, inte tvärtom.

Eftersom ni inte heller har åsamkat någon skada, kan det heller aldrig bli fråga om något skadestånd. Därtill har ni i det läget också stöd av entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.