Jag inser nu att mitt inlägg om styrelse som "lackar ur" kan ses som någon antydan att du TS skulle vara liknande mina exempel jag tog upp. Det var verkligen inte meningen att antyda något sådant. Jag ber om ursäkt ifall någon misstolkat det på det viset.
 
Mot ljuset att de inte likabehandlar medlemmar så låter alltihop väldigt konstigt.

Det kanske är läge att försöka prata ihop er i en grupp för att försöka byta ut styrelsen. Det vore dock dumt att göra såhär i starten på ett större stambytesprojekt. Så det löser inga akuta problem.
 
Alfredo skrev:
Hur skulle en fackmannamässig badrumsrenovering kunna innebära "påtaglig skada"?
Det är inte upp till mig att bedöma, men de kan väl hävda vad som helst? Det går att hitta fel i allt. Jag är mest rädd att det faktiskt orsakar en påtagliga skada därför att vi inte vet hur allt ser ut under...
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Mot ljuset att de inte likabehandlar medlemmar så låter alltihop väldigt konstigt.

Det kanske är läge att försöka prata ihop er i en grupp för att försöka byta ut styrelsen. Det vore dock dumt att göra såhär i starten på ett större stambytesprojekt. Så det löser inga akuta problem.

Som svar på inlägget innan: tack, det var så jag tolkade det.

Ja det hela är väldigt märkligt. Det är därför vi känner oss orättvist behandlade. Att vissa får göra undantag men inte vi trots mögelangrepp. En av grannarna fick stambyta för bara några månader sen (på eget intiativ) de har fått på papper att det inte ska rivas ut :/ en annan har gjort det sedan ett tag tillbaka och nu ska de stambyta hos dom. Men även där behövde man inte riva ut något. Väldigt konstigt. Vi försöker kommunicera med dom men vad mer kan vi göra? Det är att driva en rättslig process och det kan ta flera år. Vi behöver lösa saken nu.
 
O
SAWA skrev:
Givetvis har jag satt mig in i lagen, och det är också därför jag är rädd för att vi ska ha förverkat vår rätt. Lagen säger att man inte får göra något som innebär påtagliga skada. Det kan jag inte veta ifall mi renovering gör utan att ha ett konstruktivt samtal med styrelsen. Jag förstår att man har stor frihet som brinnehavare men den är begränsad. Varje rättsfall är unikt och bedöms utifrån olika förutsättningar. Att någon fick rätt i sitt fall behöver inte innebära att vi får det. Men självklart fungerar vissa domar som ett prejudikat. Men trots det är inte helt säkert att man "går fri".
Jag tror tyvärr att du missat lite när du läst på. Det är väldigt viktigt att läsa olika domar. Det ger en rejäl fingervisning om vad man verkligen får göra! En dom i hovrätten har ganska bra prejudicerande värde! Så de jursiter som du pratat med verkar inte vara så insatta i den delen av lagboken... Det har varit diskussion om detta i en tråd här på forumet för bra länge sedan. Om jag minns rätt så verkar det även som att tanken när de uppdaterade lagen att man skulle få göra mycket utan att föreningen kan göra något. Min egen tolkning av den paragraf som kan komma till användning är att en badrumsrenovering inte är något större ingrepp.

Så läs den domen som det länkades till, sedan kan du utgå därifrån. Sen är det lite intressant, du är livrädd för att förverka din bostadsrätt, men kan tänka dig å stämma styrelsen på konstiga lösa grunder som jag knappt begriper hälften av? Då kan du lägga pengar? Men inte till å försvara din bostad efter en ombyggnation av badrummet?
 
Vad är det bruna på bilderna i första inlägget för material? Ser ut som masonit??

Så som det ser ut nu hade jag börjat med att riva bort allt organiskt material i hela badrummet och sett hur det ser ut bakom allt mögel.

Om det är betonggolv och väggar, är det ju en möjlighet att riva ut hela rasket, måla temporärt med en betongfärg och in med en duschkabin.
Om fallet från kabinen blir krångligt med rör osv kan man ju köpa en avloppspump.

Sen som jag kan antyda i kommentarerna att inget får kosta något, får ni väl bita ihop och leva med det estetiska tills stambytet är klart.

Jag hade då aldrig levt en dag med ett sånt badrum :)
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
AxxChild skrev:
Jag hade då aldrig levt en dag med ett sånt badrum :)
Funderade för en sekund att man kanske skulle låta duschen stå på länge så det verkligen blir ett byte, men det kanske inte är en bra idé :p
 
  • Gilla
AxxChild
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag tror tyvärr att du missat lite när du läst på. Det är väldigt viktigt att läsa olika domar. Det ger en rejäl fingervisning om vad man verkligen får göra! En dom i hovrätten har ganska bra prejudicerande värde! Så de jursiter som du pratat med verkar inte vara så insatta i den delen av lagboken... Det har varit diskussion om detta i en tråd här på forumet för bra länge sedan. Om jag minns rätt så verkar det även som att tanken när de uppdaterade lagen att man skulle få göra mycket utan att föreningen kan göra något. Min egen tolkning av den paragraf som kan komma till användning är att en badrumsrenovering inte är något större ingrepp.

Så läs den domen som det länkades till, sedan kan du utgå därifrån. Sen är det lite intressant, du är livrädd för att förverka din bostadsrätt, men kan tänka dig å stämma styrelsen på konstiga lösa grunder som jag knappt begriper hälften av? Då kan du lägga pengar? Men inte till å försvara din bostad efter en ombyggnation av badrummet?
Jag har inte sagt att jag tänkt stämma de? Men jag ska läsa på mer. Däremot har jag funderat på att ställa krav. Om de tex inte låter oss renovera kan vi kräva en nedsatt avgift, ansvarsfrihet ifall skadan sprider sig etc.
 
Beltis skrev:
Funderade för en sekund att man kanske skulle låta duschen stå på länge så det verkligen blir ett byte, men det kanske inte är en bra idé :p
Det var också en variant :)
Dock kan det gå åt det hållet att det var ett bristande tätskikt men felfri golvbrunn och man får pröjsa en en hel sanering själv.
 
AxxChild skrev:
Vad är det bruna på bilderna i första inlägget för material? Ser ut som masonit??

Så som det ser ut nu hade jag börjat med att riva bort allt organiskt material i hela badrummet och sett hur det ser ut bakom allt mögel.

Om det är betonggolv och väggar, är det ju en möjlighet att riva ut hela rasket, måla temporärt med en betongfärg och in med en duschkabin.
Om fallet från kabinen blir krångligt med rör osv kan man ju köpa en avloppspump.

Sen som jag kan antyda i kommentarerna att inget får kosta något, får ni väl bita ihop och leva med det estetiska tills stambytet är klart.

Jag hade då aldrig levt en dag med ett sånt badrum :)
Det bruna är någon form av tillväxt men vet inte riktigt vad. Det är inte masonit. Det har en konstig konsistens.. Det kommer tillbaka fastän jag tvättar bort det. Har börjat fundera på om det kan vara Rödmögel? Jag tycker det är svårt att a ställning till vad man ska göra. Självklart får det kosta. Men en normal badrumsrenovering kanske går på 100 tkr. Vår kommer kosta ännu mer därför att man måste dra om en massa rör osv. Bila uop golv, torka ut, sanera m.m. Det kan jag tycka är väldigt saftigt om de sedan ska riva ut det :/
 
SAWA skrev:
Det bruna är någon form av tillväxt men vet inte riktigt vad. Det är inte masonit. Det har en konstig konsistens.. Det kommer tillbaka fastän jag tvättar bort det. Har börjat fundera på om det kan vara Rödmögel? Jag tycker det är svårt att a ställning till vad man ska göra. Självklart får det kosta. Men en normal badrumsrenovering kanske går på 100 tkr. Vår kommer kosta ännu mer därför att man måste dra om en massa rör osv. Bila uop golv, torka ut, sanera m.m. Det kan jag tycka är väldigt saftigt om de sedan ska riva ut det :/
Men vad är det för material på väggarna?
 
Dåligt ljus men man kanske ser lite tydligare vad det är jag menar..

Vatten- eller fuktskador på trä vid fönsterkant i dåligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten- eller fuktskador på trä vid fönsterkant i dåligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AxxChild skrev:
Men vad är det för material på väggarna?

Lättbetong och betong
 
Förslag på alt-text: "Närbild på mögel och smuts runt röranslutning i hörnet av ett rum, behov av rengöring och kanske renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är lite osäker på vad som är rätt instans. Men jag tror att om man inte är nöjd över ett beslut rörande tillstånd för ombyggnad i bostadsrätten, så är det hyresnämnden man vänder sig till. De kan "överpröva" föreningens beslut.

Just en sådan här fråga hade vi faktiskt aldrig uppe i föreningen där jag var ordförande, troligen för att vi så vitt jag kommer ihåg aldrig nekade en ombyggnad.

Min erfarenhet av hyresnämnden, som dock inte är så aktuell, är att de dels var rätt snabba att komma med en dom, dels var väldigt vettiga i sina resonemang, de tog god hänsyn till att vare sig bostadsrättshavare eller förening var advokater osv. Vi hade i andra sammanhang 10 - 15 mål om året i hyresnämnden, ofta rörande nekad andrahandsuthyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.