Hej.

Jag skulle behöva ha mitt Comhem uttag flyttat. Eller vi har redan skruvat ner det då vi målade om och fixade i rummet. Men tidigare var kabel till uttaget draget runt en dörrkarm och nu drar vi den under tröskeln vilket innebär att kabeln blir ca 4-5m för lång. Är detta något man kan korta ner själv eller måste det till en servicetekniker till detta. Det är ju någon form av antenn kabel som går in i uttaget.
Det är ett likadant uttag som det på bilden.

Comhem uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga större problem. Se bara till att det kopplas in på samma sätt som förut.
Se också till att skärm och mittledare inte kortsluts. Se exempelbilden från hur det bör se ut.

Hmm, var är bilden....
 
Redigerat:
Bilden visas inte!

Bor du i friköpt villa, friliggande bostadsrätt eller bostadsrättslägenhet?

Är det två eller tre hål i uttaget, alltså är det bara radio/tv eller är det radio/tv/internet i uttaget.
Är det bara två hål så är det inte så kinkigt hur koaxkabeln skalas men är det även datatrafik i koaxkabeln så är det betydligt kinkigare.
Beroende på hur kabelnätet är byggt så finns det mer eller mindre risk att du stör grannarnas tv-tittande och internet-/IP-telefoni-trafik.

Om man vet vad det går för trafik i koaxkabeln och hur kabelnätet är uppbyggt så kan man teoretiskt göra nästan vad man vill.

Uttagen tillhör fastighetsägaren eller kabelnätsägaren, vem det tillhör beror på hur avtalet mellan nätägaren och fastighetsägaren ser ut. Normalt får inte den boende röra uttagen över huvud taget.

/undertecknad har bytt ut flera tusen tvuttag till multimediauttag för ca nio år sedan.
 
Nja, på TS låter det som det redan är nedskruvat. Och visst kan det bli störningar av ett uttag, men jag har aldrig varit med om att ett felkopplat abbonnentuttag genererat så mycket störningar att det slagit ut grannars trafik.

Om det inte är i ett kaskadnät förstås.

/ Även jag bytt x antal tusen uttag samt svept basnät 😊
 
Det är 3 utgångar på uttaget. Radio/tv/data och dem pekar alla nedåt. Uttaget ligger numera löst på backen då vi som sagt redan plocka ned det. Vet att sambons bror hade isär det i samma veva som det togs ner och det såg ju då ut som att det egentligen bara var en kabel med ett hårt stift i änden. Är detta hårda genomgående längs hela kabeln eller måste det monteras efter att man kortat kabeln? Är kabeln på något sätt strömförande eller kan man arbeta med den utan att vara rädd för stötar och dylikt ?
 
Bläddra i denna så klarnar det nog.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/antennatet

Kabeln är i sig inte strömförande men beroende på hur allting sitter ihop kan du ha skillnader i jordpotentialen i skärmen mot jord/nolla i ditt eget nät. Om du bara pular med kontakten och kabel är det inget du märker men håller du samtidigt i en egen antennkabel som är kopplad till en TV kan du eventuellt känna skillnaden. Är väl därför det rekommenderas att ha antennkablar till apparaterna med galvanisk avskiljare inbyggd eller som en separat plugg med detta.
 
Som jag förstår det skall det med andra ord inte vara raketforskning och jätekomplicerat att som dem visar skala kabel på rätt längd och sedan montera den likadant som den sitter i uttaget idag. ?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Och förresten om det hade någon betydelse så är detta en bostadsrätt i en förening.
 
I en hyres-/bostadsrättslägenhet så får normalt inte lägenhetsinnehavaren röra kabel-tv-nätet.
Om du läser TeroM's länk och gör jobbet noga så borde det inte bli några problem.

I många hyres-/bostadsrättslägenheter så är det vanligt att det är kaskadnät, i kedje/radhus är det nog vanligare med stjärnnät.

Kaskadnät är känsligare än stjärnnät gällande störningar från felkopplingar.

Ett kabel-TV-nät med multimedia är känsligare än ett utan multimedia.
 
Ok. Ja jag skal ju inte byta uttaget i sig utan bara korta ner sladden. Och det fanns ju en mycket bra beskrivning i länken på detta. Skall öppna upp uttaget en dag och se hur det ser ut för att bilda mig en uppfattning om saken.
Måste bara säga at jag förundras varje gång utav hur stor kunskapen är på det här forumet. Helt grymt !
 
O
Det brukar väl sitta motstånd i varje uttag i ett flerbostadshus?! Men det borde inte behöva påverkas av att man klipper av 4m.

Se bara till att du sätter tillbaks alla kablar... Så grannen kan få fortsätta titta på tv...
 
Jag tror iofs bara att det var en kabel in i uttaget men jag skall se till att fota innan så jag vet hur det skall sitta ; )
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Skulle det sitta två kablar så är det en klar fördel om dessa kopplas in likadant igen :)
 
Odjuret skrev:
Det brukar väl sitta motstånd i varje uttag i ett flerbostadshus?! Men det borde inte behöva påverkas av att man klipper av 4m.

Se bara till att du sätter tillbaks alla kablar... Så grannen kan få fortsätta titta på tv...
Det sitter bara ett slutmotstånd i sista uttaget i varje slinga.
Om det är ett rent stjärnnät så sitter det ett slutmotstånd i varje uttag. Vid kaskadnät så sitter det x antal uttag med ingående och utgående koaxkabel och sista uttaget har bara ingående kabel plus slutmotstånd.

Slutmotståndet kan antingen sitta inbyggt i uttaget (oftast bara i "villauttagen") eller så monteras ett externt slutmotstånd där utgående kabel ska sitta.

Uttagen har olika dämpningar beroende på var i slingan dom ska sitta. Uttag närmast antennförstärkaren/splittern har högst utgångsdämpning och lägst genomgångsdämpning, sista uttaget har lägst utgångsdämpning.

Slutmotståndet har inget med kabellängden att göra utan det sitter där för att släcka eventuella "stående vågor"/reflektion, slutmotståndet i ett koaxialnät för radio/tv ligger alltid på 75 ohm, alla komponenter i hela koaxialnätet måste vara byggda för samma motstånd.

Om man förlänger/kortar koaxkabel så kan man behöva byta uttagen till andra med annan dämpning, men fyra meter kabel har normalt ingen betydelse.

Edit:
Om det är två kablar (ingående & utgående) så är det extremt viktigt att dom hamnar på rätt anslutning, annars finns det risk att efterföljande uttag förlorar mycket signal.

http://h24-files.s3.amazonaws.com/83431/601099-7M271.pdf
 
Redigerat:
Hej,

Jag återupptar tråden med en ralaterad fråga. Jag vill flytta mitt uttag, men inte korta kabeln. Alltså bara skruva ner uttaget från väggen och skruva upp det på ett annat ställe.

Det är ett uttag med tv/radio, där man kopplat på en dosa så att tv/radio/data finns.

Går detta lätt, eller kan det påverka mina grannar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.