Tja,
Behöver man ha masonit eller liknande mellan isoleringen och råsponten när man har låglutande (~3 grader) papptak? Tänkte för ev. kondensdroppar på insidan på råsponten. eller räcker det med någon typ av väv, eller behöver man ingenting alls?

Jag har tänkt köra (inifrån ut):
OSB-skivor, tunna reglar, byggplast, glasfiberull mellan takbalkarna, råspont, underlagspapp, ytpapp.
Mellan glasfiberullen och råsponten kommer det vara ett luftgap på ~8 cm som jag ventilerar åt sidan mellan balkarna.

Tack på förhand!
 
Du måste ha en luftspalt på minst 25 mm mellan isolering och råspont
 
huggan skrev:
Du måste ha en luftspalt på minst 25 mm mellan isolering och råspont
Yes, som det ser ut nu kommer jag ha 80 mm luftspalt. Jag undrar mest om ja behöver ha något mellan isoleringen och råsponten. Har inte hittat något bra exempel på hur man gör för låglutande tak...
 
Du får inget kondensdropp från råspont, men du behöver som sagt en luftspalt. Om du har 45mm takreglar så kan lägga board på takreglarna och sedan 45 x 25 eller liknande ovanpå takreglarna, och sen råspont ovanpå det.
 
Nej du behöver ingen skiva. Detta behövs bara om man ska isolera dikt an en tunn luftspalt då isoleringen lätt kan bli intryck och luftspalten försvinner.
 
pelpet skrev:
Du får inget kondensdropp från råspont, men du behöver som sagt en luftspalt. Om du har 45mm takreglar så kan lägga board på takreglarna och sedan 45 x 25 eller liknande ovanpå takreglarna, och sen råspont ovanpå det.
Hmm, så själva isoleringen ska vara helt instängd och sen ska jag ha en luftspalt på det? Dvs. luftspalten ventilerar bara undersidan på råsponten, men inte isoleringen?
Bilden nedan visar A) hur jag tänkt göra, B) som jag uppfattar din lösning, C) alternativ till din lösning
35aqjwn.png
Är det verkligen bra att stänga in isoleringen? vad har boarden mellan isoleringen och luftspalten för funktion? Det blir väl inte direkt ett stort luftdrag där? Skulle vindpapp fungera istället för board om jag gör som i C)?
 
huggan skrev:
Nej du behöver ingen skiva. Detta behövs bara om man ska isolera dikt an en tunn luftspalt då isoleringen lätt kan bli intryck och luftspalten försvinner.
Jag var visst lite seg på att skriva mitt inlägg...
Ok, bra. Det var så jag hade uppfattat det först :)
 
Alla tre varianterna fungerar, men precis som huggan säger så behövs masoniten enbart om isoleringen är intryckt mot den. Syftet med masoniten är att hålla undan isoleringen så att luftspalten inte tryckts ihop. Masoniten är diffusionsöppen så det är inget problem att bygga in isoleringen. Det minskar också risken att du får in skadedjur som bygger bo där. Kom ihåg insektsnätet för luftspalten.

Man behöver inte ha något stort luftdrag utan det viktiga är att eventuell fukt kan luftas ut.
 
pelpet skrev:
Alla tre varianterna fungerar, men precis som huggan säger så behövs masoniten enbart om isoleringen är intryckt mot den. Syftet med masoniten är att hålla undan isoleringen så att luftspalten inte tryckts ihop. Masoniten är diffusionsöppen så det är inget problem att bygga in isoleringen. Det minskar också risken att du får in skadedjur som bygger bo där. Kom ihåg insektsnätet för luftspalten.

Man behöver inte ha något stort luftdrag utan det viktiga är att eventuell fukt kan luftas ut.
Yes, det blir insektsnät i alla öppningar (det fanns ett stort getingbo i isoleringen när jag flyttade in, så vill jag inte ha det igen :p). Bra tips ang. masoniten mot skadedjur!

Tack båda! :)
 
Boarden hindrar att luften blåser ner i isoleringen och minskar dess isolerande egenskaper. Funkar också med vindduk el. liknande. 80mm luftspalt låter mycket. Minska den genom att isolera tjockare?

//AA
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.