Jag hittar på flera ställen skrivelser om skärbrädor där porerna i en träskärbräda sägs vara orsaken till att bakterier dör mycket snabbare än på en yta av plast eller metall. Till exempel skriften "Trä i kontakt med livsmedel" Varför skulle porerna vara en nackdel på en betongyta om de är en fördel på en träyta?

Snyggt kök i alla händelser.

https://www.google.com/url?sa=t&rct...t=True&usg=AFQjCNE-CxIiQBwVGezWX5C3k6Ow_8fAjA
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Avemo skrev:
Jag hittar på flera ställen skrivelser om skärbrädor där porerna i en träskärbräda sägs vara orsaken till att bakterier dör mycket snabbare än på en yta av plast eller metall. Till exempel skriften "Trä i kontakt med livsmedel" Varför skulle porerna vara en nackdel på en betongyta om de är en fördel på en träyta?

Snyggt kök i alla händelser.

[länk]
Tack alla för en massa input och olika förslag, vitsen att ställa en fråga på forumet är för mig, i första hand, ett lätt sätt för att få en massa förslag på förbättringar, det är faktiskt lättare att ställa frågan till er andra som ofta besitter kunskap och ideér istället för att frustrerande googla runt om en massa info, Det är lättare att läsa en intressant länk som någon bifogat än att välja mellan 110 000 träffar via sökmotor. Tack än en gång för trevliga förslag och ideér!
Mvh P-A
 
Det finns en massa undersökningar som inte är riktigt relevanta.

Trä suger alltså upp vätskan så att ytan blir torrare. Och det är ytan man kollat. Men vad finns nere i träfibrerna? Vad händer när man åter blöter träet? Gissningsvis inte så mycket, men borde kollats.
För övrigt spelar det knappast någon roll om det man skär upp sen ska tillagas. Det är viktigare att låta bli att peta i den färdiglagade maten som sen ska förvaras.

När man testade ytor i kök så tillförde man bakterier och kollade hur länge de överlevde. Man torkade alltså inte av ytorna. Det tro fan att rostfritt har många bakterier kvar på ytan - vart ska de annars ta vägen? Men om man torkar av alla ytorna ordentligt, hur ser det ut då? För det är väl det man gör.

Man har i ett annat test dömt ut disktrasor. Ja, hänger de dyblöta på väggen mellan hoarna, så...
Men om man låter dem torka? Det har man inte kollat.

Minns när man för många år sen testade självavfrostande frysar och konstaterade att de drog mer energi. Jämfört med vad? Det blir ju helt fel om man jämför med en frostfri frys. Så ser inte verkligheten ut.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vy av en hall med vit panel och en köksingång till vänster, hylla med korgar och en kappa på krokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemma hos:

Lämnar köket och fortsätter ut i hallen, ser direkt på bilden att jag fuskat med vissa fästanordningar.. Men ostylat, blir lite mera vardagligt, okej orsaken till att det kommer att ta tid innan hela huset har gåtts igenom är att jag städar samtidigt.. Inget skämt, lovade min älskling att inte lägga ut bilder som visar hur det kan se ut.

Vit panelhall med halvmånefönster ovanför en vit dörr, utan foder, och förvaringshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av hallen fick släppa till lite yta för en platsbyggd garderob.

Vit panelvägg och dörr utan foder i en hall med mörkgrått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att inte sätta foder runt den här dörren för att få den känslan vi eftersträvar.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Snyggt!!! Det blev väldigt lyckat när du inte klämde dit foder.
(Inte ofta jag kommenterar positivt!)
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
När gammalt och nytt möter varandra uppstår ibland att man helt enkelt lämnar det ett tag för att inte behöva göra om något som inte blev som man (jag) tänkt. Oavslutade vita panelväggar och tak, som visar exempel på renovering där gammalt möter nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer med en bild när denna vägg är klar, det går alldeles utmärkt att blanda olika lister/foder och socklar i ett hus.
Delvis renoverat hörn i ett hus med blandning av gammal och ny väggdekoration, vita paneler och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapphuset till övervåningen och hallen uppe och nere har lika tapet som köket men blå.
Fortsätter att rotera högervarv.
Vit platsbyggd skohylla med skor i en hall, grå matta, vita och mönstrade väggar samt grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platsbyggd skohylla som är för liten.. Fattas målning och listning i hallen.. Får ringa någon som har tid.
Gammal vit dörr med skylt "Stämningsfull plats" mot bakgrund av blå- och vitmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal dörr från kakelugnsrummet, där förodlar vi allt till odlingsområdet.
Glömde att bakom dörren finns en tvättstuga..:surprised: hur man nu kan glömma sådant!
 
Redigerat:
Hall med vit trämöbel, dekorativ tapet och insyn till ett annat rum med stolar och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var varvet runt i hallen..
Jag har valt att sätta listerna löst på vissa ställen.. Är jag osäker på om något blir bra, fäster jag upp lister med "fel" spik eller skruv bara för att jag inte ska råka glömma bort var jag slutade..:surprised:

Vit fönsterlist mot ett gammalt böjt fönster, med synliga spikar där listerna är löst fästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en viss förmåga att lägga fel tid på småsaker, som den böjda kanten runt ett gammalt fönster, vissa saker ska man låta bli, svårt när man "bara" ska prova något.
Golvövergång med löst liggande trälist mellan olika golvtyper i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför man inte bara ska gera 90grader mot gamla foder. Gamla tröskeln till vardagsrummet får vara kvar, omålad, trots att en målarkompis envist hävdar att grått golv, brun tröskel blir skitfult. Smaken är olika. Ska gera/tälja de få lister som är kvar i hallen..... Snart..
 
Största byggmissen av mig, jag trodde att hallen var i rätt nivå när jag mätte mig runt på nedre plan vilket resulterade i ett fem centimeter högre kök.. Jaja, vad gör man i ett gammalt hus, gör det bästa av missarna.
Tröskel med träfoder mellan ett köks trägolv och en hall med klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har använt mig av foder istället för socklar till hallgolvet, varför, socklar kräver plana ytor, profilerade foder fungerar som en skugglist på golv. Det kan behövas lite extra dammsugning utan golvmunstycket ibland.

Såg att väggen och fodret behöver en genomgång..... Snart.....
Mvh
P-A.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Vad har du behandlat bänkskivan med, har själv gjort ett par, men upplever att jag inte hittat den ultimata impregneringen, känns generell rätt känslig mot repor och just stående vatten
 
Vår bänkskiva i uteköket behandlade jag med Timberguard external wood finishing oil och den har inte varit känslig mot varesig stående vatten (det regnar ju ibland....:)) eller repor vad jag lagt märke till. Köpte den efter rekommendation i lokala Colorama-butiken.

Betongen blev först lite mörkare och lite åt det gulare hållet men den gulare tonen försvann ganska snart
 
Malborn skrev:
Vad har du behandlat bänkskivan med, har själv gjort ett par, men upplever att jag inte hittat den ultimata impregneringen, känns generell rätt känslig mot repor och just stående vatten
Den bästa impregneringen till betongskivor skall vara linolja, kall eller varmpressad, man behöver olja flera gånger innan skivorna blir mättade.
 
Ang. linolja, så ¨ska man börja med den kalla (råa) linoljan, den har mycket små molekyler och tränger djupt in. Den bör man dra på flera gånger, MEN man får aldrig lämna ytan våt, för då kan den 'skinna' sig. Rå linolja torkar nämligen aldrig, den tränger in och oxiderar långsamt, men förblir klibbig.
Om man vill kan man avsluta med kokt (varm) linolja. Den har längre molekylkedjor och tränger därmed inte in på samma sätt i betongen. Däremot så torkar den, så den kan bilda en yta på bättre sätt än den råa oljan.
 
Bygger i betong skrev:
Ang. linolja, så ¨ska man börja med den kalla (råa) linoljan, den har mycket små molekyler och tränger djupt in. Den bör man dra på flera gånger, MEN man får aldrig lämna ytan våt, för då kan den 'skinna' sig. Rå linolja torkar nämligen aldrig, den tränger in och oxiderar långsamt, men förblir klibbig.
Om man vill kan man avsluta med kokt (varm) linolja. Den har längre molekylkedjor och tränger därmed inte in på samma sätt i betongen. Däremot så torkar den, så den kan bilda en yta på bättre sätt än den råa oljan.
Helt rätt, håller med till fullo, samt att man kanske ska skriva att om oljan "skinnar sig" så löser man det bara med varmt vatten och diskmedel..... sedan får man starta om med inoljningen. Man bör stryka betongen flera gånger med ett tunnt lager och se att det suger in riktigt, blir det fläckar kvar så stryker man helt enkelt ut det på resten av skivan.
 
P Pagno skrev:
[bild]

Våran enda värmekälla i köket, dock inte den enda spisen..Fattas lite fogning runt bakugnen annars är den delen klar.

[bild]
Hörnskivan till induktionsspisarna sprack trots armering och en tjocklek på ca 64mm, den sprack för att vi var bara två som försökte lägga dit den, lite för tung, nu tycker jag att det är vackert med sprickan, säger jag för att slippa gjuta en ny, vet visserligen att det är omöjligt att påverka min älskling.
Vad jag är ute efter är att de som läser tråden skall skriva att det är jättesnyggt med sprickan,då har jag något bakom mig när det kommer på tal att: - när ska vi göra om skivan.... Vi är ibland ental/ singularis..
snyggt eller fult med sprickan vet jag inte. Men kan du inte laga i med polyester. Färga den kolsvart. Det kan bli snyggt?!
 
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
snyggt eller fult med sprickan vet jag inte. Men kan du inte laga i med polyester. Färga den kolsvart. Det kan bli snyggt?!
Tack för svar, men det blir ingen lagning av sprickan som får vara kvar.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.