Jag undrar vad det kan kosta att riva ett hus? Ja jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är ;)

Men det är så att grannhuset brann för ca 5 år sedan. Ägarna hade ingen försäkring, och har övergett huset totalt. De har startat ett nytt liv i någon annan stad. Invändigt är hela huset brand, rök och vattenskadat, hål i taket nödtorftigt lagat med presening och plåt, trädgård börjar bli full av sly mm.
Kostnad att renovera överstiger ett normalt husvärde på orten,bara att riva alltså.

Huset är 1.5 plans byggt ca 1980 ca 130m2..Grundmått ca 10x8m. Samtliga grannar avskyr huset då det sänker värdet på deras hus.

Jag skulle vilja köpa till en bit tomt till min trädgård, men har förstått att det är höga avgifter från lantmät för att lägga till 100m2 till min tomt.
Så funderar vad det kan kosta att köpa hela tomten, 1000m2, och riva hela huset.
Någon fördel att ha det som 2 tomter, men att jag nyttjar bägge? Taxeringsvärde tomt 70000:-
År ett hus med träpanel.

Kostnad grävmaskin? Avgift på tippen? Miljöavgift? Tillstånd? Med mera.

Kommer alltså inte ha någon byggnad på den tomten.
Borde ju vara några som rivit gamla hus, (för att sen bygga ny villa.)
 
Jag tog in offerter för rivning av en 50 kvm stuga med källare. Om jag skulle leja bort hela jobbet skulle det landa på 250.000. I ditt fall är det ett mycket större hus, men ingen källare. Det blir många lastbilslass eller containers....

Du kommer säkert att få uppmuntrande förslag här att det är bara att ringa brandkåren. Men det kan du nog glömma.

Kan alltså bli riktigt dyrt. Gäller att du får tomten riktigt billigt.... Annars har du investerat mer i tomten än vad marknadsvärdet kanske ligger på.

Att riva själv (med några kompisar, men är nog mer jobb än vad man tror. Fördelen med det är att du kan deponera en hel del byggsopor som privatperson. En rivfirma får betala deponiavgifter som landar på dig.
 
jag har också hört siffror på 2 - 300 000. Känns lite konstigt. Det revs ett hus något kvarter från oss för ett år sedan. Då var där en grävmaskin i 3 - 4 dagar. Det sorterade på 2 eller 3 containers, vissa lösa högar med ex. takpappen tror jag hämtades löst, utan container.

En grävare i 4 dagar borde kosta max 30 000, att sedan sophanteringen skulle kosta 250 000 låter orimligt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tänk på att du får full fastighetsskatt på en obebyggd tomt.
 
hempularen skrev:
Tänk på att du får full fastighetsskatt på en obebyggd tomt.
Se där , det visste jag inte? Tror det är 4200:- i dagens läge. Räcker annars en Friggebod?
 
Med priser på upp till 300 000 för att riva ett hus så borde det vara lockande att ta ledigt från jobbet i ett år och i lugn och ro riva huset. Man lär hinna göra mycket annat också. Tänk på hur mycket man måste jobba för att få 300 000 efter skatt.
 
  • Gilla
Garningen och 6 till
  • Laddar…
Kollade precis med återvinningen, de tar emot allt trä gratis, även målat, i min kommun. Jag får betalt för metall.
Det som kostar är deponi och tryckt trä mm.
 
Det som drar iväg är containers och tömningen av dessa.. det är ju mycket bråte. Sedan får ju företagen betala för tömningen också.. och det är mycket att tömma. Vi räknade lätt på att det skulle kosta oss 100 000 kr att ta bort ett halvt raserat stall bara.. det är betydligt mer att sortera och köra iväg från ett hus :/

Är det dessutom nått miljöfarligt, så är det ytterligare avgifter..

Tyckte själv det var "förjäkligt" dyrt, för sopor liksom.. (även om man kör som privatperson kostar det att lämna på återbruket/stationen om du kör för mycket.. är begränsningar för vad man får lämna per dag typ - efter man passerat den gränsen får man betala också,, )
 
  • Gilla
MaTHMoZ
  • Laddar…
dibb skrev:
Se där , det visste jag inte? Tror det är 4200:- i dagens läge. Räcker annars en Friggebod?
Det är möjligt att taxeringsvärdet då är så lågt att du ändå inte kommer över brytpunkten.

Här i Stockholm kan fastighetsskatten på en obebyggd tomt ligga på 30 000 eller mer, smäller du upp ett hus blir det fastighetsavgift istället på max 5 000 (eller vad den är numera).

Om du har en "obebyggd tomt så får du inte ha en friggebod på tomten. Den är bygglovsbefriad på villkor att den ligger i närheten av huvudbyggnaden.
 
Jag tycker att det här verkar vara en rätt bra idé, förutsatt att man gör det smart.

Med mina förutsättningar hade jag stämt av med kommun och lantmäteri att det är ok, köpt fastigheten för 1kr, tagit kostnaderna på ca 20000 för att slå ihop fastigheterna, skaffat en schysst släpvagn, skänkt bort så mycket av huset som möjligt på blocket* och sedan tagit ledigt i två månader från jobbet och kört sopor. Om vi antar att du får ut 25000kr i månaden så borde du kunna komma under 100000 kr i nettokostnad för att få tomten. Du kanske också kan förhandla med grannarna om att de hjälper till med lite rivning, de vill ju också bli av med huset.

Kanske finns det också något garage, uthus eller friggebod på tomten som du kan behålla?

* Ibland blir man förvånad över hur mycket grejor man kan bli av med på blocket. Jag har bland annat fått en gammal oljetank och ett 200 kilos sopskåp bortforslat. Ett gammalt hus innehåller garanterat en massa bra saker. Diskbänkar, köksskåp, radiatorer, badrumsinredning, fönster, toaletter, kopparrör, innerdörrar, värmekälla etc.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Enligt skatteverket om tomter.

Fastighetsskatten är 1,0 procent av tomtens taxeringsvärde.
Tomten taxeras som 70000:- x 1% = 700:- !
Byggnader som 490000:- = Totalt 560000:- Nuvarande fastighetsavgift 4200:- per år.

Tomtpriserna här är löjligt låga, kommunen har några tomter som kostar 1:-, Efter 2 år är de fortfarande inte sålda.
 
pelpet skrev:
Jag tycker att det här verkar vara en rätt bra idé, förutsatt att man gör det smart.

Med mina förutsättningar hade jag stämt av med kommun och lantmäteri att det är ok, köpt fastigheten för 1kr, tagit kostnaderna på ca 20000 för att slå ihop fastigheterna, skaffat en schysst släpvagn, skänkt bort så mycket av huset som möjligt på blocket* och sedan tagit ledigt i två månader från jobbet och kört sopor. Om vi antar att du får ut 25000kr i månaden så borde du kunna komma under 100000 kr i nettokostnad för att få tomten. Du kanske också kan förhandla med grannarna om att de hjälper till med lite rivning, de vill ju också bli av med huset.

Kanske finns det också något garage, uthus eller friggebod på tomten som du kan behålla?

* Ibland blir man förvånad över hur mycket grejor man kan bli av med på blocket. Jag har bland annat fått en gammal oljetank och ett 200 kilos sopskåp bortforslat. Ett gammalt hus innehåller garanterat en massa bra saker. Diskbänkar, köksskåp, radiatorer, badrumsinredning, fönster, toaletter, kopparrör, innerdörrar, värmekälla etc.
Finns ett dubbelgarage, med ny panel och nytt papptak skulle det kunna användas.
 
Kan man få 1000 kvm tomt med garage för 100000 plus lite renovering på garaget så är det ju en hyfsat bra affär. Fast då är ju tomterna dyrare här där jag bor.

Du kanske till och med kan få betalt för att ta över huset? Nuvarande ägarna har ju en kostnad på 4000 kr/år och en latent kostnad på flera hundra tusen för att riva huset. Om tomten är värd 50000kr och rivnng kostar 250000kr så är det i princip som att ha ett lån på kanske 200000kr med 4000kr i ränta varje år.

Plus att de kanske kan få lite förlustavdrag om de säljer huset för en krona till dig? Jag har inte benkoll på hur det fungerar med att kvitta förlust på fastigheter mot vinster men om de har reavinster som de betalar på så kan de tjäna pengar på att realisera en förlust.

Det kan vara värt att ta en förutsättningslös diskussion med ägarna om hur de ser på huset. Hur mycket skulle det vara värt för dem att bli av med det? Du kanske till och med kan få 50000 - 100000 kr för att ta huset.
 
Vi rev en del av vårt hus som var ett plan på 6x6 m. Tog hjälp av ca 8 polare en lör + sön. Körde med tigersågar å koben. Sågade hål i innertaket å sopade spånet i säckar. La allt mtrl i sorterade högar som var hyfsat lätta å lasta på kärra. När dom åkte på sön var d bara regelstommen å takets råspont kvar. Det sågade vi ner veckan efter. Sen körde jag bort allt med kärra, blev ca 20 lass.

Vet att ditt är mkt större men går att göra mkt själv med hjälp av vänner å kanske ta in firma på vissa delar. Är som vissa redan sagt ofta gynnsamt att slänga på tippen som privatperson.

Platt grund där en del av ett hus varit med rester av byggmaterial och en täckt husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.