Jag ska beställa en - förslagsvis 6-8 cm - rund trästång med längd 250 cm. Den ska löst läggas på utfasade klossar mellan de fast fixerade stolparna (9x9 cm) som håller upp min ramkonstruktion. På denna stång skall jag hänga tung matta för vädring. Stången skall vara ute endast när vädret är fint. (Ramkonstruktionens överliggare är för högt upp och jag klarar inte av att baxna upp tunga mattor längre.) Efter denna långa beskrivning kommer den enkla frågan:

Vilket trämaterial skall den runda stången ha för att kunna klara 50/60/70 kilo?
 
  • Gilla
erik_p
  • Laddar…
Knepigt, en såpass tjock rundstav kommer att väga en hel del i sig. Tänker på yx- och släggskaft som ska vara sega och inte hårda och då är det väl hickory eller ask tror jag som gäller. Men det blir nog inte lätt att hitta rundstav i de träslagen och framför allt inte i de dimensioner du föreslår och särskilt billigt blir det nog inte heller.

Du kan inte tänka dig ett metallrör, exempelvis av aluminium istället? Lätt att få tag i och lättare att hantera plus att det klarar av att vara ute året runt.

//Ronnie
 
Det finns runda tryckimpregnerade staketstolpar, samt hinderbommar i de dimensionerna och längderna som du söker. Leta i/efter hästsportaffärer.
 
En "niegling" som vi kallar det. En hög och smal smågran som har vuxit som undervegetation i tät granskog. De har nästan inga kvistar och smala smala årsringar.
Det är enda trämaterialet jag känner till som är tillräckligt lätt och starkt för ditt ändamål. Problemet är att den måste barkas och handhyvlas och torka tillräckligt länge för att inte svettas kåda på din matta.

Annars tycker jag att Pysslarns ide låter bra. Ett galvaniserat järnrör blir nog bäst. Aluminium färgar ju av sig svart på allting det kommer i kontakt med.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har det estetiska någon betydelse? Det låter som att du bara kommer att lägga ut stången när det är dags att vädra mattor och då kommer mattan att hänga över stången ändå. Det enklaste och billigaste jag kommer att tänka på är då en helt vanlig 45x70 regel. Den kommer möjligen att svikta något men håller och fungerar gör den säkert. (En 2.5 m regel kostar ju inte många kronor så det kan ju vara värt att testa.) Galvade järnrör som redan nämnts är väl annars det man brukar göra mattpiskställningar av, inte heller så snyggt men väldigt funktionellt. Måste det absolut vara en rund trästång så tror jag på Oldboys förslag med en bom till hästhinder. Men de är nog ganska tunga de också om det ska vara trä.
 
Jag kan gå ner i tjocklek, bara stången håller. Men den får inte vara för smal så att den knäcker mattbotten. Det är viktigt att den är rund så att det är lätt att rulla av mattan dvs stången skall rulla. Estetiskt - tja - men behagligare att bära in trä.

Ett galvaniserat järnrör blir väl ganska tungt, om det inte är smalt?
 

Bästa svaret

En regel som man trär ett 110 mm pvc-rör på skulle funka och skona mattorna.

//Ronnie
 
Tack för länken. Blir tjockare än stolparna och kan ha sprickor ...

Ett järnrör med pvc-skydd kanske inte är så dumt ...

Ursprungsfrågan tjocklek/längd/hållbarhet i lämpligt träslag kvarstår dock (snyggare att ha ståendes i hörnan i ateljen).
 
Köp en windsurfingmast.
Lätt och håller för alla mattor I världen.
 
Om den bara ska vra ute vid maskpiskningen spelar väderhållbarhet ingen roll. Alla träslag tål att bli utsatta för regna bara de får torka sedan igen.
Ta vilken oimpregnerad rundstång med 60 mm diameter eller mer från byggvaruhandeln.
 
Ok 60 mm 2500 mm lång klarar tyngd på 50 kg ... oberoende av träsort ... det är vad jag behöver veta. Stort tack!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Om den bara ska vra ute vid maskpiskningen spelar väderhållbarhet ingen roll.
Man piskar inte knutna/vävda mattor:eek:
 
Förlåt förlåt!
Att få en horisontell stång att snurra i ett lager av trä när mattan dras på/av är nog nära omöjligt. Du drar ju nästan neråt och då nyper stången i träunderlaget. Vad jag förstår av ditt första inlägg så har du en typ av träklyka som stången ska snurra i. Lägg i et halvskal av PVC-rör i klykan då kan det gå.
 
yonna skrev:
Man piskar inte knutna/vävda mattor:eek:
När jag var liten så piskade alla sina knutna vävda mattor. Vilka mattor ak man annars piska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.