TuXy skrev:
Glasfiberremsan går bra att använda, det har ju gjorts i många år.

Pappremsan sägs dock vara bättre och tar upp sprickor ännu bättre i alla led jämfört med glasfiberremsan.

Jag använde glasfiber i taket med träreglar ovanför och det håller sig hur fint som helst även 3 år efter. Inte en enda spricka.
Ok! Men gällande skruvning av gips. Jag har osb som första lager, sedan gips på det. På xl bygg menade dom att det räcker att skruva gipsen i kanterna rakt på osbn. Dock känns det ju som man vill ha ytterligare nå skruv mitt på skivan, eller? Har reglat cc60, och där det faller sig så kör jag såklart längre skruv rakt i regeln. Men vissa skivor blir ju bara skruvade i osbn om man bara kör i kanterna
 
Hoffmeister skrev:
Ok! Men gällande skruvning av gips. Jag har osb som första lager, sedan gips på det. På xl bygg menade dom att det räcker att skruva gipsen i kanterna rakt på osbn. Dock känns det ju som man vill ha ytterligare nå skruv mitt på skivan, eller? Har reglat cc60, och där det faller sig så kör jag såklart längre skruv rakt i regeln. Men vissa skivor blir ju bara skruvade i osbn om man bara kör i kanterna
Så länge du skruvat OSBn i reglarna räcker det gott och väl att skruva gipset i enbart OSBn.

Gipsskivor skruvas runt om samt i mitten av skivan.


Bra att du har OSB bakom gipset, så får du det enklare att fästa saker på väggen i framtiden!

Du kan med andra ord sova gott :)
 
TuXy skrev:
Så länge du skruvat OSBn i reglarna räcker det gott och väl att skruva gipset i enbart OSBn.

Gipsskivor skruvas runt om samt i mitten av skivan.


Bra att du har OSB bakom gipset, så får du det enklare att fästa saker på väggen i framtiden!

Du kan med andra ord sova gott :)
Ok, har skruvat kanterna och faktiskt satt en rad lodrätt i mitten på varje skiva också. Kändes mest rätt trots att de sa på bygghandeln att det räcker att skruva kanterna.
Tackar för hjälpen! Så jäkla bra forum detta för amatörer som mig!
 
Hoffmeister skrev:
Ok, har skruvat kanterna och faktiskt satt en rad lodrätt i mitten på varje skiva också. Kändes mest rätt trots att de sa på bygghandeln att det räcker att skruva kanterna.
Tackar för hjälpen! Så jäkla bra forum detta för amatörer som mig!
Precis, lodrätt heter det! Du har gjort helt rätt som satt så.
Även om de säger att du inte behöver göra det på bygghandeln.. Nja, sätt skruv även lodrätt i mitten.

Alla har vi varit amatörer, och det är genom att prova och fråga man lär sig.

Lycka till :)
 
Redigerat:
TuXy skrev:
Precis, lodrätt heter det! Du har gjort helt rätt som satt så.
Även om de säger att du inte behöver göra det på bygghandeln.. Nja, sätt skruv även lodrätt.

Alla har vi varit amatörer, och det är genom att prova och fråga man lär sig.

Lycka till :)
Tackar!
 
Vill du ha bra ljudisolerat så ska du täta runt om med tex latex så det blir lufttätt, har du en 70 regel så brukar man använda 45mm isolering i innervägg
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hoffmeister skrev:
Ok! Men gällande skruvning av gips. Jag har osb som första lager, sedan gips på det. På xl bygg menade dom att det räcker att skruva gipsen i kanterna rakt på osbn. Dock känns det ju som man vill ha ytterligare nå skruv mitt på skivan, eller? Har reglat cc60, och där det faller sig så kör jag såklart längre skruv rakt i regeln. Men vissa skivor blir ju bara skruvade i osbn om man bara kör i kanterna
Antingen har du missförstått eller så har XL inte en aning om hur det skall göras. Du gjorde helt rätt som skruvade i mitten. Kolla på någon av dom stora tillverkarna av gips hemsidor, där finns hur det skall skruvas.
 
nino skrev:
Vill du ha bra ljudisolerat så ska du täta runt om med tex latex så det blir lufttätt, har du en 70 regel så brukar man använda 45mm isolering i innervägg
Hat kört 70mm isolering. Varför skulle man ha 45? Fyller ju inte upp ordentligt? Jag har 70 mm tjock isolering i mina innerväggar som r reglade med 70 reglar
 
Ska bil bättre ljudisolering då har snickare sagt till mig, om det stämmer är jag inte 100 på men jag har använt 45 isolering till 70 reglar
 
nino skrev:
Ska bil bättre ljudisolering då har snickare sagt till mig, om det stämmer är jag inte 100 på men jag har använt 45 isolering till 70 reglar
Ok.. lagt dubbla lager då eller o pressat dit skivorna? Eller enkel isolerskiva? Då ligger det ju luft i väggen
 
Enkel isolerskiva, ska tydligen vara bra för ljudet (eller dåligt egentligen ) när ljudvågorna får gå genom flera olika lager material, det försvinner mer och mer ljud typ
Nåt sånt var det en snickare som förklarade
 
nino skrev:
Enkel isolerskiva, ska tydligen vara bra för ljudet (eller dåligt egentligen ) när ljudvågorna får gå genom flera olika lager material, det försvinner mer och mer ljud typ
Nåt sånt var det en snickare som förklarade
Men lägger du en enkel 45 isolerskiva så får du ju 25 mm luft i väggen? Är det bra?
 
Ja enl han jag pratade med
 
En skiljeväggs förmåga att isolera ljud är bygger på principen massa-luft-massa. Ökas värdena på dessa parametrar ökar konstruktionens ljudisolerande förmåga.

Saxas reglarna eller ännu bättre, uppförs med separata regelstommar, får vi en frikoppling som ökar ljudisoleringen markant.

Innuti väggen uppstår en resonans och det är här isoleringen kommer in i bilden för att absorbera denna resonans (er).
Packas isoleringen hårt försämras materialets absorptionsförmåga. Dessutom bidrar det till att de båda sidornas skivmaterial "kortsluter" varandra.

Som svar på frågorna,

@ 45 mm isolering i 70 mm regelfack? OK

@ mjukfog mellan tak - ök gips / hammarband? JA
 
Redigerat:
Björn Melander skrev:
En skiljeväggs förmåga att isolera ljud är bygger på principen massa-luft-massa. Ökas värdena på dessa parametrar ökar konstruktionens ljudisolerande förmåga.

Saxas reglarna eller ännu bättre, uppförs med separata regelstommar, får vi en frikoppling som ökar ljudisoleringen markant.

Innuti väggen uppstår en resonans och det är här isoleringen kommer in i bilden för att absorbera denna resonans (er).
Packas isoleringen hårt försämras materialets absorptionsförmåga. Dessutom bidrar det till att de båda sidornas skivmaterial "kortsluter" varandra.

Som svar på frågorna,

@ 45 mm isolering i 70 mm regelfack? OK

@ mjukfog mellan tak - ök gips / hammarband? JA
Ok där ser man. Har 70 mm isolering nu= mer resonans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.