Hej.

Håller på att sätta gips på innervägg.

Fråga 1: läste nu i efterhand att gipsskivorna ej ska pressas ihop. Har dock råkat göra det på några ställen. Började skruva nere sen när man kom upp en bit så fick jag liksom tvinga ihop skivan mot den andra skivan. Blev tight. Inget gick sönder, men jag undrar om det kan bli sprickor senare eller något?

2. Brukar man foga med akrylfog eller liknande i glipan mellan tak/vägg. Och samma mellan anslutande väggar?

Mvh
 
På fråga 1 svarar jag pass, på fråga 2 svarar jag taklist mot tak och ev. mjukfog mellan väggarna, går även med tunn list där men mest smaksak.
 
Jonatan79 skrev:
På fråga 1 svarar jag pass, på fråga 2 svarar jag taklist mot tak och ev. mjukfog mellan väggarna, går även med tunn list där men mest smaksak.

Ok! Men inte fan kan det göra nåt att gipset sitter tight på typ en sträcka på 50 cm typ? Råkade bli så, och när jag märkte det så kan man ju inte ta ner skivan liksom..
 
Inte spelar det nån roll, kör bara.
 
Ta en slö morakniv och karva lite i skarven och sen sköter spacklet resten.
 
1. Det går att sätta skivor pressade mot varandra. Det har jag gjort på något ställe hemma av samma anledning som du gjorde och det har inte rört på sig mer eller mindre än någon annan stans. Enda anledningen till att det kan vara känsligt är väl om man har ett hus som rör på sig väldigt mycket och på så vis gör upphov till sprickor i skarven.
Men å andra sidan är det bara fylla på lite mjukfog :)

2. Om du inte jättegärna vill ha taklister så är det mjukfog som gäller i skarven. Personligen ogillar jag taklister om det inte är ett måste som t.ex. vid paneltak/panelvägg som gör att det faktiskt passar in.
 
TuXy skrev:
1. Det går att sätta skivor pressade mot varandra. Det har jag gjort på något ställe hemma av samma anledning som du gjorde och det har inte rört på sig mer eller mindre än någon annan stans. Enda anledningen till att det kan vara känsligt är väl om man har ett hus som rör på sig väldigt mycket och på så vis gör upphov till sprickor i skarven.
Men å andra sidan är det bara fylla på lite mjukfog :)

2. Om du inte jättegärna vill ha taklister så är det mjukfog som gäller i skarven. Personligen ogillar jag taklister om det inte är ett måste som t.ex. vid paneltak/panelvägg som gör att det faktiskt passar in.
..

Ok gött! Men gällande skarv vägg/tak. Skruvade för nära ett hörn mot taket så lossnade såklart en bit av hörnet..
Men antar att det bara är att foga med latex o måla över sen?

Skadat hörn där gipsskiva möter tak, med synliga skruvar och en bit som lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spackla först sen kanske det behövs latexfog innan målning.
 
Jonatan79 skrev:
Spackla först sen kanske det behövs latexfog innan målning.
Men spackla först? Inte bättre att smacka i massa fog o bygga upp det?
 
Du ska ju ändå spackla i skarven så lägg i lite som lossnat av gipsskivan samtidigt.
 
Du ska använda dig av antingen pappremsa eller glasfiberväv i skarven mellan skivorna, så använd det och bygg upp det trasiga med spackel så det täcker så mycket som möjlig.
Efter det tar du mjukfog i skarven som vanligt.

Att hörn spricker händer väl lite då och då och är inget att hänga upp sig på, men som sagt. Laga det med spackel.
Att bygga upp något med fog blir inte lika fint och går ofta att se - spackel däremot blir ju hårt som gips.
 
TuXy skrev:
Du ska använda dig av antingen pappremsa eller glasfiberväv i skarven mellan skivorna, så använd det och bygg upp det trasiga med spackel så det täcker så mycket som möjlig.
Efter det tar du mjukfog i skarven som vanligt.

Att hörn spricker händer väl lite då och då och är inget att hänga upp sig på, men som sagt. Laga det med spackel.
Att bygga upp något med fog blir inte lika fint och går ofta att se - spackel däremot blir ju hårt som gips.
Grymma är ni! Som alltid! Tack för snabba svar!
 
Jag rek pappremsan, läs på hur du bäst sätter fast den innan du börjar spackla.
 
Jonatan79 skrev:
Jag rek pappremsan, läs på hur du bäst sätter fast den innan du börjar spackla.
Körde glasfiberremsa sist jg byggde en mindre vägg. Tyckte den va smidig
 
Glasfiberremsan går bra att använda, det har ju gjorts i många år.

Pappremsan sägs dock vara bättre och tar upp sprickor ännu bättre i alla led jämfört med glasfiberremsan.

Jag använde glasfiber i taket med träreglar ovanför och det håller sig hur fint som helst även 3 år efter. Inte en enda spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.