Hej på er!

Har en liten fundering och fråga angående luftvärmepump och inkoppling.

Har precis byggt mig ett isolerat uterum och tanken är att köpa en pump på Jula med snabbkoppling och stickpropp. Dels för att de ligger på 5000kr jämfört med +20.000 samt att den ska användas som komfortvärme och underhållsvärme.

Problemet: Har jagat elektriker i flera veckor och ingen har tid, blir galen.
Funderar då på om jag kan använda den elkontakt som finns på fasaden (nu i uterummet). Den är jordad (ojordat inomhus) men har ingen jordfelsbrytare installerad, var väll inget krav 1992 då huset byggdes.

Så frågan lyder: Kan jag använda bef elkontakt på fasaden utan jfb?
I manualen kräver Lvp jfb men det gör väll alla.

Tacksam för alla råd/funderingar.
 
Du måste iofs ordna kyltekniker för installationen också. Jag skulle nog försöka boka in en elektriker, även om det kan bli långt fram i tiden. Under tiden kan du ju köra med det bef. uttaget och en portabel jordfelsbrytare.

Om man tittar på det strikt formellt:

Om vi antar att det bef. uttaget är installerat på ett sätt som var OK, när det gjordes (tror att kravet på jfb kom lite senare).

Jag kan tänka mig att om elanslutningen till VP görs till inomhusdelen. Då kan man se det som att den interna ledningen mellan inomhusdel och utomhusdel, är en ny genomföring av el till utsidan. Och att det därmed är krav på JFB.
 
A
skulle tro att Julas samtliga maskiner har matning på utsidan
varför det skrivs jfb är det ingen som vet
långt i från alla installationer har ju detta
men jordat uttag är viktigt.
 
Har en sån jula pump, den med snabbkoppling till rören. Den är med stickkontakt, på innerdelen.
 
Julas mindre pumpar har kontakt på insidan. Men drar man en 5ledad genom väggen kan man flytta stickproppen ut om man vill ju.
 
Tack för synpunkter!
Som tidigare nämt är julas pumpar, iaf den jag köper fylld och klar med snabbkoppling.
Innerdelen kommer sitta i uterummet, utedelen ute på fasaden. Elen kopplas med stickpropp från innerdelen.

Skulle det vara möjligt att sätta en portabel jordfelsbrytare i vägguttaget som finns på fasaden för att sedan koppla Lvp och belysning till den. Tänker då att man får ett bra skydd utifalk att utedelen eller lampor skulle bli strömförande?
Om jag gör enligt ovan kanske det är fullt tillräckligt, eller bör elektriker installera ny el till uterummet?
 
A
ja visst om det känns viktigt så sätt en portabel jfb till pumpen men jag tror inte det finns några för utebruk dvs hög IPklass
 
Ripper500 skrev:
Tack för synpunkter!
Som tidigare nämt är julas pumpar, iaf den jag köper fylld och klar med snabbkoppling.
Innerdelen kommer sitta i uterummet, utedelen ute på fasaden. Elen kopplas med stickpropp från innerdelen.

Skulle det vara möjligt att sätta en portabel jordfelsbrytare i vägguttaget som finns på fasaden för att sedan koppla Lvp och belysning till den. Tänker då att man får ett bra skydd utifalk att utedelen eller lampor skulle bli strömförande?
Om jag gör enligt ovan kanske det är fullt tillräckligt, eller bör elektriker installera ny el till uterummet?
Allt är möjligt, men känns inte som nån lösning jag hade velat ha.
Ska du alltså dra in en sladd från fasaden till innedelen?

Jag skulle nog ha dragit ut en tråd till o lossat matningen inne och kopplat den på utedelen. Jfb ska du om nåt ha i elcentralen. Vill du inte ha jfb på alla jordade uttag inne?
 
Ripper500 skrev:
Tack för synpunkter!
Som tidigare nämt är julas pumpar, iaf den jag köper fylld och klar med snabbkoppling.
Är faktiskt numera krav på kylcert även vid installation av pumpar med snabbkoppling. Jula mfl brukar kräva ett intyg från kunden där man redovisar vem som installerat maskinen, annars får de egentligen inte sälja produkten till privatpersoner.
 
Skysodan skrev:
Allt är möjligt, men känns inte som nån lösning jag hade velat ha.
Ska du alltså dra in en sladd från fasaden till innedelen?

Jag skulle nog ha dragit ut en tråd till o lossat matningen inne och kopplat den på utedelen. Jfb ska du om nåt ha i elcentralen. Vill du inte ha jfb på alla jordade uttag inne?
Innerdelen ska sitta på fasaden bredvid elkontakten som redan finns på fasaden i uterummet. Har byggt uterum från fasaden och ut.

Jag vill ha jordfelsbrytare för allt så klart, även ny el dragen men lyckas inte få tag i elektriker. Varje företag jag ringer till är fullbokade och tar inte emot beställning av jobb framöver heller, pga mycket arbete.
Har ringt till 12 olika firmor i närområdet och är rädd för att hösten/vintern hinner komma före en elektriker.

Funderar då på en lösning som kan fungera fram tills dess.
 
lordi skrev:
Är faktiskt numera krav på kylcert även vid installation av pumpar med snabbkoppling. Jula mfl brukar kräva ett intyg från kunden där man redovisar vem som installerat maskinen, annars får de egentligen inte sälja produkten till privatpersoner.
Det visste jag inte. Om så är fallet kanske man ska fundera på annan värmekälla i uterummet.
 
electroluxaren skrev:
ja visst om det känns viktigt så sätt en portabel jfb till pumpen men jag tror inte det finns några för utebruk dvs hög IPklass
Det finns för utomhus, IP44.
Vet dock inte hur bra de är.
 
Du klarar dig utan kyltekniker och jfb temporärt om du är lite skärpt.

Snabbkopplingen är idiotsäker och jfb ska ju skydda mot strömförande chassin av ledande material. Så pilla inte så mkt på grejjerna innan elektrikern hinner ut. Och installera bara saker med isolerande höljen samt kör bara pumpen när du är hemma o vaken om du är orolig för brand.
 
Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag hade kopplat den rätt i eluttaget utan jfb, tills dess en elektriker kommer och gör det rätt. Det handlar väl inte om mer än en månad ändå....?

För om jag förstod det rätt så sitter ditt fasadeluttag numera i uterummet i skyddad miljö.
 
Kanske bättre att sätta in 2 oljefyllda element. Borde räcka till för uppvärmning och då har jag inte samma behov av elektriker. Kan ju använda bef. Uttag och jordfelsbrytare kan kopplas in i centralen när som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.